Jeg er i gang med at renovere kælderen derhjemme. Halvdelen af kældervæggen er over jord, og den anden under jord. Jeg drænerede om for et par år siden og isolerede på ydersiden med Pordrän under jord. Over jord isolerede jeg med flamingo og monterede nye Steni sokkelplader ifølge anvisningerne. Kældervæggen består af pudset hulsten på indersiden.
Nu til problemet:
Jeg skal bygge et vaskerum/badeværelse. Hvordan skal jeg bygge væggen op? Tanken var at sætte stålregler/OSB/gips? Jeg skal også trække ny el i væggen og slipper derfor for at fræse ud i den, hvis jeg bruger regler.
Jeg har et lignende projekt foran mig, og efter at have søgt information vil jeg bruge stålregler og vådrumsgips. Det bliver desværre dyrere og sværere at skrue ting op, da jeg ikke vil have OSB bag gipset, men samtidig føles det trygt ikke at have noget organisk materiale, der kan trække fugt til sig. Stålreglerne vil jeg sætte ca. 20 mm ud fra væggen for at skabe en luftspalte bagved, og derefter isolere i regelvæggen med stenuldsplader (skal læse mere om isoleringen).
EDIT: Så nu at du skrev badeværelse. Jeg vil sandsynligvis opmure disse vægge med 95mm Leca-blokke.
Hvorfor skulle det ikke give så meget? Jeg har iofs 100mm isodrän under jord men ovenfor er det kun 40-50mm celleplast på ydersiden.
Interessant om der findes OSB, der klarer fugt, det har jeg misset.
Angående alternativer til Leca-væggen så findes der måske cementbaserede plader, der er godkendt til vådrum uden at sætte krydsfiner bagved? Det er i så fald nemmere at montere på stålregler end at mure en væg op.
Tror heller ikke isolering giver så meget. Jeg har 140 m2 i kælder/suterrænplan og ingen isolering overhovedet. Væggene af leca. 140+140 m2 med ca. 18 000 kwh per år.
Spørgsmålet angående vægkonstruktion sad fast, så jeg sendte en e-mail til Knauf for at spørge om, hvad der gælder for deres Aquapanel og fik dette svar:
"Ja det fungerer absolut at montere Aquapanel direkte på reglerne.
Vådrumpladen er godkendt, med et pladelag, til at monteres på en cc-afstand op til 600mm.
Enten monterer du panelet stående på cc 450 eller liggende på cc 450 eller cc 600.
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/vatrumsvaggar/montage-vatrumsvaggar-aquapanel-indoor"
Hvis jeg har forstået rigtigt, skal samlinger, der ikke har en regel bag sig, limes, så selvom de store plader er klodsede, vil jeg sandsynligvis bruge dem stående til vådrummene.
Vedrørende isolering tror jeg, at I har ret efter at have googlet lidt.
Er lige blevet færdig med mit kælderbadeværelse.
Murede op med 95mm Leca ca. 10cm foran ydervæggene. Havde lidt afløbsrør, vand og el fra overetagen, som skulle skjules.
Isolerede bag Lecaen med 100mm stenuld mod ydervæggene. Ved, at man ikke bør isolere indefra, men hvad kan der ske?
Tror ikke heller isolering giver så meget. Jeg har 140 m2 i kælder/terrænplan og ingen isolering overhovedet. Væggene af leca. 140+140 m2 med ca 18 000 kwh per år.
Gammelt indlæg, men alligevel, har du ingen isolering i kælderen? Bliver det ikke koldt? Er den indrettet?