Hej!
Jeg har et souterrainhus, hvor jeg skal renovere kælderen.
Væggene består af pudset betonhulsten, som er isolerede med "vassmattor" på indersiden og til sidst puds.
Jeg kommer til at skulle trække el samt vand skjult i disse vægge, og spørgsmålet er, om jeg skal fræse ind VP-rør og PEX i væggene, eller om jeg skal rive pudset og vassmattorna ned og lægge op med pladeprofil, isolere og gipse.
En anden stor ulempe ved den eksisterende vægkonstruktion er, at det er mere eller mindre umuligt at fastgøre noget til væggen. Ikke nemt at få skruer og plugs til at sidde fast i sammenfiltrede vass. :-/
Væggene skal senere også isoleres udvendigt med 50mm XPS eller EPS.
Hvad synes I, jeg skal gøre?
/Jonas
Jeg har et souterrainhus, hvor jeg skal renovere kælderen.
Væggene består af pudset betonhulsten, som er isolerede med "vassmattor" på indersiden og til sidst puds.
Jeg kommer til at skulle trække el samt vand skjult i disse vægge, og spørgsmålet er, om jeg skal fræse ind VP-rør og PEX i væggene, eller om jeg skal rive pudset og vassmattorna ned og lægge op med pladeprofil, isolere og gipse.
En anden stor ulempe ved den eksisterende vægkonstruktion er, at det er mere eller mindre umuligt at fastgøre noget til væggen. Ikke nemt at få skruer og plugs til at sidde fast i sammenfiltrede vass. :-/
Væggene skal senere også isoleres udvendigt med 50mm XPS eller EPS.
Hvad synes I, jeg skal gøre?
/Jonas
Ved ikke hvordan du skal gøre. Men det er ikke sådan at dine vægge har träulit på indersiden? http://www.traullit.se/
Træ er jo altid vanskeligt at have i kælder, selv rev jeg ned i det som blev badeværelse i kælderen.
Træ er jo altid vanskeligt at have i kælder, selv rev jeg ned i det som blev badeværelse i kælderen.
Ja det kan være træuld, men det ser ikke rigtig ud som det...
Men det er jo 50 år gammelt, så der kan jo være sket en del.
Rummet jeg arbejder på skal blive badeværelse, så hvordan ventilerer jeg fugten ud af væggene samtidig med at jeg fugtspærrer fra indersiden?
/Jonas
Men det er jo 50 år gammelt, så der kan jo være sket en del.
Rummet jeg arbejder på skal blive badeværelse, så hvordan ventilerer jeg fugten ud af væggene samtidig med at jeg fugtspærrer fra indersiden?
/Jonas
Jeg har tolket BRK reglerne sådan, at man ikke skal fugtspærre vægge og gulv, hvis man har en uisoleret plade. Af dette tog jeg så beslutningen om at rive træuliten ned. Pudsede glat og fortsatte. Fugtspærrede derefter kun i bruseområdet og rundt om gulvafløb.
Hvis man insisterer på at bygge indervægge for at skjule kabler mm., så ville jeg bruge stålregler, minerit og plads bagved, som kan ventileres fra naborummet. Bygge rum i rummet med andre ord. Men dette koster plads og er ikke hundrede procent, føler jeg, da man lukker noget inde, man ikke har kontrol over. Jeg tog beslutningen, at el kan trækkes i loftet og ned, hvor det skal hen, til alt undtagen badekar, og der kunne jeg gå fra naborummet uden at forstyrre. Vandrør udenpå da man kan se eventuelle lækager og større ombyggelsesmuligheder for fremtiden, hvis man ikke vil have badekaret længere. Ellers går det nok an at fræse rør ind i betontilsten også, men forbered dig på støv overalt.
Isolere på indersiden skal du ikke gøre.Jonas_H sagde:
Jeg ville nok rive væggen ned og regle med plade, præcis som du har tænkt dig. At let kunne skrue ting op, værdsætter jeg højt, så det bliver jo en bonus. Det er heller ikke forkert at ventilere væggen, selvom det nok ikke er nødvendigt, når du har udført drænarbejdet ordentligt.
Hvad sker om vinteren, hvis man ikke isolerer kældervæggen, men kun har regler og gips med luftspalte? Vil varmen indefra trænge gennem ydervæggen og opvarme jorden udenfor og resultere i endnu mere fugt, der trænger ind i kælderen eller ligefrem vand.
I min lille verden er det klogt at have enten isolering og/eller et tæt lag (typ platon) på ydersiden, hvis man vil have det varmt og behageligt i kælderen.procyon sagde:
På den anden side har jeg haft det varmt i kælderen i flere år nu, og ikke pokker bliver væggen fugtigere af det... Generelt er jeg ret skeptisk over for effekten af fugtvandring pga. damptryk. Jord har allerede 100% relativ fugtighed, så det kan ikke blive meget vådere. Det interessante burde være HVOR henne i konstruktionen man får dugpunktet, dvs. hvor vandet i luften kondenserer og udfælder som vanddråber. Det man bekymrer sig for er selvfølgelig, at man får dette inden for kældervæggen eller i en konstruktion man ikke kan se.
MathiasS sagde:I min lille verden er det klogt at have enten isolering og/eller et tæt lag (typ platon) på ydersiden, hvis man tænker have det varmt og behageligt i kælderen.
På den anden side har jeg haft det varmt i kælderen i flere år nu, og ikke pokker om væggen bliver mere fugtig af det..... Generelt føler jeg mig ret skeptisk over for effekten af fugtvandring pga. damptryk. Jord har allerede 100% relativ fugtighed, så det kan ikke blive meget vådere. Det interessante burde være HVOR i konstruktionen man får dugpunktet, dvs. hvor vandet i luften kondenserer og udfælder i form af vanddråber. Det man bekymrer sig for er selvfølgelig, at man får dette inden for kældervæggen eller i en konstruktion man ikke kan se.
Tak for dit svar. Jeg er også overbevist om, at dræning/isolering på ydersiden er det bedste alternativ. Dog bor jeg i en andelsbolig med egen kælder, og dette spørgsmål er derfor af kollektiv karakter.
Det er sådan, at jeg har revet et gammelt træuldstæppe ned fra den ene ydervæg og kun opsat gips med luftspalte. Altså ikke isoleret. Jeg hørte nogen nævne, at man skal isolere for ikke at miste varme ud gennem væggen og forhindre fugtvandring ind gennem væggen. Man får meget forskellige svar afhængig af, hvem man spørger. Nogle siger, at dette træuldstæppe skal blive siddende, fordi det har siddet der i X antal år, andre mener, at det skal fjernes omgående, fordi det indeholder organisk materiale. Som du skriver, så har du haft det varmt i kælderen i flere år. Det samme gælder for mig vintrene, inden jeg foretog denne renovering nu i sommer. Jeg har aldrig behøvet have en radiator tændt i kælderen og alligevel formået at have en temperatur på omkring 22 grader.
Klik her for at svare