Trodde i min enfald at dette med indvendige vægge var en enkel opgave i byggeriet, men efter at have stødt på lidt info på træguiden blev jeg lidt i tvivl. Sagen er, at jeg har et mellemdæk bestående af limtræsbjælker 56*270, som jeg skal beklæde med et massivt 27mm fyrretræsgulv. Det jeg fandt på træguiden, var to forskellige løsninger, hvor man i det ene tilfælde placerede den lydisolerede indvendige væg på gulvet, ganske vist defineret som undergulv, hvilket jeg ikke vil have. Det andet var en solid forankring i mellemdækket, som tager tid og gør hele den indvendige væg "uflytbar".
Lydisoleret indvendig væg:
Forankring i bjælkelag:
Spontant er enkeltheden i det første alternativ, men fungerer det med et massivt trægulv med tanke på bevægelserne i det? Det andet alternativ bliver lidt mere "kompliceret" og tager mere tid, hvilket er en vigtig faktor for mig...
Hej Robert..
Då du skall ha ett massivt trägolv på 27 mm, så lägger du hela golvytan först ..
Sedan bestämmer du var du vill ha din vägg och ställer väggen på det färdiga golvet
inget konstigt med det , alternativ 1 är det, som gäller...
Jag utgår ifrån att du har fribärande fackverkstakstolar
MEN, är det en bärande vägg du vill göra,,,
då är det andra bestämmelser som gäller ..
Eti..
Du har helt ret i din antagelse, at de IKKE er bærende, for så bliver det, som du selv skriver, en helt anden sag... Det spontane for mig var den første mulighed, men jeg blev lidt forvirret, da man nævnte mulighed 2 som en "ikke-bærende indervæg". Nu kan det blive sådan, at jeg bliver nødt til at gøre ifølge mulighed 2 i den ene indervæg for at få det til at gå op, da der skal være gulvspån på den ene side (badeværelse) og 27mm trægulv på den anden side.
Jeg synes det er lidt lige meget mellem alternativerne, forskellen i arbejdsindsats er ikke særlig stor i det samlede arbejde. En fordel ved at lave væggen først er, at lydisoleringen bliver betydeligt bedre end når trægulvet er sammenhængende mellem rummene.
Uanset hvordan du gør, får du den samme værdi for lydisoleringen, det påvirker ikke hvilken konstruktion du vælger .. Alt skal alligevel sidde fast i gulvet...
Eti..
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.