3,781 læst ·
7 svar
4k læst
7 svar
Konstruktion - ekstra isolering af murværk
Jeg har talt med mange "eksperter" om, hvordan jeg skal foretage indvendig efterisolering af mine vægge, og ingen kan give et klart svar på, hvad der virker. Jeg føler dog, at jeg nærmer mig en beslutning, men der er stadig nogle søvnløse nætter tilbage. Modtager gerne synspunkter.
Jeg har nu en uisoleret teglkonstruktion (en mursten tyk) med tyk puds på ydersiden og 7 cm letklinker ("Lecasten") på indersiden. Jeg har ingen anelse om letklinkerens funktion, eller om den har været med fra starten eller er blevet tilføjet senere (huset bygget i 30'erne, totalrenoveret i 60'erne).
Min tanke er, at jeg nu mod indersiden af letklinkerblokkene sætter 45 cm stålskeletter med 45 cm celleglas. Derefter yderligere 45 cm stålskeletter, forskudt for at undgå kuldebroer, med 45 cm celleglas. På dette en OSB eller krydsfiner og derefter en gipsplade.
Hvis jeg får en kondensudfældning mellem celleglas og letklinker, burde der vel ikke være sket nogen skade, da det ikke er organisk materiale. Eller gør jeg det for let for mig selv?
Jeg har nu en uisoleret teglkonstruktion (en mursten tyk) med tyk puds på ydersiden og 7 cm letklinker ("Lecasten") på indersiden. Jeg har ingen anelse om letklinkerens funktion, eller om den har været med fra starten eller er blevet tilføjet senere (huset bygget i 30'erne, totalrenoveret i 60'erne).
Min tanke er, at jeg nu mod indersiden af letklinkerblokkene sætter 45 cm stålskeletter med 45 cm celleglas. Derefter yderligere 45 cm stålskeletter, forskudt for at undgå kuldebroer, med 45 cm celleglas. På dette en OSB eller krydsfiner og derefter en gipsplade.
Hvis jeg får en kondensudfældning mellem celleglas og letklinker, burde der vel ikke være sket nogen skade, da det ikke er organisk materiale. Eller gør jeg det for let for mig selv?
Jeg antager du egentlig mener 45 mm!jaso sagde:
Men til sagen: Tror ikke du behøver bekymre dig over kuldebroerne, derimod kan det muligvis være passende med et indre lag på 45 mm for at kunne lægge el i.
Isoleringen synes jeg du skal vælge mineraluld i stedet for celleplast. Det er nemlig ikke helt let at isolere med celleplast i en regelstamme, man må for det meste smøre med fuge skum for at få celleplasten til at tætne overalt.
I områder af landet med meget slagregn skal man være forsigtig med indvendig isolering af murstenstamme, men jeg tror ikke, at denne risiko er så stor i dit område.
Meget rigtigt havde jeg forvekslet cm og mm :blushing:.
God pointe om vanskeligheden ved i praksis at isolere med cellplast mellem stiverne.
Årsagen til cellplast var egentlig kun modstandsdygtigheden mod skimmel. Da jeg rev den nuværende ekstra isolering ned, fra 60'erne, var det ikke noget kønt syn. Den tidligere ejer havde lavet en konstruktion med træstiver og brugt glasuldsplader som isolering. Træstiverne var udelukkende i topstand, men glasulden var mange steder næsten helt sort på bagsiden. Jeg går ud fra, at det var skimmel.
På den anden side vil jeg nu installere rigtig ventilation (FTX), så mindre fugtig luft burde presse sig ud i konstruktionen.
God pointe om vanskeligheden ved i praksis at isolere med cellplast mellem stiverne.
Årsagen til cellplast var egentlig kun modstandsdygtigheden mod skimmel. Da jeg rev den nuværende ekstra isolering ned, fra 60'erne, var det ikke noget kønt syn. Den tidligere ejer havde lavet en konstruktion med træstiver og brugt glasuldsplader som isolering. Træstiverne var udelukkende i topstand, men glasulden var mange steder næsten helt sort på bagsiden. Jeg går ud fra, at det var skimmel.
På den anden side vil jeg nu installere rigtig ventilation (FTX), så mindre fugtig luft burde presse sig ud i konstruktionen.
Tror ikke at det sorte på gullfibern er skimmel, der er intet for skimmelen at "spise" på gullfiber. Gammel gullfiber plejer at kunne blive sort. Hvad det skyldes ved jeg ikke.
Du behøver ikke have to lag med forskudte reglar, begynd med et dækkende lag med celleplast (ingen reglar) og så reglar du med 45 mm og sætter mineraluld imellem.
Du behøver ikke have to lag med forskudte reglar, begynd med et dækkende lag med celleplast (ingen reglar) og så reglar du med 45 mm og sætter mineraluld imellem.
Det ville være en vældig lettelse, hvis det ikke var skimmel må jeg sige. Spørgsmålet er bare, hvad det ellers kunne have været.
Takker for ideen om, at man kan have et helt cellplastlag uden reglar og derefter regla udenpå det. Havde jeg slet ikke tænkt på.
Takker for ideen om, at man kan have et helt cellplastlag uden reglar og derefter regla udenpå det. Havde jeg slet ikke tænkt på.
Isoleringen ovenover vores loft var også ordentligt sort hist og her, men uden nogen fugt - reglerne var også helt intakte. Det var tydeligt, at isoleringen var sort der, hvor der var huller i plasten, enten bag sømhuller eller dårlige overlapninger. Jeg gætter på, at det er støv eller sod fra rygning, der er sluppet ud...
Har nu besluttet mig for at bygge op tilægsisoleringen ifølge forslaget ovenfor. Dvs 45mm celleplast uden lægter og derefter 45 mm pladeregelvæg med stenuld, hvor også el installeres. Så en OSB og en GIPS-plade. Om det var den rigtige beslutning vil vise sig om 10-20 år.
JPW, jeg tror, at du har helt ret. Synd bare, at jeg har antaget, at det var sortmögel fra starten uden at bruge hjernen...
.
JPW, jeg tror, at du har helt ret. Synd bare, at jeg har antaget, at det var sortmögel fra starten uden at bruge hjernen...
Klik her for at svare