Da det ser ud til, at jeg må rive alle gulve op i stueetagen til sommer på grund af hussvamp, kan man jo begynde at overveje, hvordan man skal bygge det op igen,
Det er et tømmerhus med skorsten i midten, køkken, hall, spisestue og dagligstue, altså 4 rum i alt. Jeg har tænkt mig at lægge klinker i køkken og hall og måske trægulv eller parketgulv i spisestue og dagligstue, jeg skal også lægge 20 mm vandbåren gulvvarme i samtlige rum.
Jeg forestiller mig nu, at jeg skal regle op med 45*220 alt 45*195 cc 60 og bygge som en kasse i hvert rum, spændvidden bliver som mest ca. 4,5 meter. Vil det fungere uden svigtende gulv?
Derefter har jeg tænkt mig at lægge f.eks. en 20*120 under reglaen, som man kan lægge blindbundsskive eller alternativ råspont i hvert fag, afhængigt af hvad der er billigst.
Derefter en vindpap, som går op givet ca. 10 cm på bjælkerne for vindtræk, og derefter fylde fagene med isoleringsplader.
Derefter lægtepanel 22x70 eller lignende med gulvvarmeslanger og plader.
Derefter skrue 22 mm gulvspån.
Derefter valgfrit trægulv
Hvor man har tænkt sig klinker, skal der vel ligge en gipsskive på spånen, så det bliver "dødt"

Vil dette fungere? Findes der enklere/billigere måde at gøre det på?
Jeg må bruge meget eget tid på at få prisen ned, f.eks. skære råspont til blindbund.

Kom gerne med meninger!
Mvh
 
C30 45*220 klarer en spændvidde på 4100 meter ved cc 600. Vil du have 4500 bliver det 56*225 limtræsbjælke.
 
Det jeg havde på fornemmelsen... Måske kan man lægge en bærende 145x45 tværs under disse for at opdele konstruktionen, og at disse står på en slags plinter..
Eller skal man have tættere cc end 60, hvis det er mere fordelagtigt prismæssigt:)
 
I dag beregner man 200 kg per kvm. Det kommer jo til at fungere med 45*220. Så det afhænger af, hvor følsom man er over for svaj.

Hvis du gør sådan, er der ingen problemer. Eller brug tættere regelafstand, bruger du cc 450 klarer du dig med 45*220 C30.
 
Vil man kunne lægge klinker, der ikke revner, på 45x220 med 4,50 længder?
 
Tror ikke engang nogen vil give garanti på det, selvom du har den rigtige dimension.
 
Hmm så du tror ingen vil give garanti på at lægge klinker på træbjælkelag?

Jeg overvejede også, om man i de rum, hvor spændvidden overstiger 4100, kunne stille en betonplint i midten og derefter kotla derfra til væggen, det burde blive ret stabilt, men måske bruge en tyndere dimension end bjælkerne for at undgå kuldebroer..

Hvordan virker mine tanker ellers? Er det sådan man bygger?

Og jeg tænkte også at begynde at regle fra begge langsider, så man får det "smalleste" cc mål på midten for øget stabilitet, for jeg har svært ved at tro, at det passer med cc600 uden at et fag bliver mindre.
 
Bump:)
 
thestrut sagde:
Hmm så du tror ingen vil give garanti for at lægge klinker på træbjælkelag?

Jeg overvejede også, om man i de rum, hvor spændvidden overstiger 4100, kunne stille en betonklods i midten og derefter kote derfra til væggen. Det burde blive ret stabilt, men måske bruge en tyndere dimension end bjælkerne for at undgå kuldebroer.

Hvordan virker mine tanker ellers? Er det sådan, man bygger?

Og jeg tænkte også at begynde at regle fra begge langsider, så man får det "smaleste" cc-mål i midten for øget stabilitet, for jeg har svært ved at tro, at det stemmer med cc600 uden at et fag bliver mindre
Jeg tror ikke, du får en håndværker til at give garanti på 10 år, at det ikke skal revne i fugerne på et træbjælkelag med CC 60 og spændvidde på over 4 meter, hvis du ikke støber.

Det, du skal have under bjælkerne, ville jeg have taget imprægneret, og spild ikke tid med at lave en bund af råspon, tag asfaltplader i stedet.

Du vil ikke have mere end én fag, der ikke er cc 60, når du lægger gulvspån, da det altid samles på reglerne, og hvis du placerer det fag i midten, bliver der en samling på hele gulvet i midten, hvilket ikke bliver så godt, hvis du skal have klinker.
 
okay men så er det jo ens for alle, at der ikke gives garanti på klinkergulv ved træbjælkebund.

har fået strenge ordre om ikke at have noget trykimprægneret overhovedet i gulvkonstruktionen, så det passer jeg nok på.
eftersom jeg har med hussvamp at gøre, skal det også behandles med boracol.

jeg skal tjekke pris på asfaltbrædder mod råspont, hvis det ikke adskiller sig alt for meget, så kan det blive en plade..

god input der angående samling af spånpladen, men jeg tror, at jeg kan sammensætte dem hvor som helst, da jeg har tænkt mig at have glespanel 22x70 med gulvvarmeslanger under spånpladen, ved ikke om det er den mest økonomiske måde at få gulvvarmen på, men det er så tankerne er lige nu, betydeligt billigere end sporede spånplader i hvert fald.

det er 2 rum med spændvidde over 4,1 meter, er det en tosset tanke at stille en justerbar sokkel i midten og kotle mellem gulvbjælkerne på tværs over hele rummet, det kan jo ikke skade i hvert fald? og så tænkte jeg at bruge lidt tyndere dimension på kotlingen, fx 145, så man får en 45 isolering mellem trossbunden og kotlingsgrejen, hvad den nu kaldes.

eller findes der andre måder at tage fat på eventuelle svigt, der ikke koster en formue som limtræ?

MVH
 
Kør da på cc 450 mm så klarer du dig. Bliver bare en ekstra regel på 1,8 meter. Absolut nemmest og billigste måde. Kører du glespanel ovenpå så spiller cc målet på reglerne jo ingen rolle heller.
 
Lyder som en god idé med cc 450 i de 2 rum med længere spændvidde end 410,

Men så falder jo også enkeltheden med trossbottenskivor som er tilpasset til cc600 så råspont måske fungerer lige så godt
 
Nu skifter jeg godt nok helt spor, men hvorfor ikke fylde med grus og styropor og lave en plade?
Det bliver jo stabilt og godt :)
 
Jaaa jeg har overvejet det.. Men det bliver nok dyrere per m2 ville jeg tro?

Men hvad er fordele og ulemper ved plade sammenlignet med træbjælkelag?
 
Jeg vil ikke anbefale asfaboard i bund af trækonstruktionen, det plejer at blive som en hængekøje med tiden. Oliehærdet 9 mm masonit plejer man at lægge som bundplade. Den er meget stiv og har den færdigskårne bredde til cc 60.

Hvis du er bekymret for svaj, kan man "krydslægge" gulvet. Så sætter man et kryds af fx 45x45 i midten af hvert fag. Alternativt kan man montere en almindelig bjælke, hvilket er nemmere, men måske ikke helt lige så godt. Så bliver gulvet stabilere.

Klinker burde ikke være noget problem, men der ville jeg have gjort lidt anderledes. Jeg ville have springet over lægterne og pladerne og lagt slangen på spånpladen og derefter flydespartlet gulvet med armering. Korrekt tykkelse på flydespartlingen er vigtig, så der ikke opstår revnedannelser.

Men har du mulighed for at lægge en bærende bjælke i midten, så er det nok ikke forkert :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.