Jeg tror ikke, at gulvvarmen bliver så effektiv, hvis du har slangerne og pladerne under spånpladen. Hvis du skal have parketgulv, kan du montere lister direkte på gulvreglarne, lægge slanger og plader og derefter parketgulv. Jeg har gjort det nogle gange, og det bliver meget godt. Bedre og billigere end sporadisk gulvspånplade.
 
Dr Trä sagde:
Jeg vil ikke anbefale asfaboard i trossbotten, plejer at blive hængekøje på den over tid. Oljehærdet 9mm masonit lægger man normalt som trossbottensplade. Den er meget stiv og færdigskåret i bredden til cc 60.

Hvis du er bekymret for svigt, kan man "krydsafstive" gulvet. Så sætter man et kryds af fx 45x45 i midten af hvert fag. Alternativt indsætte en almindelig regel, hvilket er lettere men måske ikke helt så godt. Så bliver gulvet mere stabilt.

Fliser burde ikke være noget problem, men der ville jeg have gjort lidt anderledes. Jeg ville have sprunget glesen og pladerne over og lagt slangen på spånpladen og derefter flydespartlet gulvet med armering. Den rette tykkelse på flydespartlen er vigtig, så det ikke bliver revnedannelse.

Men har du mulighed for at lægge en bærende linje i midten, så er det nok ikke forkert :)

Jeg tror ikke, at gulvvarmen bliver så effektiv, hvis du har slangerne og pladerne under spånpladen. Hvis du skal have parketgulv, kan du lægge glesen direkte på gulvreglarne, lægge slange og plader og derefter parketgulv. Har gjort det nogle gange, og det bliver meget godt. Bedre og billigere end sporret gulvspånplade.
tak for meget godt svar dr træ, jeg stiller alligevel nogle opfølgende spørgsmål:

asfaboard anbefaler du ikke, men derimod oljehærdet masonit 9mm, jeg finder ingen på 9 mm, men derimod på 6,4mm hos Beijer
http://www.beijerbygg.se/store/priv...kivor/board/oljehärdad-board-1220x2440-2-98m2
denne koster dog 151:- pr. m2 :(
i så fald køber jeg nok hellere byggmax trossbottenskiva til 90:- pr. m2
http://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040

men hvordan er mit ræsonnement om råspont, kan jeg bruge det? er der nogen ulempe udover at det er meget arbejde, hvis jeg vælger cc450 bliver det stadig meget arbejde med færdige plader og meget spild.

læste om krydsafstivning, fandt ikke nogen åbenbar fordel i forhold til kortling udover eventuelt koldtræk, kortling vil jeg sandsynligvis bruge, føles som lettere at sømme sammen og også lettere at isolere, hvis man bruger isolationsplader.

angående fliserne så har du et godt punkt der med at springe glesen over, og i stedet spartle slangen direkte på spånen, lyder lidt dyrt men på den anden side sparer man jo på pladen som er ret dyr.
men slangen jeg bruger er 20 mm og det indebærer jo meget spartel på lad os sige 70 m2
kan man måske skære gipsskiver og lægge mellem slangene så de kommer på cc 300 som det skal være for at få ned spartelmængden? spartlen skal jo dække slangerne med ca. 3 cm, hvis jeg har forstået rigtigt, så 70m2 x 5 cm =3,5 m3 spartel, kigger jeg på byggmax behøves der 6125 kg spartel til en pris af 46305:- lyder lidt dyrt :)

jeg har gjort som du beskriver med parket og lagt den direkte på glesen i et rum på overetagen, det fungerer men knirker lidt synes jeg, dog var cc målet måske 1000 men glesen var ca. 35mm
i rummet hvor der skal være trægulv er det måske alligevel den smarteste løsning

MVH
 
Kører du på cc 30 og kortler to steder, så er c24 220x45 på 4.5 meter nok. Skal du have klinker med gulvvarme, ville jeg bruge spånplader med spor, der er skruelimede med ca 20 mm armeret flydespartelmasse ovenpå. Cc 45 gør det sværere at lægge gulvspån, hvis du vil have samling på reglen. Der findes gode voksede masonitplader til blindbund. Du kan også skrue celleplastplader under bjælkelaget, hvilket siges at være fordelagtigt. Men der er nok delte meninger om det. Det er vigtigt, at man også kan komme til.
 
Kiggede lidt på den oliehærdede masonit og den ser ud til kun at være tilgængelig i 6 mm nu. Det er et par år siden jeg brugte den, og den ser ud til at være udgået eller noget. 6 mm er nok fint også. Råspont føles som et kæmpe arbejde, og det vil heller ikke blive lige så lufttæt. Da råsponten tørrer op. Blindbundsbræt som du havde tænkt og masonit er min anbefaling.

Jo meget flydespartel bliver der. Mindst 15 mm bør man lægge oven over slangens overside, helst 20 mm ovenover har jeg hørt. Så armering på spånpladen, slange og flydespartel bliver omkring 45 mm. Har du nogle højder at følge? Gipsstrimlerne kan måske blive et problem, når man skal have armeringsnet, muligvis hvis man lægger nettet ovenover slangen. Tjek det med en fliselægger. Denne metode er efter min mening helt klart bedst, hvis du skal have klinker og gulvvarme i trækonstruktion. Tjek prisen hvad det koster at bestille en bil med flydespartel, det bliver for meget at blande alt på sæk.

Ok knirker siger du med spredt gulv. Det har jeg ikke mærket, men jeg havde cc 60 på den anden side. Skruede eller sømmede du det spredte gulv? Hvordan gjorde du i vendingerne med gulvvarmen?
 
Katos, jeg har et lille spørgsmål til dig. Havde du tænkt at spartle på pladerne der? Eller lægge en plade og spartle på den? Nja det lyder ikke så godt at få gulvvarmen så langt ned. Sagen er, at slangen skal ligge i flydespartlen for at få god varmefordeling og et mere solidt gulv.
 
Dr Trä sagde:
Katos, jeg har et lille spørgsmål til dig. Havde du tænkt at spartle på pladerne så? Eller lægge et plade på og spartle på den? Nja det lyder ikke så godt at få gulvvarmen så langt ned. Problemet er, at slangen skal ligge i flydespartlet for at få en god varmefordeling og et mere solidt gulv.
Han skrev slangen i spor i gulvspånpladerne, så flydespartle slangen ind i det. Tror du har læst lidt forkert???
 
Jeg læste om hans kommentar men jeg opfattede spørgsmålet den ret!
 
Forstår ikke helt, hvad du mener. Selvfølgelig spartler man på pladerne med 20mm flydespartel. Systemet er jo udviklet til det. 45mm flydespartel lyder som en dyrere konstruktion. At lime gips kan man også gøre, hvis man ikke kan få til cc30 og har brug for mere stabilitet, men i dette tilfælde føles det unødvendigt. Har selv gjort det et par gange. Men alt i alt bliver det vel nemmere at bruge et afprøvet og dimensioneret system. Unødvendigt at opfinde hjulet igen hver gang.
 
Jeg ville i hvert fald ikke have turdet spartle på pladerne. De må jo kun fastgøres i den ene side. Tror ikke LK ville anbefale dette.
 
Okay, så har jeg ringet til LK gulvvarme. Deres svar var, at man absolut ikke må spartle på pladerne, da der er ammoniak i flydespartel, som ødelægger pladen. Hvis man alligevel vil bruge dette system, skal man lægge en plast eller en plade på pladerne og derefter flydespartle. 30cc var et krav, de havde på dette system. Men han sagde også, at det andet alternativ med almindelig spånplade, armering, slange og flydespartel var at foretrække.
 
kan man ikke lægge spredt panel med slange og plader i, derefter skrue på 1 eller 2 lag gulvgips og derefter klinker direkte på gipsen?
 
Skal man sætte klinker i henhold til deres anvisning, skal der være gips på slangen og pladen, som man derefter fliser på.
 
Ja det kan man sikkert gøre. 30 cc gælder da. Er dog lidt skeptisk til denne metode.
 
Jep det stemmer huggan.
 
Gulvvarme i træbjælkelag med klinker når det bliver så store arealer er ikke optimalt. Så skal det være betonplade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.