Er begyndt på et villabyggeri på punktfundament og skal lige til at starte med bærende bjælker og bjælkelag.
Jeg har et spørgsmål om, hvordan bjælkelaget skal møde de bærende bjælker på langsiderne. Jeg har dobbelt bærende bjælker (45x220), og konstruktøren har tegnet, at bjælkelaget skal ligge over begge disse. Så skal jeg kløfte/indsætte stumper af regler mellem hver bjælkelagsregel ifølge billedet nedenfor:
Ville i stedet have gjort som nedenfor, med en lang regel langs den bærende bjælke, og som hver bjælkelagsregel skrues i. Spiller det nogen rolle bæreevnemæssigt, hvilken løsning der vælges?
Ovenpå dette kommer så rem og regelskelet til vægge osv.
Ja det er jeg enig i, men i så fald indenfor tværbjælkerne, så gulvet får støtte mellem lægterne, hvor det møder væggene. Vigtigt i f.eks. vådrum, som skal have klinker eller anden overfladebelægning.
Gulvbjælkerne bør ligge over bærens begge reglar. Dobbeltreglar i bæringen er sandsynligvis nødvendigt i dit tilfælde for at opfylde høje tværkræfter. Som @bopakoster skriver, gør kortlinger større nytte lidt indtrukket. De behøver ikke have fuld bjælkehøjde. Du kan erstatte den tværgående bjælke på ydersiden med f.eks. K-krydsfiner, som gør samme nytte.
Har påbegyndt et villabyggeri på stolpefundament og skal netop starte med bærende bjælker og bjælkelag.
Har et spørgsmål omkring, hvordan bjælkelaget skal møde de bærende bjælker på langsiderne. Jeg har dobbelte bærende bjælker (45x220), og konstruktøren har tegnet, at bjælkelaget skal ligge over begge disse. Så vil jeg være nødt til at indsætte/indflette regelstumper mellem hver bjælkelagsregel ifølge billedet nedenfor:
[billede]
Havde i stedet gjort som nedenfor, med en lang regel langs den bærende bjælke, og som hver bjælkelagsregel skrues i. Spiller det nogen rolle bæreevnemæssigt, hvilken løsning der vælges?
Ovenpå dette kommer derefter syld og regelstamme for vægge osv.
[billede]
Hej.
Skal selv bygge lidt.
Det, jeg undrer mig over, er hvordan man forankrer bjælkelaget i de bærende bjælker?
De bærende bjælker er forankret i stolperne, men bjælkelaget så?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.