Jeg sidder og skitserer på et garageprojekt og har lidt overvejelser om, hvordan man konstruktionsmæssigt løser tagfoden, hvor letbetonvæggen møder tagspærene. På grund af diverse begrænsninger og æstetik har vi valgt ikke at have noget (eller meget lidt) tagspring på garagens langsider (kortsiden mangler stadig at blive designet). Jeg har ledt og ledt som en galning på diverse sider, man kan ikke finde nogen konstruktionstegning på, hvordan man fastgør tagspærene til letbetonen, men stadig har en række letbeton "udenfor" tagspærene (se tegning nedenfor). Manglen på eksempler får mig til at tro, at jeg er på forkert spor og at det er en dårlig konstruktion. Derfor denne tråd.
Kort sagt er det denne konstruktion, jeg er kommet frem til:
Dvs.: Jeg planlægger at:
Væggen består af 300mm tykke letbetonblokke.
Tagspærene er almindelige gitterspær. Spændet mellem understøtningerne bliver ca. 5 meter.
Taget består af betonfliser, lægter, tagpap og rupløjede brædder, hvoraf kun sidstnævnte er med på tegningen ovenfor. Snezone 1.
Så givet dette:
Er konstruktionen rimelig?
Er det for kort afstand fra tagspærets ende til tagspærets understøtning?
Hvordan fastgør man den yderste række af rupløjede brædder, hvor der ikke er nogen tagspær?
Hej!
lidt sent svar måske?
Jeg havde ikke valgt denne konstruktion da der ikke er noget støtte for råsponten sidste stykke. Havde fortsat med spærret hele vejen ud og skåret ud det sidste letbeton stykke for den og pudset rundt.
Et andet stort problem med din foreslåede løsning er, at du får vægten koncentreret til inderkanten på stenene, så har du en helt anden holdbarhed.
Jeg ville også have foreslået at trække dem hele vejen ud.
Sjovt at se, at denne tråd kom til live Dog, desværre noget sent, har længe gået videre. Har tænkt på at opdatere denne tråd i længere tid for at besvare mine egne spørgsmål og efterlade et svar, hvis nogen skulle have det samme spørgsmål og tilfældigvis finder tråden i fremtiden. Men som vanligt er andet kommet imellem, men nu er det blevet tid til at lave en opdatering.
I mit tilfælde, da jeg ikke fik noget svar her, gik jeg en runde i landsbyen og ledte efter lignende bygninger, der var forholdsvis nye. Kontaktede kommunen og bad om at få byggetilladelser for disse bygninger. Ud fra dem kom jeg frem til følgende løsning:
D.v.s, bæringen endnu længere ud på spærret, men at spærret går hele vejen ud. Tilføjede også en "kile," der gør, at undertaget kommer op og møder sidste række af teglsten. Dette blev den første version, som jeg sendte med byggetilladelserne til kommunen.
Men på grund af diverse omstændigheder blev en kontrollansvarlig inddraget, og han kom med nogle tips og idéer, så tegningerne blev lavet om en hel del. Til sidst, efter mange omveje, fik jeg lige inden årets slut byggetilladelse, hvor følgende løsning skal anvendes:
I denne løsning er bæringen betydeligt bredere, der vil blive fastgjort en forlængelse af spærret, som sammen med luftspalteregel, undertag og en aflastningskile bærer tagfoden. Vi har også valgt tagpap i stedet for betontegl.
Og der er vi nu, sidder og venter på startbesked fra kommunen.
Så for at besvare mine spørgsmål;
1. Konstruktionen i sig selv er der intet problem med, bortset fra det Petter Forsen og Dowser4711 skriver. Hvad jeg til sidst gjorde, inden jeg sendte byggetilladelsen første gang, var at kontakte nogle spærproducenter og sende tegningerne til dem, de fleste er meget hjælpsomme og kan svare på, om det er muligt at fremstille et spær eller ej.
2. Ingen problemer med at placere bæringen så langt ud
3. Enten som jeg gjorde i min første byggetilladelse, d.v.s placere bæringen endnu længere ud på spærret, eller som Petter Forsen skriver nedenfor, skære ud letbetongen og indfælde spærret.
PPetter Forsen sagde:
Hej!
lidt sent svar måske?
Jeg ville ikke have valgt denne konstruktion, da der ikke er nogen støtte for undertaget det sidste stykke. Jeg ville have fortsat med spærret helt ud og skåret den sidste letbetonstykke ud for den og pudset rundt omkring.
Helt rigtigt, havde det ikke været fordi, vi havde valgt den løsning, vi har nu, havde det helt klart været en god løsning. Det kan blive noget svært at få facaden lige under tagfoden, men det burde kunne løses med en form for inddækning.
Dowser4711 sagde:
Et andet stort problem med din foreslåede løsning er, at du får vægten koncentreret til inderkanten af stenene, så har du en helt anden styrke.
Jeg ville også have foreslået at trække dem hele vejen ud.
Definitivt, min første løsning, som jeg skrev i det originale indlæg, aflaster alt for langt inde, selvom jeg havde planlagt at støbe en bjælke i øverste bloklag, som derefter hammarbandet boltes fast i.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.