I forbindelse med renovering af et gammelt århundredeskiftehus vil et rum blive opdelt for efterhånden at blive et badeværelse. Den nye væg bliver en skillevæg mellem dagligstue og badeværelse (ca. 2+0.5 m L-formet).

Hvordan bør væggen konstrueres (materiale)?

Er det nok at regle med 45x70mm?
Bør der være dobbeltgips på en af siderne?
 
Det er jo 70mm reglar i en almindelig indervæg, men det skader jo ikke med 95mm. Især hvis du skal have fliser og måske en dør i den nye væg. Hvis man smækker døren hårdt, kan det være, at en 70mm væg bevæger sig lidt, hvilket ikke er så godt, hvis man har fliser.

Hvis man vælger at lave en tykkere væg, skal man bygge på dørkarmen, som ellers er for smal.

Ellers er det dobbeltgips, der gælder under fliser.

Du finder nok meget om dette emne i andre tråde.
 
Kører du med 45x70, det er fint. For at have noget at skrue i, sætter du fx plyfa eller OSB under gipsen, i hvert fald på indersiden.

Yderside
gips
osb
45x70
osb
gips
tætgucka
klinker
badrumsluft

Reglér ikke stående regler på cc60, men brug cc30-45, hvad som passer til de plader, du bruger bedst. Anvender man kun gips, kræves dobbeltgips ved cc60, ikke på cc30.
 
Der kommer ikke til at være nogen dør i den nybyggede væg.

Badrummet vil ikke blive lavet nu, så den side vil jeg vente med.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.