Jeg skal bygge et badeværelse. Den ene kortside bliver 5 mm fra en muret skorstenspibe, og den anden kortside er ydervæg. Kortsiden mod skorstenspiben bygges med 70-pladeregler, 15 mm konstruktionskrydsfiner og derefter gips. Langsiderne bygges på samme måde men med træregler 45x70 mm. På langsidernes yderside sættes gipspladerne mod skorstenspiben og dækker derved kortsiden.
Da jeg ikke beklæder "bagsiden" af væggen mod skorstenspiben, vælger jeg cc30 i stedet for cc45. Alt for at gøre væggen mere stabil.
Jeg overvejer at sætte riste nederst og øverst på kortsidevæggen, så luften kan cirkulere. De mindste køleskabsriste kræver et udtag på 45 mm x 370 mm. Kan et sådan udtag i en pladeregel skabe problemer? Udtaget laves altså i væggens første og sidste regel (oppe henholdsvis nede på modsatte side).
Synspunkter på lægning af plademateriale og regler?
Du bør kunne gøre som du har tænkt, og det er godt at køre cc30 på stålreglarne. Dog er spørgsmålet, om det ikke havde været muligt at køre træ direkte mod murstocken. Hvor varm bliver denne?
Det er skorstensfejeren der siger at jeg ikke må have noget brændbart mod skorstenen. Dog gik det godt at jeg trak gipspladen frem så den gik mod yderkanten af skorstenen.
Er skorstensfejeren med på, at du bygger et ikke-inspektionsbart rum ved at opstille en væg mod murstokken? Jeg fik anmærkning ved brandsyn for dette og måtte bore huller i gipsen.
Skorstensfejeren svarede, at det ikke var nødvendigt, da tæthed kontrolleres oppefra. Dertil lå mine røgkanaler på den anden side af ventkanalen, som er den nærmeste kanal mod den nye badeværelsesvæg.