Skitseret lidt på en åbning på en "carport" tanken er 8,5 meter bred (minus stolpernes bredde) og åbningens højde 3m.
Kiggede først på byggbeskrivningar.se og lavede derefter en egen FEM model som gav de samme nedbøjningsværdier så jeg antager at min last og egenskaberne for limtræsbjælken er rimeligt OK.
Derefter har jeg modificeret den lidt og fundet ud af at hvis stolperne laves i stål og hvis man forstærker hjørnerne, så får man kun en nedbøjning på 8,6 mm for en 115x405 limtræsbjælk. De små 45-graders stykker i hjørnerne på åbningen går for øvrigt en meter. Kunne godt tænke mig at forstærke disse yderligere.
Det jeg ønsker er at givet en 3m åbning i højden minimere totalhøjden på bygningen. Er lidt fristet til at gå ned endnu et trin i limtræsbjælken men ... giver mig nok her hvis ingen kommer med en klar idé som forstærker den?
Stålbjælke er vel også en mulighed men det har sine ulemper så jeg holder mig nok til en limtræsbjælke.
Desuden føles det jo som om tagspærene er lidt overdrevet. Den klager jo over at 45x245 ikke skulle fungere, hvilket føles lidt overdrevet. Dybden på bygningen er 3m for øvrigt. skal kun lægge TP20 plade på.