Hej,
Jeg har monteret skråbånd i tre vægge, og hele vognslidderen er meget stiv og stabil i tre retninger. Dog ikke forfra i midten, i retning af taglægterne.
Vil metaltaget gøre bygningen meget stivere?
Hvis ikke, vil jeg nok have brug for krydsende skråbånd inde i bygningen.
Findes der andre løsninger end skråbånd inde i bygningen?
Jeg har monteret skråbånd i tre vægge, og hele vognslidderen er meget stiv og stabil i tre retninger. Dog ikke forfra i midten, i retning af taglægterne.
Vil metaltaget gøre bygningen meget stivere?
Hvis ikke, vil jeg nok have brug for krydsende skråbånd inde i bygningen.
Findes der andre løsninger end skråbånd inde i bygningen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,846 indlæg
Hvilke beregninger eller forbilleder ligger til grund for konstruktionen?
At du ikke har nogen stivhed i tagspærrenes retning, skyldes sikkert delvis, at du har sat skråstiverene indvendigt, så de fungerer bedst for kræfter mod bagsiden og ikke forsiden. Som det er nu, får du en trækkende kraft i stedet for trykkende mod åbningen, og bygningen ser ud som lavet til at falde sammen til en flad pakke. Der må være meget store vridende kræfter på skrueforbindelserne, der holder stiverne. Sætter du dobbelte stivere som et X, bliver det sandsynligvis betydeligt bedre end det er nu.
Jeg er dog ingen konstruktør. Jeg havde først studeret en godkendt og beregnet konstruktion, inden jeg havde givet mig i kast med at modificere.
At du ikke har nogen stivhed i tagspærrenes retning, skyldes sikkert delvis, at du har sat skråstiverene indvendigt, så de fungerer bedst for kræfter mod bagsiden og ikke forsiden. Som det er nu, får du en trækkende kraft i stedet for trykkende mod åbningen, og bygningen ser ud som lavet til at falde sammen til en flad pakke. Der må være meget store vridende kræfter på skrueforbindelserne, der holder stiverne. Sætter du dobbelte stivere som et X, bliver det sandsynligvis betydeligt bedre end det er nu.
Jeg er dog ingen konstruktør. Jeg havde først studeret en godkendt og beregnet konstruktion, inden jeg havde givet mig i kast med at modificere.
Tak for svar,MultiMan sagde:
Hvilke beregninger eller forbilleder ligger til grund for konstruktionen?
At du ikke har nogen stivhed i taglægternes retning skyldes nok delvist, at du har sat skråstiverne indeni, så de fungerer bedst for kræfter mod bagsiden og ikke forsiden. Som det er nu, får du en trækkraft i stedet for et tryk mod åbningen, og byggeriet ser ud til at være lavet for at klappe sammen til en flad pakke. Der må være meget store vridningskræfter på skrueforbindelserne, der holder stiverne.
Jeg er dog ingen konstruktør. Jeg ville først have studeret en godkendt og beregnet konstruktion, før jeg gik i gang med at modificere.
Med skråstiverne indeni som på det sidste billede, bliver det helt stivt, det er altså en mulighed. Dog er den fra bagsiden ikke med på billede (kryds). Dog ville jeg helst undgå disse indeni, hvis det kunne lade sig gøre.
Dimensioner, spændvidde og cc er alle inden for det anbefalede.
Tak for svaret og tippet, og for billedet 😀 Prøver dette 👍J jonaserik sagde:
Tak! Det er allerede gjort, ses dog ikke på billederne 😉J jonaserik sagde:
Er det muligt at lave et stort kryds over det hele med hullisterne, eller er det bedre at zigzagge gennem hele længden tror du?
Klik her for at svare