19,991 læst ·
18 svar
20k læst
18 svar
Konstruere (bygge) gesims på facade ved tagfod, hvilket materiale er bedst?
Fik du styr på dine fine samlinger og detaljerne rundt om vinduerne senere?R rsa sagde:Jeg bygger et hus i letbeton (Ytong) og har valgt at sætte gesims ved tagfoden (trappetrinslignende udsmykning). De to nederste er i letbeton og er murede. Den øverste skal jeg konstruere af noget træværk. Dels fordi der skal være en luftspalte nogle steder og dels for at jeg skal skrue tagrenden fast i den. Tanken er, at alle tre skal være glatpudsede, når det er færdigt (hvidmalede).
Jeg overvejer, hvilket materiale jeg skal bruge. Brædder og regler, eller er det bedre med noget plademateriale (OSB, krydsfiner osv.)? Kan der ikke være risiko for, at brædder vrider sig over tid, så der bliver sprækker og bliver grim? Hvis man vælger plader, kan de så holde til fugt i årenes løb?
Hvordan ville I have gjort det?
Vedhæfter billede.
[billede]
Det der og slutresultatet ser jo super godt ud!! Jeg har overvejet at gøre det samme på carporten og har en anden tråd for netop det: https://www.byggahus.se/forum/threads/eps-xps-frigolit-pa-limtraebalk-och-puts.420686/#post-4273282A Annaonym sagde:
Behøver man den hårde frigoliten XPS eller går det godt med EPS mon?
Satte I nogle hjørnelister på gesimsens "yderhjørner" før I pudsede eller bare net?
Hvordan "savet" I frigoliten, med en sav eller med varme?
Senest redigeret:
Det kan læses flere steder. Søg lidt på nettet, så finder du mere information. Det gælder dog om at lave hele konstruktionen korrekt, fra ydertækket hele vejen ind til indretækket. https://sjomarkens.se/tejpskolan-bygg-utan-luftspalt/G GustafWesterholm sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bygga eget ventilerat golv
Golv -
Tips husleverantör/byggare Göteborgs Södra Skärgård
Hustillverkare -
Bygga in takstol med gesims?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga vedförråd i stödmur? hur konstruera tak?
Grund & Markarbeten -
Hur konstruera öppen spis och vad kan det kosta att bygga?
Värme allmänt