4,922 læst ·
12 svar
5k læst
12 svar
Kondensbeskytte stålbjælker til altan som går ind i gulvstrøer
Med forhåbning om at skabe en altan med en tynd profil og uden konsol, planlægger jeg at bruge stål, der fastgøres i gulvbjælkelaget. Når stål går fra ude til inde, opstår der kondensproblemer, og jeg tænker, at svaret på det er en form for behandling af stålet på den del, der ligger inde.
Er der nogen med erfaring med ovenstående, som kan pege mig mod den rette metode og produkt, alternativt påpege hvor forkert jeg tænker?
Er der nogen med erfaring med ovenstående, som kan pege mig mod den rette metode og produkt, alternativt påpege hvor forkert jeg tænker?
Præcis. Det er en risikokonstruktion uden risikobegrænsende indsatser som en slags isolerende og overfladeændrende behandling, som jeg kunne forestille mig findes derude. Det kan selvfølgelig løses på anden måde, men jeg vil ikke, eftersom det ville kompromittere slutresultatet.
I stenkonstruktioner isolerer man balkonpladen fra alle sider. Jeg gætter på, at du mener en trækonstruktion. Beklæd stålbalkerne med Armaflex AF. Der findes plader og måtter at tage til. Byg derefter de bærende elementer ind med et materiale, som falder i smag, som f.eks. plade eller træ.
Senest redigeret:
Forstås! Samme materiale som min rørmoker brugte til slangerne for jordvarmen... med præcis samme formål. Jeg havde først tænkt, at den 10 meter lange hjertespær skulle stikke ud, men så skulle jeg måske (?) isolere hele den 7-8 meter lange inderdel med, hvad jeg antager er et ret dyrt materiale.
Har du isolde en vejledende pris for de der måtter?
At kun rustbeskytte og male bjælkerne udvendigt... er det ikke en mulighed? Min tanke var kun at have træterrassebrædder ovenpå bjælkerne.
Har du isolde en vejledende pris for de der måtter?
At kun rustbeskytte og male bjælkerne udvendigt... er det ikke en mulighed? Min tanke var kun at have træterrassebrædder ovenpå bjælkerne.
Personligt ville jeg have malet med rustbeskyttelsesfarve, eventuelt sprøjtet med koldgalv. Derefter på med sort Armaflex, og bygget bjælkerne (enden som er udendørs) ind i pæne kasser. Kasserne kan man fastgøre mod terrassen, som bliver overfladelaget på selve altanen.
Indikativ pris for Armaflex AF 19 mm måtter er et stykke over hundrede kroner eksklusive moms per m2. Som med alt materiale, afhænger det af, hvem man er, hvem man køber af, hvor meget man køber osv. Armaflex er et ret nicheprodukt, og priserne varierer vildt.
Indikativ pris for Armaflex AF 19 mm måtter er et stykke over hundrede kroner eksklusive moms per m2. Som med alt materiale, afhænger det af, hvem man er, hvem man køber af, hvor meget man køber osv. Armaflex er et ret nicheprodukt, og priserne varierer vildt.
Fejltænk, ja, men mest i den forstand, at du vælger en risikokonstruktion, når der findes rigtige løsninger til altanfastgørelse uden kuldebroer. Halfen-Deha med flere har sikkert noget, der passer, så slipper du for at opfinde hjulet på ny.
Uden nogen dybere analyse af jernbjælkens risiko for rustskader, så opstår disse altid i samlingen ud/inde.
Den del af bjælken, der er udendørs, skal naturligvis vedligeholdes som alt andet. Zinkkromatprimer er det, man anvender som grund for maling på jern, men kan være svært at få fat i for privatpersoner, men de, der sælger bådfarver, har måske en eller anden type af egnet maling.
Den del af bjælken, der er udendørs, skal naturligvis vedligeholdes som alt andet. Zinkkromatprimer er det, man anvender som grund for maling på jern, men kan være svært at få fat i for privatpersoner, men de, der sælger bådfarver, har måske en eller anden type af egnet maling.
@Locke: Halfen-Deha har jeg kigget på tidligere, og det eneste jeg finder er fastgørelser til betonaltaner.
@JOW: Træbjælke er en mulighed men en dårligere. Jeg kan ikke lide kompromiser. Når jeg har udtømt mulighederne for at bruge stål, kan det blive trykimprægneret, men jeg er ikke der endnu.
@JOW: Træbjælke er en mulighed men en dårligere. Jeg kan ikke lide kompromiser. Når jeg har udtømt mulighederne for at bruge stål, kan det blive trykimprægneret, men jeg er ikke der endnu.
Dit antagelse er korrekt, men hvorfor udsætte bjælken for kondens (også bjælkeenden udendørs), når du kan beklæde den med Armaflex AF? Hvorfor filosofere over, hvilken rustbeskyttelsesfarve der er den bedste af de bedste? Hvorfor skal nærighed begå en dumhed?ewjobe sagde:
Klik her for at svare