I fritidshuset som står koldt, når vi ikke er der, og opvarmes med brændeovn nogle gange i weekenderne, opdagede jeg et problem. Foran brændeovnen ligger en aluminiumsplade på et delvist træbeklædt gulv, dels kun savsmuldsisolering. Da jeg løftede pladen, var savsmuldet helt fugtigt, og jeg tror, det skyldes kondens, der er dryppet fra pladen. Selv gulvbrædderne føltes lidt fugtige. Det er første vinter, vi bruger brændeovn og fritidshuset overhovedet om vinteren. Hvordan løser jeg dette?

De der, lidt anderledes problemer, dukker nogle gange op uforklarligt, men det Du kan gøre er at male pladen på undersiden. Bedst er med en mat farve, typ zinkromat eller anden rustbeskyttelsesfarve, måske ikke nemt at få fat i zinkromat, men fungerer måske lige så godt med syntetisk grundmaling, Hæftegrund. Blank maling fungerer ikke. Bl a vandrør (galvaniserede) bliver våde, (ydersiden) når nogen skyller vand, at så grundmale plejer at hjælpe. Rustbeskyttelsesmalingen er ikke til for "rustbeskyttelse" af alupladen eller de galvaniserede rør, men netop fordi malingen er "tør og ru", ligesom en grundmaling inden for billakering.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.