Jeg har haft et par bygherrer hjemme, som har bygget om fra to soveværelser til et større rum, væggen imellem var bærende og blev aflastet med stålstolper 70x70 og HEB-bjælke 160.
Den ene stolpe sidder i ydervæggen, den anden stolpe sidder i indervæggen.
Ingen problemer med det.
Stolperne har i bunden en stålplade 170x130x10 mm, som stolperne er svejset på. Stolpefoden er fastgjort mod krybekælderenes betonbjælke overside, dvs. alt er fastgjort og forankret mod grundbjælken.
Bygget i henhold til konstruktionstegninger.
Alt er godt indtil nu, men det viser sig, at stålfoden og stolperne suger kulde (i dag 11,0 grader) fra krybekælderen. De to stolper er indbyggede, men jeg fjernede vægpladen ved yderstolpen, da jeg skulle trække et par elektriske rør og bokse der. Jeg opdagede da, at bag stolpen mod ydervæggens isolering var der meget fugtigt langs hele stolpen. Da havde stolpen været indbygget kun to til tre uger.
At isolere omkring stolpefoden er umuligt på grund af betonbjælken og den stramme kontakt mellem betonbjælken og stolpefoden, som ikke kan ændres.
Det første man tænker på, er at vikle en varmekabel fra gulvområdet rundt omkring hele stolpen og opad. Dette skal så styres med sensor og termostat og tilsluttes fejlstrømsafbryder og 230V. Alt skal derefter bygges ind uden den mindste kontrol på varmekablet.
Som den lille elektriker jeg er, tror jeg ikke, at man kan lægge en varmekabel tæt på indervæggen hvordan som helst. Det skal sandsynligvis gå forud for VP-rør etc., og så mister man den tætte kontakt, der er nødvendig. Og hvordan ved jeg, at dette vil modvirke fremtidig kondensdannelse? Der kan også opstå kabelproblemer.
Jeg kan tilføje, at der skal ind et vindue lige ved siden af stålstolpen.
Venligst hjælp mig med at finde en god løsning på det hele, byggeriet er gået i stå, og tiden går. Har kigget rundt på forummet, men finder ikke noget lignende som dette.
Sender et par billeder.
Stolpe mod ydervæg, indbygget stolpe indervæg, stolpefod i gulv, stolpefod på betonbjælke i fundament.
Desværre problemer med at uploade billeder, prøver en anden gang
EDIT 1
Nu virker det med billederne!
Hej Örnis... det er gået et par år nu siden dit indlæg... undrer om du fandt en god løsning med balken? Vi bygger nyt med lignende løsning og vil undgå problemer med kondens og kulderas... alle tips modtages.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.