Vi har haft bygherrer her, som har bygget en ny bjælkelag i en del af huset. Det er tale om træbjælkelag mellem kælderen og indgangsplanet. I kælderloftet sidder der plast. Indenfor denne er der isolering med fugt/kondens. Det føles ikke godt. Konstruktionen har også plast nær parketgulvet, hvor der også er gulvvarme. Det kan være, at fugten kommer ind ved små huller og utætheder i den nedre plast. Skal jeg lave større huller i plasten for at få cirkulation af den fugtige luft? Skal jeg erstatte plasten med noget utæt, skal jeg sørge for, at det tørrer op og derefter forsøge at sætte helt tæt plast i kælderloftet? Til sidst vil jeg lægge en gipslag i kælderloftet. Hvad synes I?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Plast på både over- og underside af et bjælkelag? Aldrig godt at lukke fugt inde. Og hvorfor plast under parketgulvet på et træbjælkelag? Har du en meget fugtig kælder, der vil "fylde på" fugt nedefra? Ellers ville jeg uden tvivl fjerne plasten, hvor jeg kunne komme til. Helst havde jeg ønsket, at man fjernede plasten under parketten, men da dette næppe er muligt, må du vel tage den på undersiden.
Nu er der noget tænkt forkert her....
Generelt har man plastik nærmest den varme side af en konstruktion. I dit tilfælde er det sandsynligvis lige under parketgulvet på indgangsplanet.
Har du plastik i loftet i kælderen og har lidt koldere i kælderen alternativt ikke opvarmet overhovedet, så bliver det selvfølgelig præcis som det nu er blevet hos dig. Varm luftig luft som bærer meget fugt når den koldere plastik og udfælder der vand indtil ny ligevægt er opnået.
Jeg kan ikke komme på nogen situation, hvor det er rigtigt at have plastik i loftet i kælderen. Den film skal VÆK. Den, der har bygget, synes at have tænkt loftsrum, men ikke forstået hvorfor man gør som man gør. Tæthedsmembran på den VARME side så bliver det rigtigt.....
Plastik under parketten på indgangsplanet vil aldrig blive forkert og er ofte noget, som gulvproducenten kræver.
Generelt har man plastik nærmest den varme side af en konstruktion. I dit tilfælde er det sandsynligvis lige under parketgulvet på indgangsplanet.
Har du plastik i loftet i kælderen og har lidt koldere i kælderen alternativt ikke opvarmet overhovedet, så bliver det selvfølgelig præcis som det nu er blevet hos dig. Varm luftig luft som bærer meget fugt når den koldere plastik og udfælder der vand indtil ny ligevægt er opnået.
Jeg kan ikke komme på nogen situation, hvor det er rigtigt at have plastik i loftet i kælderen. Den film skal VÆK. Den, der har bygget, synes at have tænkt loftsrum, men ikke forstået hvorfor man gør som man gør. Tæthedsmembran på den VARME side så bliver det rigtigt.....
Plastik under parketten på indgangsplanet vil aldrig blive forkert og er ofte noget, som gulvproducenten kræver.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Ja man har plastik nærmest den varme side, men mod et gulv er der stort set ikke noget damptryk, hvorfor jeg ikke ser gevinsten ved dette, ser du nogen?. Burde vel egentlig være bedst at fjerne al plastik i et trægulv over kælder?
Om trægulv på gulvvarme http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt
Her omtales fugtspærrende system ved plade på jord hvilket føles naturligt men på trægulv over kælder ser jeg kun potentielle problemer med plastik og meget lille gevinst.
Om trægulv på gulvvarme http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt
Her omtales fugtspærrende system ved plade på jord hvilket føles naturligt men på trægulv over kælder ser jeg kun potentielle problemer med plastik og meget lille gevinst.
Som jeg forstår det, kræver gulvproducenterne altid plast direkte under trægulve af den grund, at man vil have samme klima på over- og undersiden af gulvet (og dette for at undgå skæve gulve). I et mellembjælkelag tror jeg egentlig, at det bliver sådan alligevel, men som jeg opfatter det, er dette årsagen til, at man udtrykkeligt kræver dette uanset situation.
Nu siger jeg ikke, at man skal gøre som i 40'erne, men i mit bjælkelag ligger der en sort vindpap (typ) så kutterspånerne ikke falder ned. Det ser ud til at fungere godt, men kutterspåner er jo nok bedre til at modtage og afgive eventuel fugt end moderne mineral- eller glasuld er.
Klik her for at svare