Hejsa! Vi bor i en 30'er villa. Købt som træhus. Har altid undret os over, hvorfor flere indre vægge er muret (med noget hvidt porøst tegl). Men som sagt. Vi forstår nu, at det er et muret hus, vi bor i med træfacade udenpå.
En stor stue har stadig tretex og gammel udvendig el. Har fjernet elen (som var farlig) og tænkte at skrue renoveringsgips over tretexet og så udvendig el igen. Men da der ikke er nogen brædder bagved, er det umuligt, da det er så porøst. Så hvad gør man!
Rummet er faktisk ret godt isoleret.
Væggen er 26cm tyk. Består af= Tretex 13mm, Luftspalte 17mm, nogen sort pap, puds ca 100mm (tror der er hvidt tegl i væggen, da det findes i de indre vægge), glasfiberisolering ca 90mm samt træfacade.
Men den indre væg er meget ujævn, grim og umulig at hænge ting på. Ingen lugt, heldigvis.

Her er nogle muligheder=
1.
Vi har vandbåren varme. Radiatorerne er langt nok ude til, at jeg kunne fjerne tretexen og sætte 45 reglar med isolering. Der kunne man også lægge elen.
Jeg tænkte, at det isolerer lige så godt som tretexen i hvert fald. Men så slog det mig, at der skal være en luftspalte mod tegl, så glasfiberisoleringen ikke ligger direkte mod pudsen.
Behøves der luftspalte mod tegl, når teglvæggen er isoleret udvendigt? Tretexen med luftspalte blev antageligt sat op, da der kun var en teglvæg.

2. Det billigste ville være bare at spartle over strukturmalingen, tapetsere, på med lister og udvendig el igen. Men det ville føles lidt snusket!

3. Det dyreste er at efterisolere ordentligt. Men som sagt 4 elementer. Det bliver en stor regning fra blikkenslageren, når man skal trække rør om.

4. Ifølge elektrikeren er det nok at sætte tynde reglar, 22mm over den eksisterende væg samt gipsplade for at lægge indvendig el. Så skjuler man jo den grimme væg. Men væggen er bølgende ujævn, så det bliver nok ikke kønt og gipsen revner nok...

Taknemmelig for tips!!/Lasse

Et nærbillede af et borret hul i væggen, viser lag af tretex og sort materiale indeni.

Treetexen må sidde på en eller anden form for lægte, kan man ikke bruge den? Treetex er stort set lig mineraluld, så der er ingen grund til at fjerne den.

Jeg har lidt svært ved at forstå vægkonstruktionen. Om bæringen består af en murstensmur bør den være en helsten (ca. 25 cm) tyk. Kan din "hvide tegl" være en form for betonsten?

I
formentlig tegl. bærende konstruktion med spån (ser ud som hårdtpresset tretex) mellem regler.
og vindpappen og lægter tretex.
afhænger lidt af husets alder.
hvor meget vil du lægge på væggen?
overvejer lidt en finsk variant med gips og "frigolit"

Det lyder mærkeligt med hele 100mm puds synes jeg.

I
useless useless sagde:
Det lyder underligt med hele 100mm puds synes jeg.
sten med puds måske?

Det kunne være et tidligt letbetonhus. Ligger det i nærheden af Dalby? Letbetonen har relativt gode isoleringsegenskaber. Træbeklædningen er under alle omstændigheder tilføjet efterfølgende. Mineraluld fandtes ikke i 1930'erne.

• Synes
irihenke
  • Laddar…
Hej igen! Som sagt. I huset er der jo flere vægge, der er bygget op af en hvid mursten, antageligvis Vittskövletegel. Bor i Østsjælland. Antageligt består ydervæggene af det med. Snart ved jeg nok mere.

Har besluttet at fjerne alt tretex. Radiatorerne skal flyttes ud. Jeg tænkte isolere med 45mm stenuld, dampspærre, samt 45mm med plads til elektronik og 2 gipsplader på det. Huset er jo ret godt isoleret uden for murstensvæggen. Er det for sparsomt isoleret?

Tør man lægge isoleringen mod murstensvæggen? I de forskrifter jeg har læst, står der, at man ikke skal gøre det, men der har det handlet om murstensfacader, der er udsat for regn og vind. Ikke dækket med isolering og træpanel som i dette tilfælde.

VVS-fyren er forsinket 3 uger, så det er bare at vente...klør i fingrene.

Informationen går ikke rigtig op. Mig bekendt har man aldrig bygget bærende ydervægge med halvstens tegl (ca 12 cm). Tegl er hygroskopisk og tiltrækker fugt. Det forekommer, at isolering lægges mellem to teglmure (såkaldt skalmur), men jeg synes, du skal være forsigtig med at lægge det mod "teglstenene" på indersiden. Har du ikke stadig asfaltpap? Jeg ville helst have hele billedet klart for mig, inden jeg siger for meget.

• Synes
irihenke
  • Laddar…
I
J justusandersson sagde:
Informationen går inte rigtigt op. Mig bekendt har man aldrig bygget bærende ydervægge med halvstens mursten (ca. 12 cm). Mursten er hygroskopisk og trækker til sig fugt. Det forekommer, at isolering lægges mellem to murstensmure (sk skalmure), men jeg synes, du skal være forsigtig med at lægge den mod "murstenen" på indersiden. Har du ikke stadig asfaltpapen? Jeg ville helst have hele billedet klart for mig, før jeg siger for meget.
du var først. præcis mine overvejelser (y)

• Synes
GörDetSen
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Træpanelet er under alle omstændigheder tilføjet senere. Mineraluld fandtes ikke i 1930'erne.
off topic: Den første fint vævede glasfiber, kaldet mineraluld, blev fremstillet i 1870 af en opfinder ved navn John Player. :cool:

• Synes
guggen
  • Laddar…
Interessant oplysning. Teknikhistorisk går der ofte lang tid mellem opfindelse og gennembrud i brugen.

• Synes
daugaard og 1 anden
  • Laddar…
Jeg vender tilbage, når blikkenslagerne har koblet fra radiatorerne, og jeg kan rive tretexet ned. Vil ikke rive det ned i denne vinterkulde. Et lag mursten som bærende konstruktion. Sandt, det kan ikke passe. Jeg vil også forsøge at få fat på tidligere ejere. Vi tales ved.

J justusandersson sagde:
Interessant oplysning. Teknikhistorisk set går der ofte lang tid mellem opfindelse og gennembrud i brugen.
jep det gik lang tid, 1938 blev der isolering af glasfiberen så det er usandsynligt at den blev brugt i skåne i 30'erne. :)

Regelstommar (som er en amerikansk idé fra starten) begyndte ikke at blive anvendt almindeligt før omkring 1950. Inden da var det plankevægge eller murede vægge, der var mest almindelige. Letbeton kom i lille skala i 1930'erne. Et af de bedre eksempler på, hvor lang tid teknologiudvikling tager, er dampmaskinen. Den blev opfundet som vandpumpe i miner i 1700-tallet. Det tog et stykke ind i 1800-tallet, før nogen fandt ud af, at man kunne sætte hjul på den og bruge den som lokomotiv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.