L lordi sagde:
Nu trækker du sagen til sin yderste konsekvens. Nu var det jo sådan, at det er konstateret, at der er asbest, så MÅ det tages hånd om af uddannet personale, hvis nogen skal derhen og udføre et arbejde professionelt. Det kan ikke omgås. Man kan mene, hvad man vil om det, men sådan er det.

En privatperson kan sanere selv, men da denne ikke har uddannelsen, kan han eller hun heller ikke attestere, at det er udført på korrekt vis, selvom det er udført efter alle kunstens regler.

Hvad jeg mener er, at hvis man ved, at en lægmand har været og pille i asbest, kan der være mistanke om spredning af større mængder, hvilket gør, at en professionel ikke må arbejde der, før sagen er undersøgt.
Jeg mistænker (eller snarere ved) at jeg har asbest i min rørisolering. Hvis jeg fjerner den selv uden nogen som helst uddannelse eller dokumentation - Hvordan skal så nogen, som senere kommer der for at udføre et professionelt arbejde, vide, at der har været asbest der?

• Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg mistænker (eller snarere ved) at jeg har asbest i min rørisolering. Hvis jeg fjerner det selv uden nogen som helst uddannelse eller dokumentation - Hvordan skal så nogen der senere kommer der for at udføre et erhvervsmæssigt arbejde vide at der har været asbest der?
Jeg forstår. Men jeg har ikke tænkt mig at fjerne nogen asbest, men indkapsle det...

• Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
E Eija Johansson sagde:
Har haft en ”gubbe” fra et saneringsfirma hjemme i dag og kigget på ”problemområderne” og han mente, at jeg skulle male over det, der var åbent. Se foto. Det andet rør, som er bag selve varmeanlægget, mente han, at jeg skulle bruge fugeskum og tætne med det… det lyder rimeligt, men eftersom jeg aldrig har gjort det før, føler jeg mig lidt bekymret. Hvor stor en mængde skum tør man sprøjte ind uden at den eksisterende isolering eksploderer?
han sagde, ligesom en anden i tråden, at kommunen umuligt kan kræve, at en autoriseret virksomhed skal udføre arbejdet...det er jo trods alt mig som husejer der bestemmer…
”Saneringsgubben” sagde, at jeg selv kunne udfylde tjeklisten for de tiltag der er gjort. Hvis det ikke blev godkendt, ville de komme og tage en asbestprøve. Han var ikke bekymret, men syntes, at jeg selv kunne udbedre det, der var nødvendigt, til en væsentligt lavere omkostning. Han bekræftede også, at den person, der skulle udføre målerbyttet, er berygtet og har gjort, at flere af de saneringsfirmaer, der findes her i byen, ikke vil tage jobbet...Nogle tips?
Wow, dejligt at se at der tilsyneladende findes fornuftige mennesker, der ikke spiller på folks frygt for at kunne sælge deres tjenester dyrt.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 5 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eija Johansson sagde:
Har haft en ”gubbe” fra et saneringsfirma hjemme i dag og kigget på ”problemområderne,” og han syntes, at jeg skulle male over det, der var åbent. Se foto. Det andet rør, som er bag selve varmeinstallationen, syntes han, at jeg skulle bruge fugeskum og tætne til med det… det føles rimeligt, men da jeg aldrig har gjort dette før, føler jeg mig lidt bekymret. Hvor stor en mængde skum tør man sprøjte ind uden at den eksisterende isolering sprænges?
Han sagde, præcis som nogen anden i tråden, at kommunen umuligt kan kræve, at et autoriseret firma skal udføre arbejdet... det er jo trods alt mig som husejer, der bestemmer…
”Saneringsmanden” sagde, at jeg selv kunne udfylde tjeklisten for de foranstaltninger, der er udført. Hvis det ikke blev godkendt, skulle de komme og tage asbestprøve. Han var ikke bekymret, men mente, at jeg selv kunne udbedre det, der var nødvendigt, til en betydeligt lavere pris. Han bekræftede også, at den person, der skulle udføre målerskiftet, er berygtet og har gjort, at flere af de saneringsfirmaer, der er her i byen, ikke vil påtage sig jobbet… Nogle tips?
Lyder som en fornuftig person. Vær ikke bange for fugeskummet, du putter i en lille klat, og så i den nærmeste time vokser det i volumen. Hvis du tager for lidt, så putter du i lidt mere næste dag.

Og samtidig er det vel sådan, at bolden ligger hos fjernvarmefirmaet. Hvis de ikke vil skifte nu, så er det vel deres problem. Lad det gå et halvt år eller år, så vender de tilbage. Tiden læger alle sår, de plejer at blive mere pragmatiske med tiden. Hvis du er heldig, har fjernvarmemanden et nyt job da.

• Synes
Dilato og 4 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rejäl sagde:
Men risikovurderingen starter hos byggherren i dette tilfælde TS, selvom hen er novice.
TS kan handle bort sit Bas-P ansvar når hen hyrer entreprenør som normalt kun har Bas-U ansvaret.
Men disse bliver ikke bedre eller dårligere om størrelsen på jobbet er stort eller småt, hvis alle parter opfylder deres forpligtelser...
Du er fokuseret på teoretisk ansvar. Det, det handler om her, er empirisk risiko. Altså at løbe ind i svindlere i saneringsbranchen. Der er mange af disse, i hvert fald i Stockholm.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 4 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Lyder som en fornuftig person. Vær ikke bange for skummet, du putter en lille klat i, og så vokser det i volumen i løbet af den næste time. Hvis du tager for lidt, kan du tilføje lidt mere næste dag.

Og samtidig er det vel lidt sådan, at bolden ligger hos fjernvarmefirmaet. Hvis de ikke vil skifte nu, er det vel deres problem. Lad det gå et halvt år eller et år, så vender de tilbage. Tiden læger alle sår, de bliver som regel mere pragmatiske med tiden. Hvis du er heldig, har fjernvarmemanden et nyt job til den tid.
Problemet er, at kommunen skal foretage udskiftningen af måleren (Folketingets beslutning om det...gælder hele landet, selvfølgelig.) Selv synes jeg, det virker unødvendigt, da hele fjernvarmeveksleren skal udskiftes, til foråret havde jeg tænkt. Jeg synes, vi, der har disse gamle, skal kunne undtages fra udskiftning af måleren...men det lader ikke til at kunne lade sig gøre😳🙄. Det er svært at diskutere med kommunen, da de har flere konsulenter involveret...(unge mennesker, der læser op udenad og forstår ikke problemet)...kræver enorm energi😡

• Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
Svar at du har booket en asbestsanering i december næste år.

• Synes
Luc Reiner og 4 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eija Johansson sagde:
Problemet er, at kommunen skal udføre skiftet af måleren (Beslutning i Folketinget...gælder hele landet, selvfølgelig.) Personligt synes jeg, at det føles unødvendigt, da hele fjärrvärmeväxlaren skal udskiftes, til foråret havde jeg tænkt. Jeg mener, at vi som har disse gamle skal kunne fritages fra udskiftningen af måleren...men det lader ikke til at kunne lade sig gøre😳🙄. Det er svært at diskutere med kommunen, da de har flere konsulenter involveret...(unge mennesker, som læser op og forstår ikke problemet)...kræver enorm energi😡
Det enkleste i den situation er at sidde stille. Vil de skifte og er motiverede, så hører de af sig. Du er ikke ansvarlig for fjärrvärmeleveratørens vedligeholdelse, uanset hvor meget frontlinjen end ønsker, at du skal være det.

• Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Lyder som en fornuftig person. Vær ikke bange for fugeskummet, du putter en lille klat i, og så vokser det i volumen i løbet af den næste time. Hvis du tager for lidt, kan du tilføje lidt mere næste dag.

Og samtidig er det vel lidt sådan, at bolden ligger hos fjernvarmefirmaet. Hvis de ikke vil udskifte nu, er det vel deres problem. Lad der gå et halvt år eller et år, så vender de tilbage. Tiden læger alle sår, de plejer at blive mere pragmatiske med tiden. Hvis du er heldig, har fjernvarmefyren et nyt job til den tid.
Tak for info! Jeg ville absolut ønske, at både udskiftning af måleren og fjernvarmeanlægget finder sted, når temperaturen er mere behagelig.. men jeg føler mig som David mod Goliat, på trods af at jeg er kvinde😉

L lordi sagde:
Nu drar du sagen til sin spids. Nu var det jo sådan her, at det er konstateret, at der findes asbest, da SKAL det håndteres af uddannet personale, hvis nogen skal derhen og arbejdsmæssigt udføre et arbejde. Det kan ikke omgås. Man kan mene, hvad man vil om det, sådan er det.

En privatperson må sanere selv, men eftersom denne ikke har uddannelse, så kan han eller hun heller ikke bekræfte, at det er udført på den rette måde, selvom det er udført ifølge alle kunstens regler.

Hvad jeg mener er, at hvis man ved, at en lægmand har været og revet i asbesten, kan der være mistanke om spredning af større mængder, hvilket gør, at en fagperson ikke må arbejde der, før sagen er undersøgt.
Nej, der var slet ikke konstateret asbest, da TS ikke har lavet nogen prøvetagning endnu. Du er en anelse smålig og synes at tolke "reglerne" på din lille specielle måde.

Rådet, at TS meddeler kommunen/fjernvarmeleverandøren, at hun vender tilbage, når hun har haft tid til at undersøge sagen og foretager udskiftningen af den anden del samtidig, er meget klogt. TS kan også benytte lejligheden til at udelukke den såkaldte håndværker (din bror?) fra at komme ind i hendes hus, der er sikkert flere montører...

• Synes
  • Elsker
Luc Reiner og 2 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg mistænker (eller snarere ved) at jeg har asbest i min rørisolering. Hvis jeg fjerner den selv uden nogen som helst uddannelse eller dokumentation - Hvordan skal nogen som senere kommer der for at udføre et erhvervsmæssigt arbejde vide, at der har været asbest der?
Det ved de ikke. Og det ligger dermed på din samvittighed, at det er gjort ordentligt.

Derimod, som jeg med en tåbes stædighed prøver at hævde, at HVIS de ved så gælder arbejdsmiljøreglerne.
Man kan ikke beskytte sig mod alle skjulte farer i arbejdslivet, men de man kender til tager man jo forholdsregler mod.
De som arbejdede på Lomma Eternit gjorde det i god tro, for ingen vidste at det var farligt. Havde man vidst det dengang så havde nok mange gået hjem.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Nej, det var ikke overhovedet konstateret asbest, da TS ikke har lavet nogen prøveudtagning endnu. Du er noget nærmest pedantisk og ser ud til at fortolke "reglerne" på din egen specielle måde.

Rådet om at TS meddeler kommunen/fjernvarmeleverandøren, at hun vender tilbage, når hun har undersøgt sagen og skifter den anden del samtidig, er meget klogt. TS kan også benytte lejligheden til at forbyde den såkaldte håndværker (din bror?) at komme ind i sit hus, der er sikkert flere montører....
Jeg har taget nogle kurser i emnet, og jeg kan ud fra billederne sige, at det med 100% sikkerhed er asbest i den rørisolering.
Jeg vil gerne have, at du fortæller mig, hvordan reglerne skal fortolkes. Jeg kan jo tage fejl.

L lordi sagde:
Jeg har gået flere uddannelser i emnet, og jeg kan ud fra billederne sige, at det til 100% er asbest i den rørisolering.
Jeg vil gerne have, at du fortæller mig, hvordan reglerne skal tolkes. Jeg kan jo tage fejl.
Jeg ville også gætte på, at der er asbestindhold i rørisoleringen. Men hvor i reglerne står det, at et arbejde ikke må udføres i et rum hos en privatperson med disse typer rør? Asbest kan ikke frigøres af sig selv, og rørene er sandsynligvis ikke blevet skåret op i rigtig mange år.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lordi sagde:
Jeg har taget en del kurser i emnet, og jeg kan ud fra billederne sige, at det 100% er asbest i den rørisolering.
Jeg vil gerne have, at du forklarer reglerne for mig. Jeg kan jo tage fejl.
Mener du, at der er et lovkrav om at fjerne alle materialer i bygninger, hvor det er kendt eller sandsynligt, at der findes asbest? Vil i så fald læse bekendtgørelsesteksten. Hvad hedder bekendtgørelsen?

• Synes
SågspånPappspikEternit og 4 andre
  • Laddar…
E Eija Johansson sagde:
Tak for info! Jeg ville absolut ønske, at både udskiftning af måler og fjernvarmeanlæg sker, når temperaturen er mere behagelig... men jeg føler mig som David mod Goliat, selvom jeg er kvinde😉
Af nysgerrighed, kunne du tage billeder, der viser lidt mere oversigtligt, hvordan det ser ud der, hvor måleren, der skal udskiftes, sidder, så vi kan vurdere risikoen (nu er der kun nærbilleder af detaljer)?

• Synes
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.