Den eksisterende stentrappe er revet, og de kommende dage går spaden i jorden for at lave fundamenter. Men jeg finder meget få dimensioneringsvejledninger vedrørende verandaer? Det meste gælder for terrasser. Fundamenteringen er vel lignende en terrasse, så der er jeg med på dimensionerne.

Vi har satset på tagsten på taget, samme farve som huset. Men tagsten vejer jo en del, især i kombination med vådsne. Verandaen bliver ca. 2m dyb og 3m bred.

Planen er: 6 stk. 70 fundamenter. 195x45 bærende bjælke, 45x145 gulvregler, 28mm terrassebrædder

Jeg vil nok undgå at skrue verandaen fast til huset. Så det bliver en fritstående konstruktion. Stolperne op til taget, er 95x95 regler nok? 120x120? Det står så fint på byggmax, at de ikke bør bruges som konstruktionsvirke. Er det limtræ, der gælder? Er 4 stolper, 1 i hvert hjørne, nok, eller bør man bruge 8 stolper som på billedet?

Ville du turde lægge tagsten på en veranda, hvor taget holdes oppe af 4 stk. 95 stolper, alternativt 8 stk. stolper? Det bliver ca. 8-9 kvm tagflade, med en anslået vægt på ca. 320-450 kg afhængig af den endelige størrelse på taget, taghældning, og valg af tagsten. Der er jo alternativet med pladetag, men min bedre halvdel foretrækker helst tagsten, der matcher huset...

Al input værdsættes!

• Fristående veranda i træ foran et hus, med trægulv, gelænder, og tag af sort tagpap, ved siden af to vinduer og en flisebelagt sti.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.