Blev nødt til at tilpasse det sidste stykke til vinduesrammen udenfor vinduet og besluttede mig for at prøve at lime det, da både stiftning og skrue lå udenfor, hvad jeg havde adgang til lige nu.
Brættet er skåret skævt, fordi jeg først havde en anden løsning i tankerne. Det besværliggjorde selvfølgelig lidt ved limpressningen, men jeg tror, det blev nogenlunde rigtigt til sidst. Efterfølgende burde jeg have tegnet en streg over begge stykker for lettere at se, at de lå i den rigtige position. Jeg bemærkede også, at limet er beregnet til indendørs brug.
Tanken er at olie, grunde og derefter male to lag. Netop dette stykke skal sidde over et vindue, så det vil ikke blive udsat for meget vejr.
Hvad tror I, er det værd at lade det tørre ordentligt, eller skal jeg nøjes med at skrue det fast med en ekstra skrue? Hvis jeg skal fortsætte, hvor længe bør man vente, før man slipper pressen og begynder at olie endetræet?
Ja, jeg gjorde åbenbart fejlen her. Jeg overvejer at bryde stykket op og lime det igen i stedet. Hvis jeg bruger Casco Outdoor lim, hvor længe skal jeg holde det i pres, før jeg kan male næste lag? Der står 30 minutter i manualen, men passer det virkelig også i dette tilfælde? Grunderfarven, jeg har lagt på, skal alligevel tørre indtil sent i aften, før dækkefarven skal på, så jeg mister måske ikke nogen tid ved at lave det om nu.
Grunderfarven er jo tør på overfladen, men skal tilsyneladende stadig hærde mindst 24 timer.
Ja nu har jeg set alt... At købe en bræt på byggemarkedet og sætte det der havde været både billigere, hurtigere og bedre. Billigere fordi du kommer til at skulle gøre arbejdet om med maling og det hele. Hurtigere fordi den tid du bruger på samlingen, havde været nok til at rejse og købe det nævnte bræt. Bedre fordi du slipper for en samling udendørs, der altid vil kunne ses.
At laske udendørs er svært at få godt, det ser aldrig helt ud, og man gør det kun i sjældne tilfælde med lim.
Ja, jeg gjorde tilsyneladende fejl her. Jeg overvejer at bryde stykket af og lime det igen i stedet. Hvis jeg bruger Casco Outdoor lim, hvor længe skal jeg holde det i pres, før jeg kan male det næste lag? Der står 30 minutter i manualen, men passer det virkelig også i dette tilfælde? Grundfarven jeg har lagt på, skal alligevel tørre indtil sent i aften, inden dæksfarven skal på, så jeg mister måske ikke noget tid ved at gøre det om nu.
Grundfarven er jo tør på overfladen, men skal tilsyneladende hærde mindst 24 timer.
Åbningstiden er ret kort med trælim, men regn med et døgn, før du har fuld styrke. Jeg ved ikke, hvordan det påvirkes af, at du indkapsler samlingen med maling, men det er dumt at tage chancer.
Ja nu har jeg set alt... At købe en planke i byggemarkedet og sætte den der havde været både billigere, hurtigere og bedre.
Billigere fordi du kommer til at skulle gøre arbejdet om igen med maling og det hele.
Hurtigere fordi den tid, du bruger på samlingen, havde været nok til at tage på tur og indkøbe den nævnte planke.
Bedre fordi du slipper for en samling udendørs, som altid vil kunne ses.
At sammensætte udendørs er svært at få godt, det ser aldrig helt ud, og man gør det kun i sjældne tilfælde med lim.
Jeg er med på at en ny planke er bedre, men hvorfor skal jeg gøre hele arbejdet om igen med maling og det hele? Jeg har jo kun grundmalet indtil videre, så hvis jeg bryder stykket op og limer med udendørslim, forventer jeg ikke at skulle male om noget, grundmalingen er jo kun til for at malingen skal hæfte bedre, og her bliver samlingen uvæsentlig.
At køre og købe en ny planke tager bestemt længere tid end at sammensætte denne her. Det var jo et ret hurtigt arbejde, hvilket også ses på billederne.
Planken i sig kostede måske 130 kr, plus rejsen til bræddehaven.
Lige dette foder skal som sagt sidde over et vindue, men inden for vores facade (træhus med mexitegl hvor teglen stikker lidt ud), så det er ret beskyttet. Det er meget usædvanligt at der løber vand der.
At skifte planken nu betyder, at jeg skal afsted og købe en ny, tage saven frem igen, save til og grundmale, hvilket i sin tur betyder, at jeg skal vente yderligere 24 timer.
Så der er flere grunde til, hvorfor valget blev sådan her, havde foderet siddet mere udsat, så havde jeg lagt det ekstra arbejde i det med det samme, men nu gør det ikke det.
Jeg er med på at en ny brædde er bedre, men hvorfor behøver jeg gøre om hele arbejdet med maling og alt? Jeg har jo kun grundmalet indtil nu, så hvis jeg bryder løs stykket og limer med udendørslim forventer jeg ikke at skulle male om noget, grundmalingen er jo kun til for at malingen skal hæfte bedre og her bliver jo samlingen ubetydelig.
At køre og købe en ny brædde tager definitivt længere tid end at sammensætte denne her. Det var jo et ret hurtigt arbejde, hvilket også ses på billederne.
Brædden i sig kostede måske 130 kr, plus rejsen til bræddegården.
Netop dette foder skal som sagt sidde over et vindue, men indenfor vores facade (træhus med mexitegl hvor teglene stikker ud en smule), så det er ret beskyttet. Det er meget usædvanligt at der løber vand der.
At udskifte brædden nu betyder at jeg skal tage afsted og købe en ny, tage saven frem igen, save til og grundmale, hvilket igen betyder at jeg må vente yderligere 24 timer.
Så der er flere grunde til hvorfor valget blev sådan her, havde foderet siddet mere udsat så havde jeg lagt det ekstra arbejde direkte men nu gør det ikke det.
Men hvis du allerede har limet med andet lim så har det dækket porerne så det nye lim vil ikke hæfte godt. Det er, hvis du kan save bort den yderste millimeter på begge sider.