Et af vores soveværelser, som ligger ret åbent mod nord og med en udestue mod vest, er markant koldere end de øvrige rum. Rummet har en "nyere" terrassedør og et mindre og ældre 2-lags vindue, der vender ud mod udestuen.
Vi har skiftet luftventilen (mod nord) med vindbeskyttelse og sat et større element.
Lige nu er det ikke et problem, da resten af huset ofte ligger på omkring 25 grader, mens vores soveværelse ligger på 21-22, men når vi går mod koldere tider, ved vi, at det bliver problematisk.
Døren til dette soveværelse skal altid være lukket på grund af allergiproblemer, MEN vi har installeret en ekstra ventilation ovenfor døren, hvilket hjælper en del.
Jeg har været oppe på loftet og ser egentlig ingen mærkeligheder over dette rum sammenlignet med de øvrige. Isoleringen fylder sine rum, men der er absolut en risiko for, at kold luft fra nord trænger ind gennem gavlen nederst.
Lige nu overvejer jeg at købe en rulle isolering (eks. 60x500 cm) og lægge længst ud mod gavlen, men jeg mistænker, at man har brug for en form for fugtsikring mod gavlbrædderne? Jeg er dog i tvivl om, dette virkelig vil gøre en forskel.
Havde desværre ikke bedre billeder lige nu, men man kan få en lille idé om, hvordan det ser ud i hvert fald.
Inden der gøres noget, bør det med rimelig sikkerhed fastslås, hvorfor det er koldt. Der er to hovedårsager:
1. Huset/værelset er ikke lufttæt, så der trænger kold luft ind.
2: Der er dårlig isolering.
Begge disse årsager kan naturligvis være til stede samtidig. Det værste er, hvis det ikke er lufttæt. Hvis kold luft trænger ind, spiller isoleringens tykkelse ikke stor rolle. Det er omtrent som at have et vindue eller en dør på klem konstant. Der er selvfølgelig grader i dette. Alt fra næsten ingen træk overhovedet, undtagen når det er fuld storm udenfor, til træk som om en dør står vidt åben.
Træk opdages lettest med fingrene, når vinden blæser mod den/det sider, værelset vender mod, og selvfølgelig om vinteren, når det er koldt udenfor, og med åben soveværelsesdør for at maksimere trækket, så det bliver let at opdage.
Isoleringen kender man som regel eller kan nogenlunde gætte ud fra ydervæggens tykkelse og konstruktion. Så er der gulvet. Der afhænger det meget af, hvilken type konstruktion huset har. En klassisk trækonstruktion med krybekælder er forholdsvis nem at finde ud af, men betonplade kan være vanskeligere, hvis det er ukendt udførelse.
Taget, der har du kigget, så du ved, hvor tyk isolering der er.
En advarsel for soveværelser i yderhjørner af huset og med lukket dør: Radiatoren skal have tilstrækkelig kapacitet til at opvarme rummet.
Så inden der kan gives råd eller tips, bør alle disse faktorer være kendt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.