Vi skal rotere vores køkken 180 grader, så der hvor der nu er gipsplade opstillet ca. 35mm fra den gamle væg med luftspalte imellem på hele den side, skal der op skabe. Der er tre forskellige muligheder som jeg ser det
1) Rive hele indervæggen ned og ordne det hele igen. Man kan benytte lejligheden til at kigge på el, men skal så også lave dørkarmene om for den nye indervæg.
2) Sætte køkkenskabe op udenpå gipsen med en smart fastgørelsesmekanisme (molly) og håbe på at undgå at bore i elledninger.
3) Save ud og rive gipspladen ned kun hvor skabene skal op og sætte noget mere holdbart end gips (krydsfiner, OSB). Man kan samtidig ordne lidt med el i væggene og se, hvordan det ser ud der, men kan beholde væggen som den er, hvor skabene ikke skal op.
Jeg synes alt. 3, hvad synes I?
1) Rive hele indervæggen ned og ordne det hele igen. Man kan benytte lejligheden til at kigge på el, men skal så også lave dørkarmene om for den nye indervæg.
2) Sætte køkkenskabe op udenpå gipsen med en smart fastgørelsesmekanisme (molly) og håbe på at undgå at bore i elledninger.
3) Save ud og rive gipspladen ned kun hvor skabene skal op og sætte noget mere holdbart end gips (krydsfiner, OSB). Man kan samtidig ordne lidt med el i væggene og se, hvordan det ser ud der, men kan beholde væggen som den er, hvor skabene ikke skal op.
Jeg synes alt. 3, hvad synes I?
Alt 1 synes jeg.
Men skal du også rive reglarne? er det ikke nok med blot gipsen?
1 Dels fordi så kan du sætte plyfa og have godt fast greb på hele væggen,
2 trække el om og måske tilføje noget samt tilpasse hvor du trækker elen ud, så du får minimalt med synlige ledninger
3 Det skal ikke altid være så enkelt
Er vel egentlig som nr 3 men at du fjerner alt gips og sætter ny plyfa samt gips der. At save ud for hvert skab og kortlægge føles som om det vil tage lige så lang tid som at rive det eksisterende gips ned og gøre som ovenfor samt få en mere stabil væg med godt fast greb over det hele.
Men skal du også rive reglarne? er det ikke nok med blot gipsen?
1 Dels fordi så kan du sætte plyfa og have godt fast greb på hele væggen,
2 trække el om og måske tilføje noget samt tilpasse hvor du trækker elen ud, så du får minimalt med synlige ledninger
3 Det skal ikke altid være så enkelt
Er vel egentlig som nr 3 men at du fjerner alt gips og sætter ny plyfa samt gips der. At save ud for hvert skab og kortlægge føles som om det vil tage lige så lang tid som at rive det eksisterende gips ned og gøre som ovenfor samt få en mere stabil væg med godt fast greb over det hele.
Det var vel mest, at jeg slap for at rode med karmene, men hvis man holder væggen på samme afstand som den gamle, så er det vel ikke noget juks direkte. At trække om el er aldrig en dårlig idé, der skal lidt lys og stikkontakter op på den side.
Havde tænkt at fjerne al gips i et eneste stort hul på den side, så samlingen kom nogle cm indenfor kanten til skabene, så det ikke bliver en synlig samling bare. Synlig -> gamle gipsvæg, bjaom skabene -> ny krydsfiner.
Hvordan skal jeg gøre, der hvor det bliver synligt (havde tænkt mig at rulle væggene), renoveringsgips uden på krydsfiner? Bredspartle? Male direkte?
Havde tænkt at fjerne al gips i et eneste stort hul på den side, så samlingen kom nogle cm indenfor kanten til skabene, så det ikke bliver en synlig samling bare. Synlig -> gamle gipsvæg, bjaom skabene -> ny krydsfiner.
Hvordan skal jeg gøre, der hvor det bliver synligt (havde tænkt mig at rulle væggene), renoveringsgips uden på krydsfiner? Bredspartle? Male direkte?
Er det underskaben det gælder, så sætter man vel altid en regle på væggen som skabene hviler på, den fæster du passende i væggreglerne. I forkant på skabene sætter man ben. De skruer, som du derefter skruer fast skabene med i væggen, behøver ikke holde for mange kilo, de sørger bare for at skabene står stille.
Kan du ikke bruge rigtig lange skruer, så du skruer igennem den nye væg og rammer den gamle væg.
Ellers ville jeg nok rive og sætte OSB+gips
Den gamle væg, som er synlig, ville enten
1. spartle med gipsmørtel for derefter at finspartle.
2. "lime" fast renoveringsgipsen med gipsmørtel afhængigt af, hvor skæv den eksisterende væg er.
Alternativ 2 er godt, hvis det er svært at skrue i den gamle væg.
Ellers ville jeg nok rive og sætte OSB+gips
Den gamle væg, som er synlig, ville enten
1. spartle med gipsmørtel for derefter at finspartle.
2. "lime" fast renoveringsgipsen med gipsmørtel afhængigt af, hvor skæv den eksisterende væg er.
Alternativ 2 er godt, hvis det er svært at skrue i den gamle væg.
Den gamle væg er for det meste skorsten. Der bliver nok en lille indervæg der, sandsynligvis med råspont og gips udenpå. Er det tilstrækkeligt med renoveringsgips udenpå råspont, forresten?
Tak for alle tips!
Tak for alle tips!
Klik her for at svare