Hej!

Planlægger køkkenrenovering. Mine vægge er dækket med masonit, og inden under det er der stående falset planker. Nu planlægger vi at udskifte køkkenindretningen. Bliver nødt til at fræse ud til noget ny el, og deraf gøre noget med væggene. Vil helst ikke røre alle væggene, så overvejer at rive masonitten ned ved køkkenskabene og så købe 3 mm hård board og sømme op igen, når jeg er færdig med elen.

Føles det helt skørt? Hvordan har I andre gjort, der står med de her gamle træhuse med masonit overalt?

Sporet til el, samme vægge som jer, syntes det fungerede glat og godt. Skaff en god støvsuger at tilslutte bare.

Men sæt ikke ny masonit op, gips er et bedre alternativ.

Protte

Jonatan79 sagde:
Sporrede for elen, samme vægge som jer, syntes det fungerede glat og godt. Skaff en god støvsuger at koble til bare.
Hvordan gjorde I så bagefter? Satte I masonit op, eller hvordan gik I videre?

Hvis væggene ellers er jævne, er det jo nok bare at spartle sporene efterfølgende. Ellers renoveringsgips eller bredspartling hvor det er nødvendigt.

For at præcisere: Masonit er 3 mm hård board.

Personligt synes jeg, at du skal gøre som planlagt og sætte board op igen.

Dog er der nogle ting at overveje, når det kommer til board:
1) Den skal fugtes før opsætning (tætbespikket), ellers kan den bule, hvis det bliver meget fugtigt i køkkenet over længere tid.
2) Samlingerne bevæger sig (krymper/udvider sig), så de bør dækkes af inventar eller lister.
3) Som underlag til evt. fliser er gips bedre.

Denne 5 år gamle tråd hjalp mig meget, da jeg selv bygger form.

Så jeg gør et forsøg på at få feedback på min egen form.

Hvad tror I, der har forstand på det? Vil det holde? Mest bange for bunden, da reglen nederst endte lidt for højt oppe. Er det nok at indsætte flere klodser (45 x 70) mellem de stående regler og krydsfineren?

Feedback modtages med tak.

• Bygge af en form til fundament i en have, understøttet af træbjælker med en stor sten foran. Græsplæne, træer og grus i baggrunden.
Maxhøjde er 73 cm.

Er ingen ekspert på støbeforme, men hvad er det, du støber? Hvor kritisk er det, hvis formen buer lidt ud i bunden?
Er det masonit 3 mm eller formplyfa (12 mm)? Gør jo stor forskel i modhold.
Bredde og højde, (evt længde også)? Påvirker hvor stort trykket bliver.

Hoho!
Så jeg har postet i helt forkert tråd.

Nå, men. Bygger form for støttemur. Højden er maks 73 cm. Det er vel kun højden, der er relevant for trykket? 12 mm formplyfa i birk og 45 x 70 regler. At det bukker lidt gør ikke noget, vil bare ikke have, at det skal bryde sammen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.