Ja, som overskriften lyder. Jeg er på jagt efter uhøvlet træ i Stockholmsområdet for at snedkerere lidt fuglehuse, men det ser ud til at være lettere sagt end gjort? Nogen der har nogle tips? Det ville ikke være dårligt, hvis det er på den sydlige side.

Yderbeklædning af gran findes vel hos alle byggemarkeder, burde vel også gælde i Stockholm-området?
Typ denne (første bedste søgeresultat): https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-ytterpanel-p08021145

Jeg byggede et tyvetal redekasser og tror jeg brugte 21x95 foran og bagpå + 21x145 til siderne. Olieret board (typ Masonite) fungerer godt som tag.

EDIT: Ofte er panelet høvlet på den ene side. Det er vigtigt at sætte den uhøvlede side indad, så ungerne har mulighed for at klatre ud, når det er tid til at flyve.

Senest redigeret:
Fandt et billede:
Række af elleve brune fuglehuse monteret på to røde bukker ved en gul bygning i en have.

• Synes
harry73 og 1 anden
  • Laddar…
Det er ikke så kritisk, om det er høvlet eller savet, ungerne kommer ud uden problemer, selv med høvlet indad. Nu har jeg imidlertid kun småfuglekasser, og det kan være, der findes en fugleart, der er mere følsom.

Jeg har vel tænkt lidt som jer i det tilfælde. Både at de nok skal komme ud alligevel og at facadebrædderne burde være nok. Men jeg er vel skadet fra barndommen med bonnesavet træ (ramsav) som var ret groft på begge sider, men det er måske naivt at tro, at der skal findes noget lignende? Jeg synes også, at facadebrædderne er meget finskåret :confused:

Også i dette tilfælde er småfuglene målgruppen.

Vil du gå på kompromis så lav sider/bagside/bund med skåret side udad og forstykket med skåret indad.
Jeg maler ikke vores fuglekasser, så vedhæftningsevne for maling behøver jeg ikke at bekymre mig om, men jeg lægger derimod et stykke tagpap ovenpå som beskyttelse.

Naboen skærer med kniv et rudemønster på "indersiden" netop for at fuglene skal få bedre greb.

Protte

• Synes
AndersS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.