Y
Sidder og beregner, hvad jeg matematisk har brug for i gipsmængder, hvilket så blev 92 plader... Hvilket dækker alle indvendige lofter og de indvendige vægge, der skal beklædes, samt hele garagens indvendige loft...

Jeg er lidt stresset for at kunne udnytte et kampagnetilbud; 75 kr. pr. plade (1200x2500)... Dog er den pris måske ikke så stort et fund alligevel?

Hvordan tør jeg opbevare pladerne, de bør vel kunne tåle lidt temperaturudsving? absorberer gips lugte, for jeg kunne have lagt dem i magasinet, men katte har tisset overalt, så gruset lugter jo ikke ligefrem godt...

Det burde jo føles mere motiverende at færdiggøre hele huset, hvis materialet var betalt og klart, end at skulle køre og købe lidt ad gangen... eller hvad?

Byggmax tager 82.50/st, Beijer 120kr/st.

Min erfaring med gipsplader er, at de let bliver "bøjede", hvis man gemmer dem.
Men jeg har ingen anelse om, hvor længe jeg har gemt dem.
Til mine projekter nu om dage, køber jeg ind, bruger og smider det, der bliver til overs.

Du bør/må opbevare dine plader, så de ikke bøjer sig og bliver bøjede.

Jeg ville nok købe ind til en måneds forbrug ad gangen. Så tror jeg, at pladerne ikke når at blive så bøjede, selvom man opbevarer dem forkert.

P
Burde du ikke kunne få en bedre pris, hvis du køber en eller flere hele bundter??
Spørg sælgerne.. Pladerne plejer at ligge i pakker á 40 stk
Lad pladerne ligge ned, så kan de ligge et stykke tid.

Man vil gerne lave sådanne "klip".

om du køber dem til ordinær 120kr/st = 11040kr
Hvis du køber dem til xpris 75kr/st = 6900kr

Fordelene er jo, at du har gips hjemme, og at du køber det billigere.
Ulempen er, at de er i vejen og risikerer at gå i stykker.

Mellemforskellen gør jo dog, at du kan købe 33 plader til til ordinærpris, før du går i nul. Så du kan smadre 33 plader i mellemtiden og stadig gå i nul. Jeg tror ikke, du når at ødelægge så mange, men...

I det store hele er det jo småpenge samtidig som mange bække små...

Yrrol sagde:
Sidder og beregner hvad jeg, matematisk, har brug for i gips-mængder, hvilket så blev 92 plader.. Hvilket dækker alle indvendige lofter og de indvendige vægge der skal beklædes, samt hele garageens indvendige loft...

Jeg er lidt stresset for at tælle et kampagnepris; 75 kr pladen (1200x2500)... Men det pris er måske ikke så særligt godt fundet alligevel?

Hvordan tør jeg opbevare pladerne, de skal vel kunne tåle at ligge lidt varmevækslende? sugger gips til sig lugte for jeg kunne have lagt dem i magasinet, men katte har tisset overalt, så gruset lugter jo ikke festligt...

Burde jo føles mere motiverende at fuldføre hele huset, hvis materialet var betalt og klar, end at køre og købe lidt nu og da... eller?
Hvis huset kan klare vægten, kan du jo bære alt ind og have to/tres bunker, som du plukker fra, når du gipser. De ligger sjældent i vejen medmindre du pludselig kommer på andre idéer. En bunke vejer ca 1000 kg.

Y
må nok blive at jeg køber en pakke først (42) og lægger i garagen... så må det jo koste mere for næste pakke.. men skæve skiver gør jo ingen nytte alligevel..

Køb 2 pakker (84) skiver og læg dem i en stabel. Jeg har haft skiver liggende i flere år. Det vigtige er, plant og tørt. Behøver ikke at være opvarmet.

magnu sagde:
Min erfaring med gipsskiver er, at de let bliver "buckelige", hvis man gemmer dem.
Men jeg har ingen styr på, hvor længe jeg har gemt dem.
Til mine projekter nu om dage køber jeg ind, bruger, og smider det, der bliver til overs, ud.

Du bør/måske skal opbevare dine plader, så de ikke bøjer sig og bliver buckelige.

Jeg ville nok købe ind til en måneds forbrug ad gangen. Så tror jeg ikke, pladerne når at blive så buckelige, selvom man opbevarer dem lidt forkert.
Buckelige?! Har aldrig hørt noget om, at de bliver buckelige.
Plant og tørt, så kan du opbevare dem flere år.

Jeg ville købe alt på kampagnepris nu, du sparer jo nogle tusindlapper!

Y
Når jeg er gået forbi gipsbunkerne inde i butikkerne, vil jeg gerne huske, at pladerne nogle gange kunne se svajende ud i bunden af bunken... retter sådan noget sig ud, eller er det skrot? Skal man regne med at sortere nogle plader fra i sådanne tilfælde?

Kan være pallen, der får det til at se sådan ud, det er absolut ingen fare. Den retter sig ud, når du skruer den op. Det bedste er jo, når du sætter en osb eller spånplade bagved, så får du en kanongod væg. Et tip, lej en skruemaskine til gips med båndmagasin, eller køb en, hvis du skal sætte gips flere gange. Jeg lover, at du bliver træt af at skrue 92 plader med almindelig bit og løse skruer...

Besttools gipsautomat koster omkring 300 pix og ser ud til at klare gips til et hus. Indstillingerne er meget dårligere end på en bedre gipsautomat, men det er en af mine mest prisgunstige maskininvesteringer.

Som imported_jo skriver, de retter sig ud. Køb et stort parti, så slipper du for at tage flere gange til byggeshoppen...

Lidt OT...
Hold øje med en brugt gipsautomat på blocket/tradera. Jeg købte en brugt Makita 6842 for 1000kr på Tradera, og tro mig, det har været en fornøjelse at sætte gips op på skråtaget med den. Bl.a biltemas båndskrue passer til denne.
F.eks
http://www.tradera.com/Makita-6833-Gipsskruvdragare-auktion_302432_110764537

Senest redigeret:
B
har du plads til at have dem beskyttet og så de ikke er i vejen, så køber du flere på samme tid. går det ikke, så køb det, du vil bruge, når du arbejder

Y
Jeg var inde i butikken, de havde et skjult lager, hvor "kunderne" (haha) ikke havde revet gipspladerne itu, så man fik fine plader. Hvis nogen var defekte, trak de dem fra. Og de bunker, som vi kunder kunne se, var ikke så skæve, det var andre træplader, der svigtede.

Har ryddet op i garagen, så jeg stiller dem nok der og låner en fin gipsskrueautomat fra arbejdet samt en større gipsløfter fra en bekendt... så det skal nok blive godt, håber jeg, hehe.

Jeg synes, vi har haft så pokkers mange gode at have ting i vores huse, skure og garager, at jeg er holdt op med at købe unødvendigt ind, det meste var bare i vejen og blev aldrig brugt, og en hel del gik i stykker.
Jeg er enig med "magnu", køb det du har brug for, og lad byggemarkederne stå for lagerholdningen, der kommer nye kampagner på gips og på alt andet også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.