I
I Installation sagde:
Kan så være men det bygger lige så meget så det er ligegyldigt. Personligt bruger jeg ikke OSB tager hellere krydsfiner.
Nu glider vi fra emnet men dette er alligevel lidt interessant, vi satte selv OSB + gips som store dele af køkkenet hænger på og det fungerer super! Hvorfor vælger man krydsfiner som er mindst dobbelt så dyrt? Jeg kender forskellen på pladerne men ser ikke rigtig gevinsten som vægmateriale mere end hvis det kommer på overfladen hvor man skal male det hvilket som regel ikke er tilfældet.

For øvrigt skal TS selvfølgelig stille alle disse spørgsmål til tømreren.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
I Ironside sagde:
Nu glider vi fra emnet men dette er alligevel lidt interessant, vi selv satte OSB + gips som store dele af køkkenet hænger på, og det fungerer super! Hvorfor vælger man krydsfiner som er mindst dobbelt så dyrt? Jeg kender forskellen på pladerne, men ser ikke rigtig fordelen som vægmateriale andet end hvis det kommer på overfladen hvor man skal male det, hvilket ofte ikke er tilfældet.

For øvrigt skal TS selvfølgelig stille alle disse spørgsmål til tømreren.
OSB fungerer. Så indeholder det mere skidt end krydsfiner. Det er en af grundene.
Det er ikke usædvanligt, at større kunder ofte foreskriver netop krydsfiner i projekter, da den har noget bedre egenskaber end osb samt ofte har højere miljøklassificering og sporbarhed i indhold.

I
I Installation sagde:
OSB fungerer. Sagen er, at det indeholder mere skidt end plywood. Det er en af grundene.
Det er ikke usædvanligt, at større kunder ofte foreskriver netop plywood i projekter, da det har noget bedre egenskaber end osb samt oftest har højere miljøklassificering og sporbarhed i indholdet.
Begge består af træ og lim, og bæreevnen ser ikke ud til at adskille sig med mere end nogle få kg, når det kommer til fastgørelse med skrue eller ekspander? OSB burde være meget mere miljøvenligt i betragtning af, at der ikke kræves hele fine træplader?

Hvad er det for skidt, man hentyder til? Noget der kunne blive sundhedsskadeligt, når det sidder bag gips?

Plywood har absolut sine fordele, det er perfekt, hvis man har brug for en pæn overflade, men det er ikke nødvendigt bag gips.

I Ironside sagde:
Begge består af træ og lim, og bæreevnen ser ikke ud til at adskille sig mere end nogle få kg, når det kommer til fastgørelse med skruer eller ekspander? OSB burde være meget mere miljøvenligt i betragtning af, at det ikke kræves hele fine træplader?

Hvad er det for noget skidt man hentyder til? Noget der ville blive sundhedsskadeligt, når det sidder bag gips?

Plywood har absolut sine fordele, det er perfekt, hvis man har brug for en flot overflade, men det er ikke nødvendigt bag gips.
tror det skyldes, at osb historisk har betydeligt mere bindemateriale i form af lim og formaldehyd. Desuden er plywood mere formstabilt over tid. Osb er fattigrøvsplywood. Udtrykket Russerplywood er jo det, osb gik under. Der er en forskel i at arbejde med de forskellige plader. K-plywood har ikke høje krav til overfladen, vil jeg påstå.
Jeg vælger plywood 8 dage om ugen frem for osb. Det er ikke en omkostningsdriver i valget, heller vil jeg påstå.

der er forskel i materialerne, og jeg har nok lidt forudfattede meninger, da jeg ikke kunne lide at arbejde med osb. Desuden er det som sagt ingen tilfældighed, at mange ejendomsejere hellere betaler ekstra for plywood.

H
I Ironside sagde:
Hvorfor spørger du ikke din håndværker? Han ved præcis, hvad der er nødvendigt.

- Mål?
- Karm (tykkelse)?
- Tærskel?

Monteringsdetaljer såsom fastgørelse, kølere m.m. bør håndværkeren stå for.

Når det gælder udformningen af døren, så køber man som regel i samme stil som resten af huset, men det er selvfølgelig helt op til dig selv at afgøre. Man skal også overveje, om man vil have en lydisoleret dør, fyldt dør, massiv dør eller bare en papdør. Hvordan ved man det? Man tager til butikken eller surfer rundt på producenternes websider.

Glem ikke grebet (håndtag), foreslået lignende som i resten af huset.
Enig, en lydisoleret dør er at foretrække.

I
I Installation sagde:
der er forskel i materialerne, og jeg har nok lidt forudfattede meninger, da jeg ikke kunne lide at arbejde med OSB. Så er det som sagt ikke noget tilfælde, at mange ejendomsejere hellere betaler ekstra for plywood
Absolut, der er forskel, men bag gips ser jeg stadig ingen funktionel grund til at betale for plywood fremfor OSB. Jeg foretrækker eg, men det betyder jo ikke, at jeg sætter reglar af eg i væggene.

Fordelen jeg muligvis kan se er, at plywood har en tættere overflade, så måske er det bedre til at stoppe lydbølger, men sandsynligvis er det en marginal forskel, når gips og isolering er monteret.

Kender du til nogen faktisk funktionel fordel med plywood over OSB udover, at det har noget højere bæreevne? Og selvfølgelig at du foretrækker at arbejde med dem.

I
H HEM2121 sagde:
Enig, en lydisoleret dør er at foretrække.
Lydisolering er nice, men det kræver ikke blot en fyldt\massiv dør, den skal også være lufttæt, hvis man kan opnå det, bliver forskellen enorm! Man skal dog overveje ventilationen; har huset udsugning eller selvtræk, plejer dørene at have ventilerede tærskler, og det harmonerer dårligt med lydisolering. Muligvis kan man komme udenom dette, hvis man har f.eks. FTX-system til alle rum, eller man nøjes med kun at lydisolere lidt. Hvis ikke andet er det en helt anden fornemmelse i en fyldt\massiv dør.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Altid en glat dør. Du vil fortryde det senere, når du skal gøre rent, ellers og skal stå og tørre en masse sprækker. Samme med skabslåger, glatte.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
H
B Bopåzoo sagde:
Altid en glat dør. Du vil fortryde det senere, når du skal gøre rent, og du skal stå og tørre en masse sprækker. Samme med skabslåger, glatte.
Døre plejer at være lette at rengøre, ingen smalle og skarpe riller, som der kan være på f.eks. køkkenskabslåger.

I Ironside sagde:
Absolut, der er forskel, men bag gips ser jeg stadig ingen funktionel grund til at vælge krydsfiner frem for OSB. Jeg foretrækker eg, men det betyder jo ikke, at jeg sætter regler af eg i væggene.

Fordelen, jeg måske kan se, er, at krydsfiner har en tættere overflade, så måske er det bedre til at stoppe lydbølger, men sandsynligvis er det en marginal forskel, når gips og isolering er monteret.

Kender du nogen faktisk funktionel fordel med krydsfiner over OSB udover, at den har noget højere bæreevne? Og selvfølgelig at du foretrækker at arbejde med dem.
I Ironside sagde:
Begge består af træ og lim, og bæreevnen ser ikke ud til at være forskellig med mere end nogle få kg, når det kommer til fastgørelse med skruer eller ekspander? OSB burde være meget mere venlig miljømæssigt, da det ikke kræver hele fine træplader?

Hvad er det for noget skidt, man hentyder til? Noget, der skulle blive sundhedsskadeligt, når det sidder bag gips?

Krydsfiner har absolut sine fordele, det er perfekt, hvis man har brug for en pæn overflade, men det er ikke nødvendigt bag gips.
At sammenligne osb/krydsfiner kontra fyr/eg er ret skæv. Men nå. Osb indeholder mere formaldehyd og i nogle tilfælde isocyanat lim. De importeres også ofte. I dag er det vigtigt at holde miljøpåvirkningen nede i byggeprocessen samt at arbejdsmiljøet for fagfolkene skal være godt.
funktionelt er det formstabilitet, og krydsfiner er noget bedre i trækstyrken. Dog er det sjældent, man har brug for at hænge kampvogne på væggen. Så kan krydsfiner bruges som indbrudssikring i visse konstruktioner. Ved ikke heller om osv må bruges i brandcellevægge, det må dog krydsfiner.
Osb koster 100 kroner pr. kvadratmeter give or take krydsfiner 150 cirka. En væg koster cirka 900 kroner pr. kvadratmeter med dobbelt gips. Gør du osb lander du på 1000 og krydsfiner 1200.
Tiden står for 800 kroner. Pointen er, at det ikke er et omkostningsdrivende valg.

I
B Bopåzoo sagde:
Altid en glat dør. Du vil fortryde det senere, når du skal gøre rent, og ellers skal stå og tørre en masse sprækker af. Samme med skabslåger, glatte.
Skiftede samtlige døre i huset til 3 spejl døre, kan ikke påstå, at rengøringen blev mere omfattende, men vi har generelt ret rent i hjemmet. Samles der støv, ville det i så fald være på de horisontale spor (6 stk), og de er nemme at tage med støvsuger eller støvekost. Jeg kan dog kun huske, at jeg har gjort det omtrent en gang på 3-4 år på et par af dørene.

Når det gælder skabslåger i køkkenet, valgte vi dog glatte, da der bliver klasket mere her, virkelig rart at kunne tørre af hurtigt og nemt. Desværre valgte vi Höganäs Biselado fliser, som ikke er glatte, det havde været klart nemmere med glatte her også, men det går selvfølgelig med lidt ekstra arbejde.

Selvfølgelig bliver dette en højst personlig præference, men i vores hus foretrækker vi glatte overflader, hvor der bliver klasket meget, f.eks. køkkenet, andre steder kommer udseendet først.

I
I Installation sagde:
OSB koster 100 kroner kvadraten give or take plywood 150 omtrent. En væg koster omtrent 900 kroner kvadraten med dobbel gips. Gør du OSB lander du på 1000 og plywood 1200.
Tiden står for 800 kroner. Pointen er at det ikke er et omkostningsdrivende valg
Når jeg kigger på vores lokale Hornbach så koster den billigste OSB 270 kr (11x1197x2500mm), den billigste plywood koster 399 kr (12x1200x2500).

Så et rum der er 12 x 6 m (5+5+10+10 plader) koster
OSB : 8 100 kr
Plywood : 11 970 kr
Det er så fall nær 50% dyrere, ser det rigtigt ud?

Du taler om miljøaspekterne, så dagens OSB indeholder stadig skrald som er sundhedsskadeligt (selv ECO versionen?)? Er OSB ikke meget lettere for naturen at producere? Det kræves ingen hele fine træskiver?

I Ironside sagde:
Byttede samtlige døre i huset til 3 spejl døre, kan ikke påstå at rengøringen blev mere omfattende men så har vi generelt ret rent hjemme. Samles der støv så ville det i så fald være på de horisontale spor (6 st) og de er enkle at tage med støvsuger eller støvklud. Jeg kan dog kun huske jeg har gjort det typisk en gang på 3-4 år på et par af dørene.

Når det gælder skabslåger i køkken så valgte vi dog glatte eftersom her kladdes det mere, rigtig nice at kunne tørre af hurtigt og nemt. Desværre valgte vi Höganäs Biselado kakel hvilket ikke er glatte, havde været klart nemmere med glatte også her men selvfølgelig går det med lidt ekstra arbejde.

Selvfølgelig bliver dette en højst personlig preference men i vores hus så foretrækker man glatte overflader hvor der kladdes meget fx køkkenet, øvrige steder får udseende komme først.
Går ikke støvsuge op fugtigt støv som det bliver i badeværelset. I mit hus har jeg gamle døre med masser af tætte riller. Heldigvis har jeg synsfejl og ikke bruger briller/linser :crysmile:

I
B Bopåzoo sagde:
Det går ikke at støvsuge fugtigt støv op, som det bliver på badeværelset. I mit hus har jeg gamle døre med masser af tætte sprækker. Godt jeg har synsfejl og ikke bruger briller/linser :crysmile:
Aha, vi har nok aldrig så fugtigt på badeværelset. Jeg har dog set bekendte, der har spejldøre på toilettet og som har fået fugtskader, så malingen slipper lige der, hvor man kunne forestille sig at støv ville lægge sig, så jeg kan absolut se, at det kan være et problem. Jeg ville gætte på, at deres ventilation på badeværelset er utilstrækkelig, eller også er vores ekstremt effektiv.

Som med så meget andet, må man gå med det, der passer en selv funktions- og udseendemæssigt. Selvom man generelt ikke bør blande forskellige design, så går det naturligvis at gøre, nogle gange er funktionen vigtigere.

I Ironside sagde:
Når jeg kigger på vores lokale Hornbach, så koster den billigste OSB 270 kr (11x1197x2500mm), den billigste krydsfinér koster 399 kr (12x1200x2500).

Så et rum der er 12 x 6 m (5+5+10+10 plader) koster
OSB : 8 100 kr
Krydsfinér : 11 970 kr
Det er så tæt på 50% dyrere, ser det rigtigt ud?

Du taler om miljøaspekterne, så dagens OSB indeholder stadig skrald der er sundhedsskadelig (selv ECO-versionen?)? Skal OSB ikke være meget nemmere for naturen at producere? Det kræver ingen hele flotte træplader?
4000 er selvfølgelig penge. I øvrigt ikke meget i et rum på 96 kvadratmeter eller 60 kubikmeter vægoverflade med en meromkostning på 70 kroner kvadraten. Men sådan tænker jeg.

Kiggede faktisk op lige limene, og i dag er OSB betydeligt bedre, end den har været. Det er jo godt. Så har OSB vel plusset, at man bruger restmateriale, hvilket er godt. Det kræver mere energi at fremstille den, som jeg forstod det.

Kvalitetsmæssigt var krydsfinér bedre med hensyn til fugt, og den har 2-4 gange bedre bøjestyrke.
Det varierede også afhængigt af, om man havde klasse 1,2,3 eller 4 på OSB'en, 2 synes at være normal OSB.

Hvis jeg får vælge, ville jeg køre med fer og not 600 krydsfinér, men den er endnu dyrere og er god til pladeregelkonstruktioner og når man kører mængder. Ikke noget for hjemmearbejderen at pille med, hvis man ikke regner arbejdsomkostningerne med.

Senest redigeret:
  • Synes
Ironside
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.