6,762 læst ·
29 svar
7k læst
29 svar
Købe dør. Hvad skal jeg tænke på?
Side 1 af 2
Skal bygge en indre væg (snedkeren skal). Skal købe en indvendig dør. Er der noget mærke på dør, man ikke skal købe? Er det grimt med en indvendig dør, der har 3-spejl? Eller skal man have en glat dør?
Jeg ved intet om sådan noget, så jeg vil gerne vide på forhånd, hvad jeg skal spørge efter, når jeg kommer til butikken. Hvad har man brug for at købe ud over døren? Karm? Mere? Skal man have tærskel?
Hvordan er det med dørkarme? Køber man det samtidig med døren? Skal dørkarmene være i samme stil som de lister, rummet skal have? Eller kan det købes senere? Hvordan gør I?
Jeg kunne godt tænke mig denne: https://www.hornbach.se/p/innerdorr-klassisk-kompakt-3-spegel-vit-9x21/5842214/
Jeg ved intet om sådan noget, så jeg vil gerne vide på forhånd, hvad jeg skal spørge efter, når jeg kommer til butikken. Hvad har man brug for at købe ud over døren? Karm? Mere? Skal man have tærskel?
Hvordan er det med dørkarme? Køber man det samtidig med døren? Skal dørkarmene være i samme stil som de lister, rummet skal have? Eller kan det købes senere? Hvordan gør I?
Jeg kunne godt tænke mig denne: https://www.hornbach.se/p/innerdorr-klassisk-kompakt-3-spegel-vit-9x21/5842214/
Døren er ok, glem ikke at købe karmen til. Med karmen kan der indgå tærskel eller tærskelplade. Det afhænger lidt af. Fodlister på ind- og yderside kan du købe samtidig. Brug for 6*220 typ.M Förstagångsköparen sagde:Skal bygge en indre væg (snedkeren skal). Skal købe en indvendig dør. Er der noget mærke på dør, som man ikke skal købe? Er det grimt med en indvendig dør, der har 3-spejl? Eller skal man have glat dør?
Jeg kan intet om sådan noget, så jeg vil gerne vide på forhånd, hvad jeg skal spørge efter, når jeg kommer til butikken. Hvad behøver man at købe udover døren? Karm? Mere? Skal man have tærskel?
Hvordan er det med dørlister? Køber man det samtidig, som man køber dør? Skal dørlisterne være i samme stil som de lister, som rummet skal have? Eller kan man købe dem senere? Hvordan gør I?
Jeg vil gerne have denne: [link]
du skal også have enten programaskruvar eller adjufix. Det går med almindelige skruer også, hvis man er dygtig. Så kræves kiler. Minimum 16 stk. spånpladekiler. Måske en eller 2 mere afhængig af, om man skal kile, så man får overstykket i vater.
Du har brug for at vide, hvor tyk væggen bliver, for at kunne vælge den rigtige karm. Karme findes i tre forskellige tykkelser. Lister er vel gode, hvis tømreren kan sætte dem op, men på den anden side, hvis han køber materialer til væggen, kan han vel også købe lister.
Angående udseende vælger man normalt lister og døre i stil med de øvrige døre i huset.
Angående udseende vælger man normalt lister og døre i stil med de øvrige døre i huset.
Oj satan hvor mange ting. Snedkeren sagde, at han kan købe materialet til at bygge væggen, og at jeg kan købe døren selv, så jeg får den, jeg vil have. Man burde måske lige høre med ham om alle disse ting, inden jeg køber, hva'? Han har måske visse skruer og ting, som jeg ikke behøver at købe?I Installation sagde:Døren er ok glem ikke at købe karmen til. Med karmen kan tærskel eller tærskelplade indgå. Det afhænger lidt af. Foderlister på ind- og yderside kan du købe samtidig. Går åt 6*220 typ.
du skal også have enten programskruv eller adjufix. Det går med almindelige skruer også, hvis man er dygtig. Då kræves kiler. Mindst 16 stk. spånpladekiler. Måske en eller 2 til afhængig af om man skal kile så man får overstykke i vater.
Godt at du nævnte det med tykkelsen! Jeg har ikke talt med tømreren om, hvor tyk væggen præcis skal være. Men jeg går ud fra, at standard er 45mm bred? Eller?D Dublin sagde:Du behøver at vide, hvor tyk væggen bliver for at kunne vælge den rigtige karm. Karme findes i tre forskellige tykkelser. Lister er vel gode, hvis tømreren kan sætte dem op, på den anden side, hvis han køber materiale til væggen, kan han vel også købe lister.
Angående udseende så plejer man vel at vælge lister og dør i stil med de øvrige døre i huset.
Inderdøre har jo standardmål nu om dage. Er det ikke nemmest at blive enige med tømreren om bredden og højden på døren og bede ham om at købe karm, lister og skruer og montere karmen? Så køber du det dørblad, du ønsker, senere.
Rigtig god idé! Vil nok spørge ham om dette, så kan man bare hægte døren på senere. For dørblad er selve døren?D Dublin sagde:
Standardkarmen er
8x21 eller 9x21 fungerer, da er dørbladet omkring 70 henholdsvis 80 cm. Karms tykkelse findes som 68, 93 eller 118 mm. Modsvarer 45 regel 1 lag gips/side for 63. For 98 er det 70 regel 1 gips/side eller 45 regel dobbelt gips. 118 er 95 regel enkelt gips eller 70 dobbelt gips. Andre mål på væggen kræver enten en karmforlængelse, klackfoder eller foring.D Dublin sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,214 indlæg
Hvad har dine andre døre?M Förstagångsköparen sagde:
Det plejer at se pænest ud, hvis alle har samme bredde, i hvert fald alle som man kan se samtidig.
Det er vel mere almindeligt nu om dage at man OSB+gips end dobbelt gips.I Installation sagde:Standardkarmen er
8x21 eller 9x21 fungerer, hvor dørbladet er omkring 70 hhv. 80 cm. Karmtykkelse findes som 68, 93 eller 118 mm. Modsvarer 45regel 1 lag gips/side for 63. For 98 er det 70 regel 1 gips/side eller 45 regel dobbelt gips. 118 er 95 regel enkel gips eller 70 dobbelt gips.
Andre mål på væggen kræver enten et karmtillæg, klackfoder eller salning.
Hvorfor spørger du ikke din håndværker? Han ved præcis, hvad der er nødvendigt.
- Mål?
- Karm (tykkelse)?
- Tærskel?
Monteringsdetaljer som befæstelse, radiatorer m.m. bør håndværkeren stå for.
Når det kommer til udformningen af døren køber man normalt med samme stil som resten af huset, men det er selvfølgelig helt op til dig selv at afgøre. Man skal også overveje, om man vil have en lydisoleret dør, fyldt dør, massiv dør eller bare en papdør. Hvordan ved man det? Man tager til butikken eller surfer rundt på producenternes websider.
Glem ikke greb (håndtag), gerne lignende som i resten af huset.
- Mål?
- Karm (tykkelse)?
- Tærskel?
Monteringsdetaljer som befæstelse, radiatorer m.m. bør håndværkeren stå for.
Når det kommer til udformningen af døren køber man normalt med samme stil som resten af huset, men det er selvfølgelig helt op til dig selv at afgøre. Man skal også overveje, om man vil have en lydisoleret dør, fyldt dør, massiv dør eller bare en papdør. Hvordan ved man det? Man tager til butikken eller surfer rundt på producenternes websider.
Glem ikke greb (håndtag), gerne lignende som i resten af huset.
Kan være, men det bygger lige så meget, så det er lige meget. Personligt bruger jeg ikke OSB, tager hellere plywood.BirgitS sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,214 indlæg