Undrer hvad EU-reglerne om frihandel siger om dette.....kan de nægte eller? ???

Måske skulle jeg ringe til kommunens forbrugeroplysning og høre....

Stena Line har lidt info om Polen på sin hjemmeside.

"I og med Polens medlemskab i EU forsvinder alt bøvl med told. Derimod må du stadig tage dit pas med. Du handler det, du skal, og rejser tilbage. Men mange undrer sikkert, om det virkelig er så enkelt. For at fjerne alle tvivl spurgte vi en polsk og en svensk toldfunktionær, om der er nogle problemer, når nogen kommer til grænseovergangen med en trailer fuld af møbler, TV-apparater og hårde hvidevarer? Svaret var entydigt: Nie ma problemów eller på svensk: Inga problem."

På Skatteverkets sider findes denne info
"For privatpersoner er EG et eneste stort marked. Man betaler moms i det land, hvor sælgeren findes. Dette kaldes oprindelsesprincippet. Du som forbruger kan vælge at tage til Grækenland eller Tyskland og købe dit nye TV, og køre hjem med det i bilen, ligesåvel som du kan tage og købe det i Alingsås. Forskellen er, at i Sverige betaler du 25% moms, i Grækenland 18% og i Tyskland 16% moms."

Vi har lige været i Polen og kigget lidt. Det bliver nok en shoppingtur fremover.
//Lisa

Nu er vi i gang med at pakke, for i morgen (mandag) tager vi afsted mod Polen via Nynäshamn. Vi springer Baltikum over, da der opstod alt for mange spørgsmålstegn angående priser og sortiment..... :(

Men billetterne er booket med færgen mandag kl. 18.00 fra Nynäshamn, og så rejser vi tilbage fra Polen lørdag kl. 18.00.

Nogle sidste-minut-tips at tænke på? Er der nogen, der har lejet en hytte på campingpladsen i Gdansk og kender standarden på disse? Gerne tips om andre billige ophold i trebyområdet søges!

Hvordan var det med priserne i byggemarkederne/fliseforretningerne, var der mulighed for at prutte om priserne på de angivne prisskilte, eller var de faste? (Man er jo nærrig/fattig) ;D

Jesca_j sagde:
Nu håller vi på med att packa, för i morgen (Mandag) bærer det afsted mod Polen, via Nynäshamn. Vi springer Baltikum over da der opstod alt for mange spørgsmålstegn angående priser og udvalg..... :(

Men billetter er booket med færgen Mandag 18.00 fra Nynäshamn og så tager vi tilbage fra Polen på Lørdag 18.00.

Nogle sidsteøjeblikket-tips at tænke på?
Er der nogen der har lejet hytte på campingpladsen i Gdansk og som kender standarden på disse? Gerne tips til andre billige overnatningssteder i trestadsområdet ønskes!
Hej

Held og lykke, men gem lidt til mig også :). Jeg tager sandsynligvis ned i efteråret/vinteren.

Tager I med lastbil eller kassevogn??

Said

Vi kører med varevogn, (Folkabuss med kun forstolene, kører som personbil på færgen), og vi er mest ude for at rekognoscere og handle værktøj, der er nødvendigt i starten af byggeriet nu første tur, plus lidt fliser/klinker, badeværelsesmøbler og andet sjov, er der gode priser, så kører vi nok ned en gang til derefter med enten lastbil eller en stooor trailer efter folkan. :D

Hvorfor det? Man forhandler jo på Beijers, når man handler store partier? ???

Husbyggarn sagde:
jesca: Jo, det kan man gøre nogle gange.. (selvom vi har så gode rabatter alligevel på netop Beijer så prutter vi ikke der heller..:)

Men netop "store partier" føles ikke som at købe nogle kvadratmeter fliser eller nogle køkkenskabe på IKEA heller. Det skal jo blive nogle tusindlapper, inden man overvejer at prutte. Eller?
Udover køkkenskabene købte vi heller ikke alt på ét og samme sted eller ved én og samme lejlighed...
Nogle og nogle....et par hundrede kvadrat fliser/klinker og 150kvm parket kalder jeg ikke lidt......

Under alle omstændigheder er vi tilbage nu efter næsten en uge i Gdansk-Gdynia-området.
Hvad vi gjorde var at tage en notesblok og køre rundt til Obi, Praktiker, LeroyMerlin og Castorama for at sammenligne priserne, da disse kan variere en hel del.
Hvad vi bemærkede var, at Praktiker var dyrest på det meste, og de andre var ret ens i priserne.
Jeg vil lægge priserne op her i tråden senere, når jeg har fået renskrevet noterne og pakket bilen ud, som står fyldt hos min partners forældre.

bubaab sagde:
Hejsan!!!!
Alla intresserade af inköp af byggvaror i Polen. Jeg sidder hernede i Szczecin og kan gerne hjælpe til. Slå et signal og vort lille samarbejde kan blive nyttigt for begge sider. :)
Din hjemmeside går langsomt som sirup....hvis du vil have nogle kunder, måske det var en idé at få den til at hurtigere....seeing is believing

Nu er vi tilbage efter anden budget/indkøbsferie i Gdansk/Gdynia/Sopot. Ungerne har vel nok med materiale til en Myrdal-/Gyllenhammar-bog på nuværende tidspunkt. Denne gang tog jeg ikke rundt til en masse butikker, men opholdt mig mest på Castorama de fleste dage. Venligt personale, hvor nogle talte relativt godt engelsk. Tog fat i en person, der gik rundt med mig i timer og noterede, hvad jeg ønskede. Har nok aldrig fået så god service. Noget materiale kostede typisk 1/5-del af, hvad det gør i Sverige. Noget var kun lidt billigere. Interessant at se, at der fandtes de samme mærker på tætningslag etc. som i Sverige. Jeg hentede en masse kataloger på et lille flisefirma, jeg tidligere har handlet hos, og ordner nu indkøbene hjemmefra via mail. Ikke så sjovt måske at tilbringe ferien på budgethoteller/bilen/byggemarked i Polen, men hvis man kan spare mange skønne tusindlapper på det, er det bestemt det værd. Købte 10-15 indretningsblade med priser og adresser på artiklerne angivet. Utroligt god eksponering af varerne i bladene.

mvh
En træt David

David: Var det dig, der løb rundt med Byggmax-avisen stoppet ned i lommen på shortsene?

Hvilket mærke købte du til vådrumsmembran og hvad kostede det?
Skriv gerne ned nogle navne på virksomheder, som du synes har et godt udvalg af fliser/klinker, da de store virksomheder (OBI, Castorama, Praktiker, LeroyMarlin) synes at have et lidt kedeligt udvalg.

Er der nogen, der har kigget på HTH-køkkener i Polen? (Ligger ved IKEA.) Eller en anden leverandør, der har flotte ege-skabe?
Jeg vil også gerne have tips til nogen, der sælger granitbordplader til en god pris.

Så et lille spørgsmål: Hvorfor er der til 99% kun hvide kedelige badeværelsesmøbler? Eller ved nogen, hvor der findes badeværelsesmøbler i træ?

Var der nogen af jer, der var inde i Leroy Merlin?
Jeg har fået den idé, at de har et godt udvalg af kakel og klinkers....?

Jeg giver et ret kortfattet svar da jeg er på arbejde. ;)

David: Var det dig, der løb rundt med Byggmax-tidningen nedstoppad i shortsfickan?
Nix. Jeg havde jeans med et ødelagt knæ. Nogle gange havde jeg en af ungerne med mig.

Hvilket mærke købte du på tätskikt og hvad kostede det?
Mapei. Vender tilbage med pris, men det var ikke ekstremt meget billigere end i Sverige.

Skriv gerne ned lidt navne på firmaer som du synes har godt udvalg af fliser/klinker da de store firmaer (OBI, Castorama, Praktiker) virker til at have lidt kedeligt udvalg.
Jeg syntes, at Castorama havde billige, flotte hvide fliser. 22 Zloty/kvm er ekstremt billigt. Klinker køber jeg på Agena.
Vil du have eksklusive klinkers/fliser, er ImexTop32 og Agena gode steder. Imex har en flot udstilling af badeværelsesindretning.

Er der nogen, der har kigget på HTH-køkkener i Polen? (Ligger ved IKEA.) Eller en anden leverandør med fine egetræslåger?
Vil også gerne have tips om nogen, der sælger granitbordplader til en god pris.
Jeg er også ude efter flotte, billige køkkener. Efterlad gerne tips her.

Så et lille spørgsmål: Hvorfor er der til 99% kun hvide kedelige badeværelsesmøbler? Eller ved nogen, hvor der findes badeværelsesmøbler i træ?
Vi skærer dem selv til med bordplader fra Bauhaus. Ellers var det svært at finde billige træprodukter i Polen.
Fandt til gengæld et firma, der solgte Swedoor-døre lavet i Estland. En teakdør kostede 3000 Zloty. Må vende tilbage med adresse senere. Skal beslutte om jeg vil have de to døre de havde inde først. ;)
På Castorama havde de egetræsfiner indvendige døre til 130 Zloty, inklusive låsekasse. Lækkert for tegnebogen.
Puds, ildfast mursten, flydespartel og mørtel var ekstremt billigt. :D

mvh
David

En ting til. Strømmen virkede lidt anderledes udformet i Polen sammenlignet med Sverige. deres jordede stikkontakter lignede vores jordede lampestik. Altså, der stak en stålpind ud. Derfor droppede jeg at købe elmateriale der. Bliver nok Elbutik.nu i stedet. Er der nogen, der kender noget billigere?

mvh
David

Det "eneste" som så ud til at adskille sig i el-vejen var netop de jordede vægudtag, resten syntes at være det samme.
Jeg så, at der fandtes ABB sikringsskabe (tomme) for omkring 65 zloty og automatsikringerne til det samme, også ABB kostede 11,95 zloty per styk, 3-faset relæ til montering i sikringsskab (ABB) for 50 zloty og så videre....

Ohøj….man får næsten købefebre, når man går rundt…

Det, som man ser ud til at "tjene" mest på at købe, er ALT, der har med beton at gøre: Cement, beton, fliser/klinkerfix, samme fugemasse osv. hvor priserne kunne være en femtedel eller mindre på visse varer……

Nu skal jeg bare købe en trailer at have med mig til næste tur! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.