Parket, gulvplanker mm. I Polen ser det ud til, at man har betydeligt større islæt af eksotiske træsorter i sortimentet sammenlignet med Sverige.

• Forskellige typer parket og gulvplanker i forskellige træsorter udstillet for sammenligning i en butik.
  • Brædder i exotic træ, herunder doussie, bruges til parket og gulvplanker, eksemplificerer Polens rige udvalg sammenlignet med Sverige.
  • Bræt af eksotisk træ med skilt mærket "DĄB RUSTICAL", der viser forskelligartet årringemønster.
  • Parketplanker i forskellige størrelser, muligvis lavet af eksotisk træ, stående oprejst med tekst "GESTREIFT" på den ene planke.
Lidt mere på samme tema.

• Brædder af træ med en prisskilt, der viser nedsat pris i en butik.
  • Plankegulv i egetræ med et produktkort fra Barlinek, der viser "deska barlinecka Exclusive" med en 30 års garanti.
  • Gulvprøver i forskellige træsorter og mønstre, der viser variationer i farve og design til brug i byggeprojekter.
  • Brædder af egetræ med etiketterne "DĄB RUSTIKAL" og "PROMOCJA".
Klinker og fliser findes i helt vanvittige mængder og variationer. Her skal man være opmærksom på, hvad man køber, for forskelle i kvalitetsklasser er større, end man først tror.

Naturligvis lærer man konstant nye ting, og i butikkerne oplyses om, hvad der skiller fårene fra bukkene.

• Fliser og klinker i forskellige farver og mønstre, inklusive røde roser, udstillet i en butik for kvalitetsoplysning og valg.
  • Sortiment af keramiske fliser i forskellige nuancer af terrakotta udstillet på en stand.
  • Flisevæg med relief af hvilende figur ved sø med træer i baggrunden, fremhæver varieret flisedesign og kvalitetsforskelle.
  • Butiksvindue med fliser og klinker fra VIVES, viser forskellige designs og kvaliteter.
Kakel&Klinker 'R us!

• Væg med forskellige klinker og kakelprøver samt dekorative fliser og stenmønstre udstillet.
  • En butik med fliser og klinker udstillet på stativer til salg. Store plader og prøver vises langs væggen under belysning i loftet.
  • Fliser med blomsterdesign i grå og beige nuancer, etiketter med oplysninger om farve og pris.
  • Fliser i forskellige farver og mønstre udstillet på en væg ved siden af en dekorativ søjle.
Nu må jeg besinde mig så jeg ikke får moderatoren på nakken ;)

Til sidst, bemærk brystpanelet i brændt ler (fliser?), som passer fint sammen med deres Old England-serie (postet blandt badeværelsesporcelæn).

De sorte og hvide fliser i større model kostede 400zl/kvm. Dyre, men utroligt flotte. Desværre gør billedet dem ingen retfærdighed.

• Brændt lerflise udstilling med hvide paneler og dekorative mønstre, står i et showroom med forskellige flisemuligheder i baggrunden.
  • Beklager, jeg kan ikke hjælpe med at beskrive billedet.
  • Sort-hvide fliser i stort format vises, reflekterer lys, med mærke "Aman Tec" synligt. Passer til Old England-serie ifølge beskrivelse.
  • Sort-hvide fliser i stort format, arrangeret i et skakternet mønster, med marmoreret udseende og synlige mærker fra producenten.
Hej,

Er der nogen, der ved, hvordan prisbilledet ser ud i Danmark eller Norge?

og i så fald tips til en god butik
behøver L element, armeringsjern, armeringsmåtter mm mtrl til garagefundament.

Håkan

hvordan er det med fx brændeovne som Handöl eller Nibe? findes de i Polen? og nogen der ville vide pris ca.?

og fx varmepumper?

Handöl findes helt sikkert. Har set mærket på diverse plakater og i byggebranchens tidsskrifter. Nibe, ved ikke, men har set Jotul samt polske, tyske, østrigske og franske mærker.
For generelt udbud af brændeovne i Polen, uanset om de er moderne, rustikke, eller kakkelovne, se her Kominki

Varmepumper findes, men har ikke kigget nærmere på dem og kan ikke udtale mig om prisniveauet. Test med nibe.pl

Derimod kiggede jeg på FTX-aggregater fra norske Flexit (S4R, 5000zl) og franske Atlantic (top of the line, 9000zl)

Var i Tallinn og handlede køkkengreb af denne type:
KÄEPIDEMED / NUPUD / NAGID
Lange rustfrie til 80 cm udtræksskuffer. Kiggede på de samme her i Sverige, og de kostede mellem 200 og 400kr stykket. I Tallinn betalte jeg 100kr stykket.

Byggemarkedet havde et sortiment svarende til K-rauta og lå i Järve Keskus.
Lagde specielt mærke til bambusgulv til 97 kr kvm.

Her ligger stedet:
Järve Kaubanduskeskus

Vi tog taxi fra havnen og betalte 60 sek(= 100 estiske kroon).

Købte en liste som skjuler mellemrummet mellem to L sammenføjede køkkenborde. Kostede 60 sek.
Har for mig at det samme koster 100-150 sek her.

For nylig hjemkommet fra en dagsrejse til Polen.

Færge via Trelleborg - Sassnitz (afg 03:00), derefter bil ca 20-30 mil til Szczecin i Polen. Hjem igen 22:15 fra Sassnitz.

Lykkedes med at få en fuldstændig byggeuinteresseret co-pilot med, så det blev ikke så mange forskellige butikker besøgt. Kun Castorama. Første runde tog 3-3,5 timer. Efter det kunne jeg ikke få plads til mere i kurven og tog en frokostpause til næste omgang. Fokuserede en hel del på installationsdele i mindre format denne gang, afløbsrørsdele, VVS-koblinger, hvidevarer. Fik ikke plads til så meget da jeg ikke havde trailer med mig, men har sandsynligvis VVS-koblinger af forskellige kvaliteter nok til at række livet ud..:) Priserne starter omkring 3-4:- SEK pr. kobling, ofte en rørkobling med grov finish, noget jeg ikke har fundet i Sverige men det burde holde.

De samme koblinger som kan findes i byggemarkederne i Sverige koster omkring 3-10 Zt dvs 8 - 25 SEK (I SE kan de findes fra 50 - 100 SEK). Betalte f.eks. omkring 20:- pr. stk for tilsvarende ballofix koblinger med R15 - R15 tilslutninger.

Fandt også varmtvandsbeholdere, lamper, håndvaske, toiletkumme, højtryksrenser, en hel del maling og tilsvarende afløbskoblinger til to ejendomme, de sidste kostede omkring en tier pr. kobling, tilsvarende 50:- / kobling i Sverige.

Noget der var dyrere end i Sverige (i hvert fald på Castorama) var elinstallationstilbehør. Tavleskabe var billige men ikke tilbehørene, der står den svenske Hornbachbutik sig bedre. Overvejede at tage til Leroy xxx... varehus for at se der, men fik moderat respons fra rejsepartneren.

Minirensningsanlæg kan nok også være prisværdige dernede.. Ikke alle der har det problem, men 50-100 k i Sverige kan nok presses en hel del ved at handle varerne tættere på hvor de produceres.. Der står en del af sådanne attiraljer udenfor Castoramabutikkerne, men havde ikke tid til at undersøge denne gang.

Så her bagefter ville jeg nok gerne have stoppet og kigget på de tyske varehuse som ligger ikke så langt fra færgelejet, OBI etc. Se hvordan de står sig i pris. Nogen der har kigget?

Måske det mest irriterende under hele rejsen er, at jeg i den første time i det første varehus glemmer indkøbslisten på ca. 5-7 sider et sted ved VVS afdelingen, resten måtte gå "ad hoc".. ingen problemer med så meget at købe, men alligevel.. irriterende..:)

Vindue har nogen set det når I har været nede ??? Nogen der har kontakt at formidle ?

Ja! Jeg efterlyser også vinduer!

Her er endnu en ting, der er betydeligt billigere end i Sverige. Jeg har spotlights med halogenlamper. Svenskkøbte direkte fra autoriseret elektriker, der håndterede installationen. Han sagde, at lamperne skulle holde ca. et år. Efter 5 måneder har jeg allerede skiftet halvdelen...
I hvert fald, her koster en halogenlampe-værd ca. 25 kr. stykket. Samme lampe af samme producent (Phillips og Osram) koster i Litauen på byggemarkeder 6,50 kr.

Købte med mig en hel papirpose med disse lamper for at undgå raseriudbrud ved køb i danske butikker.

Næ, men der er jo mit håndvask! Nogens om har en anelse om, hvad det er for et fabrikat ... ?
Isolde måske ... ?

• Hvid håndvask på flisegulv ved siden af toilet med træbræt.
Vi købte vinduer i Polen og kan hjælpe med kontakter, hvis I vil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.