339,672 læst ·
410 svar
340k læst
410 svar
Købe byggematerialer i udlandet
Har været nede i Gdynia og rekognosceret lidt forud for de store indkøb senere i efteråret. Blev glædeligt overrasket over, at maling og tapet var så billigt. Købte kvalitetstapet af de dyrere slags og betalte ca. 80 kr. rullen, de billigste lå på ca. 20 kr. 10 liter loftmaling for 75 kroner. Har ikke prøvet den endnu, men det var værd at tage chancen for de penge. Blev dog overrasket over, hvor dyr beton var. 25 kg cement kostede ca. 45 kr., dvs. næsten det samme som herhjemme. Klinker købte jeg en finere sort, som dog var nedsat og en katalogvare. Den kostede ca. 85 kr. kvm og er frostsikker. Til det kommer lim og fugemasse for ca. 35 kr. kvm. Plastikvinduer kunne jeg ikke lide udseendet på, så det bliver nok svenske. Indvendige døre har et hængsel, der minder om gamle tiders køkkenskabshængsler. Så ikke så robust ud, så jeg er lidt skeptisk. Tagsten fandt jeg ikke, så jeg må lede videre.
Fik dog smag for det, men jeg skal nok tage en polsk ven med næste gang. Der var få, der talte engelsk.
Fik dog smag for det, men jeg skal nok tage en polsk ven med næste gang. Der var få, der talte engelsk.
Jeg har også været i Gdansk og, efter at have læst om hvor billigt det er, blev jeg overrasket over at f.eks. trægulve ikke generelt var billigere der end herhjemme! Meget var dog billigt, købte bl.a. en støbejernskamin til halv pris. Ledte bl.a. efter ventilation, men de synes at have firkantede vent. i stedet for, som vi, runde.
Har nogen muligvis set hvor der findes plade til falsede pladetage (glatplade plx) at købe? Jeg syntes at de fleste metalprodukter virkede billige, så plade burde også være det?
Har nogen muligvis set hvor der findes plade til falsede pladetage (glatplade plx) at købe? Jeg syntes at de fleste metalprodukter virkede billige, så plade burde også være det?
Po(l)lensæsonen har vist startet.maskus sagde:
Maskus, kontakt forhandlere af Plannja eller Lindab. De sælger især "teglstensprofileret plade" (LPAL og LPAH), som ser ud til at være meget populært i Polen. Falsede plader burde derfor også findes der. Overvejer at tage over selv og købe falsede plader, men først skal jeg sikre mig, at det virkelig kan betale sig.
Tænkte opdatere jer lidt om priser og produkter i Polen. Vi skal selv tage derned med lastbil den 23/7 og fløj ned med Ryan Air for en uge siden for at se, om det virkelig kan betale sig.
Det viser sig, at det kan det med råge. Præcis de samme varer som fx Becker maling,
Electrolux hvidevarer, Hörman garageporte, fliser & klinker, spiraltrapper er fra 20% billigere dernede.
Vi selv skal købe produkter for ca. 130.000 og regner med, at vi sparer ca. 40.000.
Gå gerne ind på følgende link, så har I en masse fotos af forskellige ting (priserne er
i polske zloty og man må tage disse x 2,4 ca. for at få det til svenske kroner). Nogle fotos kan synes mærkelige, men de er til vores egne noter:
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOOPQNDNNOI
Det vi har taget fotos af er:
Badeværelsesmøbler + håndvask mm
Klinker
Fliser
Indvendige døre + tilbehør til det
Yderdøre
Spotlys i loftet
Brændeovne
Trailer
Vask
Maling og tapeter
El kontakter
mm
Vi fik også at vide, at det er muligt at få yderligere 5-10% rabat på de allerede lave priser, hvis man handler for større summer = 10.000 Euro.
Vi har også fået navne og mail/fax til personer på mediamarkt og OBI, så vi kan få et tilbud på ting vi kommer til at købe.
Hvad angår fragt, har jeg ikke undersøgt så meget, men vi selv vil tage ned med en egen lastbil, der kan rumme ca. 18 paller.
Det koster os ca. 11.000 tur/retur til Gdansk inkl. bådrejsen fra Karlskrona (vi starter med lastbilen fra Linköping).
Jeg kan også nævne, at det er meget svært at få fat i nogen, der taler engelsk i de større varehuse som fx OBI, Leroy Merlin,
Praktikern, Castorama.
Kontakt os gerne, hvis I har nogle spørgsmål.
Ps. Vi har nogle pladser tilbage i lastbilen, hvis nogen er interesseret i at købe plads. Vi kan aflevere ting på strækningen fra
Karlskrona op til Linköping den 25/7 for 750:- per palle.
Det viser sig, at det kan det med råge. Præcis de samme varer som fx Becker maling,
Electrolux hvidevarer, Hörman garageporte, fliser & klinker, spiraltrapper er fra 20% billigere dernede.
Vi selv skal købe produkter for ca. 130.000 og regner med, at vi sparer ca. 40.000.
Gå gerne ind på følgende link, så har I en masse fotos af forskellige ting (priserne er
i polske zloty og man må tage disse x 2,4 ca. for at få det til svenske kroner). Nogle fotos kan synes mærkelige, men de er til vores egne noter:
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOOPQNDNNOI
Det vi har taget fotos af er:
Badeværelsesmøbler + håndvask mm
Klinker
Fliser
Indvendige døre + tilbehør til det
Yderdøre
Spotlys i loftet
Brændeovne
Trailer
Vask
Maling og tapeter
El kontakter
mm
Vi fik også at vide, at det er muligt at få yderligere 5-10% rabat på de allerede lave priser, hvis man handler for større summer = 10.000 Euro.
Vi har også fået navne og mail/fax til personer på mediamarkt og OBI, så vi kan få et tilbud på ting vi kommer til at købe.
Hvad angår fragt, har jeg ikke undersøgt så meget, men vi selv vil tage ned med en egen lastbil, der kan rumme ca. 18 paller.
Det koster os ca. 11.000 tur/retur til Gdansk inkl. bådrejsen fra Karlskrona (vi starter med lastbilen fra Linköping).
Jeg kan også nævne, at det er meget svært at få fat i nogen, der taler engelsk i de større varehuse som fx OBI, Leroy Merlin,
Praktikern, Castorama.
Kontakt os gerne, hvis I har nogle spørgsmål.
Ps. Vi har nogle pladser tilbage i lastbilen, hvis nogen er interesseret i at købe plads. Vi kan aflevere ting på strækningen fra
Karlskrona op til Linköping den 25/7 for 750:- per palle.
Vi er lige kommet hjem fra Polen, hvor vi handlede i Castorama i Osowa Gdansk.
Fløj ned med RyanAir fra Skavsta for 222 kr/person tur-retur, boede på hotel for 1250 kr for 2 nætter i dobbeltværelse og tog taxi til og fra byggematerialemarkederne.
Vi købte bl.a. væghængte VC-stole med Geberit-fixturer for ca. 1700 kr hver, 60 kvm 20 mm massiv eg parket for ca. 200 kr/kvm, 65 kvm 8 mm mosaikparket eg ca. 35 kr/kvm.
Diverse fliser og klinker til priser mellem 35 og 150 kr/kvm.
2 paller gips 1200x2600 for ca. 35 kr/plade (120 plader).
1 palle 12mm OSB 1200x2600 for ca. 32 kr/kvm.
Vi handlede varer for ca. 45.000 kr og regner med, at varerne ville have kostet mindst det dobbelte i Sverige, fragten blev ca. 9500 kr.
Castorama arrangerede fragten til Dalarna med lastbil for 1006 Euro.
På Castorama var der ingen problemer med at gøre sig forstået på engelsk.
Vi startede med at kontakte informationen, som forklarede, hvordan vi skulle gøre, når vi handlede.
Vi gik derefter rundt og kiggede og noterede bestillingsnumre og antal på de produkter, vi ønskede at købe, derefter lavede de et tilbud på byggematerialerne og oplyste, hvad deres transportpartner ville have for fragten. Derefter betalte vi varerne på stedet med Visakort, fragten vil dog blive faktureret.
Leveringen tager ca. 2 uger og kommer med lastbil til byggeriet, vi skal da have en lastmaskine, der kan losse bilen.
Vi benyttede også lejligheden til at besøge IKEA, hvor vi tog en køkkenkatalog med prisliste og kan konstatere, at det er ca. 35-40% billigere i Polen, vi sammenlignede IKEAs standardkøkkenopsætning med forskellige låger.
Næste rejse bliver dog med egen lastbil for at kunne købe varer fra flere forskellige butikker.
Tænk på, at hvis I køber gips og OSB, kan I ikke få hjælp fra håndværkere ved montage, fagfolkene må kun håndtere 900 mm brede plader, 1200 mm brede vejer for meget.
Vi afslog at købe gulvspånplader i Polen, da de polske har en kortere fer, hvor vi tror, at der er et for lille anlægsflade for limen, hvilket måske gør, at det lettere bliver gulvknirken.
/ Patrik
Fløj ned med RyanAir fra Skavsta for 222 kr/person tur-retur, boede på hotel for 1250 kr for 2 nætter i dobbeltværelse og tog taxi til og fra byggematerialemarkederne.
Vi købte bl.a. væghængte VC-stole med Geberit-fixturer for ca. 1700 kr hver, 60 kvm 20 mm massiv eg parket for ca. 200 kr/kvm, 65 kvm 8 mm mosaikparket eg ca. 35 kr/kvm.
Diverse fliser og klinker til priser mellem 35 og 150 kr/kvm.
2 paller gips 1200x2600 for ca. 35 kr/plade (120 plader).
1 palle 12mm OSB 1200x2600 for ca. 32 kr/kvm.
Vi handlede varer for ca. 45.000 kr og regner med, at varerne ville have kostet mindst det dobbelte i Sverige, fragten blev ca. 9500 kr.
Castorama arrangerede fragten til Dalarna med lastbil for 1006 Euro.
På Castorama var der ingen problemer med at gøre sig forstået på engelsk.
Vi startede med at kontakte informationen, som forklarede, hvordan vi skulle gøre, når vi handlede.
Vi gik derefter rundt og kiggede og noterede bestillingsnumre og antal på de produkter, vi ønskede at købe, derefter lavede de et tilbud på byggematerialerne og oplyste, hvad deres transportpartner ville have for fragten. Derefter betalte vi varerne på stedet med Visakort, fragten vil dog blive faktureret.
Leveringen tager ca. 2 uger og kommer med lastbil til byggeriet, vi skal da have en lastmaskine, der kan losse bilen.
Vi benyttede også lejligheden til at besøge IKEA, hvor vi tog en køkkenkatalog med prisliste og kan konstatere, at det er ca. 35-40% billigere i Polen, vi sammenlignede IKEAs standardkøkkenopsætning med forskellige låger.
Næste rejse bliver dog med egen lastbil for at kunne købe varer fra flere forskellige butikker.
Tænk på, at hvis I køber gips og OSB, kan I ikke få hjælp fra håndværkere ved montage, fagfolkene må kun håndtere 900 mm brede plader, 1200 mm brede vejer for meget.
Vi afslog at købe gulvspånplader i Polen, da de polske har en kortere fer, hvor vi tror, at der er et for lille anlægsflade for limen, hvilket måske gør, at det lettere bliver gulvknirken.
/ Patrik
Hej!
Nogen der ved hvor i Polen man kan få fat i gode og flotte parytterdøre i gammel stil? Svært at få fat i måske, men nogen ved måske om et snedkeri? Var selv forleden dag og kiggede på en dør som var blevet fremstillet af et snedkeri i Polen for omkring 10 000 skr. Den så meget fin ud på afstand, men ved en nærmere eftersyn blev detaljearbejdet en skuffelse.
Alle tips er velkomne!
Nogen der ved hvor i Polen man kan få fat i gode og flotte parytterdøre i gammel stil? Svært at få fat i måske, men nogen ved måske om et snedkeri? Var selv forleden dag og kiggede på en dør som var blevet fremstillet af et snedkeri i Polen for omkring 10 000 skr. Den så meget fin ud på afstand, men ved en nærmere eftersyn blev detaljearbejdet en skuffelse.
Alle tips er velkomne!
Hej
Det er også muligt at downloade kitchenplanner på polsk og sammenligne den konfiguration, man laver i det svenske program, for at få præcise prisforskelle mellem Polen og Sverige (på det køkken, man ønsker). Vi sparede ca. 5000 ved at bestille vores abstraktkøkken i Polen (vi bestilte alt undtagen bordpladerne der).
Det er også muligt at downloade kitchenplanner på polsk og sammenligne den konfiguration, man laver i det svenske program, for at få præcise prisforskelle mellem Polen og Sverige (på det køkken, man ønsker). Vi sparede ca. 5000 ved at bestille vores abstraktkøkken i Polen (vi bestilte alt undtagen bordpladerne der).
zico98 sagde:Hej
Det går også at downloade kitchenplanner på polsk og sammenligne den konfiguration, man laver i det svenske program, for at få præcise prisforskelle Polen-Sverige (på det køkken, man vil have). Vi sparede ca. 5000 ved at bestille vores Abstrakt-køkken i Polen (vi bestilte alt undtagen bordpladerne der).
Var det ikke besværligt, jeg har hørt, at man skal tage nogle ture til IKEA for at supplere og bytte.
Har I været nødt til at reklamere over noget, og hvordan er det i så fald gået?
Jeg har tidligere handlet fra BAT og fra Castorama, men da Castorama ikke anvender Reversed VAT Charging og da BAT har erstattet den tidligere meget dygtige sælger med en kluddermikkel, er jeg på jagt efter en byggevarehandel i Gdansk/Gdynia/Sopot, som sælger standardbyggematerialer, der kan håndtere nogenlunde engelsk og som klarer reversed VAT charging. Jeg foretrækker god service fremfor laveste priser. Er der nogen, der har gode tips? Jeg havde planlagt at undgå at rejse ned til Gdansk denne sommer.
mvh
David
mvh
David
Har med interesse fulgt denne tråd. Jeg og min kæreste besluttede os i går for at tage til Polen på en lille miniferie i dag.
Surfede lidt rundt og fandt følgende link som indeholder diverse steder...sikkert ikke noget nyt for mange, men en god samling synes jeg.
http://www.inyourpocket.com/poland/gdansk/en/category?cid=3608&chid=320
Surfede lidt rundt og fandt følgende link som indeholder diverse steder...sikkert ikke noget nyt for mange, men en god samling synes jeg.
http://www.inyourpocket.com/poland/gdansk/en/category?cid=3608&chid=320