Mennesker som sender bidrag nordpå kalder vi for Quisslingar her nede!! ;D ;D ;D

Dette med Polen lyder meget interessant, er det billigere end at tage til Tyskland og handle tro?

Tænker primært på fliser og klinker, men trægulv/parket måske også er en idé at købe, når man alligevel er dernede med en lastbil? ???

Vi skal tage til Tyskland for at købe bil og tænkte samtidig at købe lidt byggematerialer som for eksempel badeværelsesporcelæn, gulve. Er det billigere der? Findes der en side på nettet, man kan kigge på?

Taknemmelig for svar/Terese

Tjek obi.de også - en meget hyggelig butik at besøge. Findes over hele Tyskland.

/ Thomas

• Rødt træhus med snedækkede omgivelser, cykler og byggematerialer i sneen, efterårslandskab i baggrunden.
Udover at jeg er et pucko, så kan jeg typ ingen tysk...

Kan man handle på nettet fra nogen af dem?
Og findes der nogen side på engelsk?

Blev lidt fristet af Immobils kabelrulle, som han vrøvlede om i en anden tråd ;)

Nix sagde:
Kan man handle på nettet fra nogen af dem?
Og findes der nogen side på engelsk?
Det er muligt at handle via nettet. Men jeg tror ikke, de sender til Sverige, sorry. :(
Tyskerne er stadig meget konservative og holder sig til deres sprog. Jeg har ikke set nogen side på engelsk.

P.S. Man behøver ikke være en klovn, bare fordi man ikke kan tysk. ;)

Pucko, pucko, pucko!  ;) Kan sige, at jeg købte en brugt Merca i april i Berlin med 16% moms, og den var ca. 35% billigere sammenlignet med Sverige. Sprutten var selvfølgelig billigere med ca. 70 SEK for en flaske Absolut 75 cl. Men hvordan det står til med byggematerial er jeg ikke klar over.

Immobil sagde:
Det er muligt at handle via nettet. Men jeg tror ikke, de sender til Sverige, undskyld. :(
Tyskerne er stadig meget konservative og holder sig til deres sprog. Jeg har ikke set nogen side på engelsk.

P.S. Man behøver ikke være et pucko fordi man ikke kan tysk. ;)
Nej, det hang ikke sammen.
Jeg kan ikke tysk. Desuden er jeg et pucko ;)

Trist da...
Jeg som holder mig tilbage fra at købe kabel i Sverige. Det føles ligesom en pungspark når man ser prisskiltet...

En ting slog mig.....prisen er én ting, men hvordan er det med garantierne?

Det her har jeg fundet på http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=55

At handle i udlandet
Dette er for mange meget fristende men også skræmmende, fordi de ikke ved hvilke regler der gælder. Men jeg kan forsikre, at det ikke er meget mere besværligt at handle fra udlandet end indenfor Sverige. Faktum er, at man kan gøre en rigtig god forretning ved at handle fra andre lande. Det vigtigste er at skelne mellem EU og et tredjeland som f.eks. USA eller Japan.

EU

At handle indenfor EU er nok det bedste alternativ, når det gælder dyrere produkter. EU har en frihandelsaftale, der gør at alt du køber fra et EU-land til et andet med nogle få undtagelser, er toldfrit. Det, som mange diskuterer, er hvordan momsen skal fordeles. Det har ofte været sagt, at det er momsen i det land, du handler i, der gælder, men sådan er det ikke altid. E-handels- eller postordrefirmaer med grænseoverskridende aktiviteter til Sverige skal registrere sig som afgiftsindberettere, hvis man sælger for mere end 320.000 SEK/år og derefter betale svensk moms for de produkter, der sælges hertil. Kendskab til dette og kontrollen er stadig meget dårlig, men hvis handlen stiger, vil kontrollen sandsynligvis også stige. Når du handler, er momsen altid indregnet i prisen, medmindre andet er angivet. Det betyder altså, at det er handleren, der er forpligtet til at opkræve den korrekte moms og sørge for, at den bliver korrekt reguleret. Du behøver ikke bekymre dig om, det er svensk, tysk eller engelsk moms, du betaler den pris, der står. Du kan ikke blive forpligtet til at betale svensk moms efterfølgende.

MOMS i forskellige EU-lande: (Tak Marcus!)
Sverige 25%
Tyskland 16%
England 17,5%

Som kunde er man ofte tilfreds med handlen, så længe man ikke får problemer med hvem eller hvad man har handlet. Når problemerne opstår kan det være godt at vide, hvilke rettigheder man har vedrørende f.eks. garanti, fortrydelse og leveringstider. Hvert EU-land har en modstykke til vores Forbrugerkøb- og Forbrugertjenestelov, men indholdet kan variere en smule. Ofte er det sælgerens lands love, der gælder, hvilket betyder at hvis du handler i Tyskland gælder den tyske købelov. Hvordan er det så med garantier? Jo, mange store producenter, f.eks. Sony, har noget, der kaldes europagaranti, hvilket betyder at du kan aflevere din garantireparation til enhver autoriseret Sony værksted. Hvis varen ikke er dækket af en europagaranti, kan du kontakte importøren for mærket, og med lidt god vilje hjælper han dig. Ellers må du sende produktet tilbage til det sted, du har købt det. Men ofte har man jo sparet en hel del penge ved at handle fra et andet land, så det plejer at kunne betale sig alligevel.

Det virker nok med Tyskland, jeg tjekkede Mercan tidligere, og det er præcis de samme garantier som hvis den var købt i Schweden (Sverige for ikke-tyskere ;)) dvs. 2 års fabriksgaranti og 30 års rust etc.

Spørgsmålet er jo det velsignede nylig EU-land Polen. Er de med i systemet endnu? Der er en vis skepsis fra min side, som skal overbevises om det modsatte.

Tak for tipsene! Nu er det bare frem med tyska ordbogen......
/Terese

terese sagde:
Nu er det bare frem med den tyske ordbog......
Hvis det driller, så kontakt mig. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.