Hej!
Ny her på forumet. Håber jeg poster det rigtige sted.

Jeg er i gang med at renovere min grimme fyrretræstrap hjemme. Har malet den hvid og lavet egne trappetrin i stavlimmet eg. Har også haft problemer med at slippe af med knirkelyde. Har skruet nye skruer i stødtrinene. Har også sat en kvartstaf mellem stødtrin og plantrin på undersiden og skruet det ordentligt fast. Fik godkendt stilhed på trappen og følte mig tilfreds.

Der er lidt sprækker her og der mellem vangen og væggen. Der sidder nogle kiler mellem vangen og væggen nogle steder. Men det kan være op til 1 cm mange steder. Væggen er ret skæv.

Til problemet. For at dække sprækken mellem vangen og væggen har jeg sat en liste. Væggen er så skæv, at jeg har måtte bøje dem ret meget og sømme dem fast med små søm. Når jeg går i trappen nu, bevæger listerne sig og gnider mod væggen, så det knirker mere end før. Hvis man trykker med fingrene på listen nogle steder, knirker det meget. Jeg har også sat en hvid liste under trinnene foran stødtrinet og sat LED-belysning bagved, så jeg har oplyste trin. Jeg mistænker, at disse lister også knirker, når jeg går på trinnene.

Hvad kan man gøre? Skal jeg sætte listerne, så de er lidt væk fra væggen og så bruge malingfuge eller noget lignende for at skjule mellemrummet? Har også hørt, at man kan bruge stearin på listen, så den kan glide (føles som en midlertidig løsning)?

Knirken er jo træ, der gnider mod træ, så hvis du kan undgå al "gnid," slipper du også for knirken.
I dit tilfælde ville jeg nok derfor efterlade et par millimeter mellem listen og væggen, trække lidt latex og derefter male.

Du kan jo også prøve at købe lister af plast (findes i byggemarkeder). De ser ud som træ, og jeg gætter på, at de ikke har lige så høj "knirk-tilbøjelighed" som trælister? De er også lette at bøje.

Jeg undrer mig dog over, hvorfor listen bevæger sig, når du går på trappen? Vangstykket skal jo være helt fikseret, og hvis listen er fastgjort til vangstykket, burde den ikke bevæge sig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.