Står overfor to valg. Skal lægge gulvvarme i stueetagen. I køkken, dele af gangen og stuen lægger jeg fræsede spånplader. De vil blive skrue-limet ovenpå en eksisterende 22 mm spånplade, så det bliver dobbelt lag. Huset er afstivet med cc60 gulvregler.
I gangen skal der lægges klinker 60x60 fliser. Enten springer jeg det ekstra gulvspån der og lægger armering og flydespartler 22 mm, eller jeg lægger de samme fræsede plader og har derefter 14 mm minus klinkerne at spille med. Findes der et godt alternativ til flydespartel? Tænker om det går at sætte en rotgips og så lime fliserne med noget?
Tidligere ejer havde klinker ovenpå gips, og det har siddet i ti år, indtil vi brød det op i det mindste.
I gangen skal der lægges klinker 60x60 fliser. Enten springer jeg det ekstra gulvspån der og lægger armering og flydespartler 22 mm, eller jeg lægger de samme fræsede plader og har derefter 14 mm minus klinkerne at spille med. Findes der et godt alternativ til flydespartel? Tænker om det går at sætte en rotgips og så lime fliserne med noget?
Tidligere ejer havde klinker ovenpå gips, og det har siddet i ti år, indtil vi brød det op i det mindste.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Det vil være en niveauforskel, bedst er nok at spartle (flyd+net), hvilket giver ca 26mm byggehøjde, næste alternativ er gips, hvilket giver samme højde. Skal det tilsluttes mod 14 mm parket, bliver der 12mm forskel
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Ok vi tager det en gang til, det skal være ca. 13 mm spartelmasse over slangen, så med klinker bliver det 26 mm byggehøjde, så ender du 12 mm over parketten.
Årsagen til at man flyder så tykt er, at man har brug for at afstive gulvet når det er træbjælkelag.
Årsagen til at man flyder så tykt er, at man har brug for at afstive gulvet når det er træbjælkelag.
Jo jeg ved hvad du skrev, så det behøver du ikke tage en gang til. Jeg ved også, at ingen af de andre varianter er optimale.Andreas_kalmar sagde:
13 mm over slangen vil dog være lidt afhængig af, hvilket fabrikat af flydespartel man bruger.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Ja det er nok afhængigt af leverandør, men jeg tror dog ikke, der bliver nogen større forskel på bygningshøjde.
Klik her for at svare