Hej!
Jeg er i gang med at planlægge at bygge en fritstående klatrevæg i svigermors have. Festligt projekt. Har to spørgsmål lige nu:
1. Jeg overvejer at basen skal være 3,6x3,6 m for at passe med 3 krydsfinerplader i bredden og at svampen skal være omkring 3,3 m høj. Hvor mange stolper tror I, der er nødvendige? Er det nok med en i hvert hjørne, eller skal man tilføje fire mere? Jeg tænkte at bruge 2 stk 45x220 bjælker til bærende linje. Jeg planlægger at støbe egne stolper til frostfri dybde. Anbefalet diameter på cylinderne?
2. Der skal mindst bruges en 19 mm tyk krydsfiner. Hvilken tror I fungerer bedst? Det skal jo være en bestandig, lavet til udendørs brug og holdbar for punktbelastning. Måske billigere og lettere at lime to sammen? Ser at der findes eksempelvis formkrydsfiner af poppel, men har desværre ingen erfaring med sådanne ting. Der bliver jo brug for måske 20 plader, så det ville jo være rart, hvis det ikke koster alt for meget...
Jeg er i gang med at planlægge at bygge en fritstående klatrevæg i svigermors have. Festligt projekt. Har to spørgsmål lige nu:
1. Jeg overvejer at basen skal være 3,6x3,6 m for at passe med 3 krydsfinerplader i bredden og at svampen skal være omkring 3,3 m høj. Hvor mange stolper tror I, der er nødvendige? Er det nok med en i hvert hjørne, eller skal man tilføje fire mere? Jeg tænkte at bruge 2 stk 45x220 bjælker til bærende linje. Jeg planlægger at støbe egne stolper til frostfri dybde. Anbefalet diameter på cylinderne?
2. Der skal mindst bruges en 19 mm tyk krydsfiner. Hvilken tror I fungerer bedst? Det skal jo være en bestandig, lavet til udendørs brug og holdbar for punktbelastning. Måske billigere og lettere at lime to sammen? Ser at der findes eksempelvis formkrydsfiner af poppel, men har desværre ingen erfaring med sådanne ting. Der bliver jo brug for måske 20 plader, så det ville jo være rart, hvis det ikke koster alt for meget...
Har nu efter at have læst lidt indset, at det måske er bedst at køre med 4 plinter per side. Dvs totalt 12 stk.
K klevang sagde:Hej!
1. Jeg tænkte at basen skal være 3,6x3,6 m for at passe med 3 krydsfinerplader i bredden, og at svampen skal være omkring 3,3 m høj. Hvor mange plinter tror I der behøves? Rækker det med en i hvert hjørne, eller skal man tilføje fire til? Jeg tænkte at bruge 2 stk 45x220 reglar til bærende bjælke. Overvejer at støbe egne plinter til frostfrit dybde. Anbefalet diameter på cylindrene?
2. Der behøves mindst en 19 mm tyk krydsfiner. Hvilken tror I fungerer bedst? Det skal jo være en holdbar, lavet til udendørsbrug og tåle punktbelastning. Måske billigere og mere praktisk at lime to sammen? Ser at der findes fx formplywood af poppel, men har desværre ingen erfaring med sådanne ting. Der skal jo måske bruges 20 plader, så det ville være rart hvis det ikke blev alt for dyrt...
Formplyfa holder sig jo godt udendørs, hvis huller og kanter overfladebehandles er det endnu bedre. Glatte og glatte, rimeligt lette at holde rene på grund af det, men det er ikke det billigste plademateriale.
Jeg stødte på et stort parti brugte (110 stk) for i denne sammenhæng ingen penge overhovedet via et udlejningsfirma. Havde typisk været brugt til støbning én gang.
Jeg stødte på et stort parti brugte (110 stk) for i denne sammenhæng ingen penge overhovedet via et udlejningsfirma. Havde typisk været brugt til støbning én gang.
Klik her for at svare