T Trä46 sagde:
Jag är osäker på om jag är i rätt forum men om jag är fel så får ni gärna guida mig rätt.

Jag kommer bygga ett nytt fritidshus om ca 90 kvm totalt. 1 Huvudhus om ca 60 + Gästhus om ca 30.
Jag har sneglat på att bygga det med KL trä både tak och väggar, och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak. Själklar undersöker jag också att bygga på ett "traditionellt sätt" med lösvirke, men då målet är att bygga med så lite olika material som möjligt (ex plast och glasull..), skulle jag verkligen vilja utreda KL trä. Jag har försökt finns någon som gjort en jämförelse mellan de olika metoderna vad avser pris och arbetstid, men inte hittat nåt. Detta trots att det finns en massa leverantörer av KL trä som bedyrar hur bra det är....men nämner aldrig vad jag vinner på det. Så,,,ni förstår vart jag vill komma va :) vad säger ni, har ni någon erfarenhet av samma frågeställningar. Har ngn tom byggt i KL trä, och isåfall. vad säger ni och vad kom ni fram till. Mvh Tomas
T Trä46 sagde:
Jag är osäker på om jag är i rätt forum men om jag är fel så får ni gärna guida mig rätt.

Jag kommer bygga ett nytt fritidshus om ca 90 kvm totalt. 1 Huvudhus om ca 60 + Gästhus om ca 30.
Jag har sneglat på att bygga det med KL trä både tak och väggar, och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak. Själklar undersöker jag också att bygga på ett "traditionellt sätt" med lösvirke, men då målet är att bygga med så lite olika material som möjligt (ex plast och glasull..), skulle jag verkligen vilja utreda KL trä. Jag har försökt finns någon som gjort en jämförelse mellan de olika metoderna vad avser pris och arbetstid, men inte hittat nåt. Detta trots att det finns en massa leverantörer av KL trä som bedyrar hur bra det är....men nämner aldrig vad jag vinner på det. Så,,,ni förstår vart jag vill komma va :) vad säger ni, har ni någon erfarenhet av samma frågeställningar. Har ngn tom byggt i KL trä, och isåfall. vad säger ni och vad kom ni fram till. Mvh Tomas

Hej. Gammal tråd, men du kanske ser detta ändå. Jag letar själv byggare som kan bygga KL-trä fast för mindre hus. Har en del information efter samtal och undersökningar. Visst är det så att det går att bygga billigare utan kl trä. Men jag ser en enorm fördel med känslan i huset om man väljer kl. Det jag fått reda på är att det man spar in på själva byggtiden får man betala på kostnaden för material och tillverkning av träelementen. Så bygger man ca 90m2 så ska det tydligen gå att få ungefär samma pris som ett bygge med reglar etc. (Bortsett från alla billigaste varianterna)
Om du hittat någon kl-byggare eller om du kom vidare i projektet vore det kul att höra.

Noget småhus her eller der i KL-træ gør vel ikke noget i det store hele, men jeg synes det er svært at motivere i større skala. KL-træ erstatter normalt betonelementer i større byggerier, hvor man så har en bæredygtighedsgevinst og betydeligt lavere CO2-aftryk.

Men i små huse erstatter man ofte en mindre mængde træ, i form af reglar, med en kæmpestor mængde massivtræ. Desuden med mindre pladsbesparende vægge, fordi al isoleringen skal ligge udenpå i stedet for en stor del, der kan ligge mellem reglarne.

Hverken bæredygtigt eller miljøvenligt!

Det går vel at argumentere for, at et KL hus lagrer store mængder CO2 med sin massive trækonstruktion, men på den anden side er ressourceforbruget ret betydeligt. Så ikke helt indlysende fra et miljøvenlighedsperspektiv. Ellers er jeg enig med dig i det store og hele, det er mest eventuelle arkitektoniske kvaliteter, der taler for KL i småhuse. Og så afhænger det jo af, hvad man gør med det. :)

• Synes
Claymount
  • Laddar…
A arkTecko sagde:
Det går vel at argumentere for, at et KL hus lagrer store mængder CO2 på grund af sin massive træstamme, men på den anden side er ressourceforbruget ganske betydeligt. Så ikke helt indlysende fra et miljøvenlighedsperspektiv.
Det negative tilter kraftigt over, fordi skoven står bedre uberørt end nedhugget, selv fra et CO2-synspunkt.

Åh hvor du var skråsikker. Det er ingen god start hverken på en diskussion eller for at lære mere. Det der er jo et emne som forskes ret meget om uden entydige resultater. Ja, en urskov lagrer mere kulstof end en produktionsskov. Men hvis kulstoffet bindes i en bygning i 100 år, så gør det en stor forskel, især i sammenligning med masseproduktion eksempelvis.

• Synes
helhag0 og 2 andre
  • Laddar…
Jo sandt at den største fordel fra et energisynspunkt er hvis man skifter større betonhuse mod kl træ. Ikke derfor jeg er interesseret i at bygge mindre huse i kl træ. Det er en meget fin fornemmelse lydmæssigt inde i et kl-byggeri. Og viden om at man kun bruger træ i vægge og isolering er et ekstra plus. Helt enkelt god fornemmelse for krop og sind. Samt fint. Derfor er kl-træ interessant også for mindre huse i mit tilfælde. :)

• Synes
taxel og 1 anden
  • Laddar…
A Awenja sagde:
Hej. Gammel tråd, men du ser det måske alligevel. Jeg leder selv efter byggere, der kan bygge KL-træ, men til mindre huse. Har en del information efter samtaler og undersøgelser. Selvfølgelig er det muligt at bygge billigere uden kl-træ. Men jeg ser en enorm fordel ved følelsen i huset, hvis man vælger kl. Det jeg har fået at vide er, at det man sparer på selve byggetiden, betaler man for materialernes omkostninger og fremstilling af træelementerne. Så bygger man ca. 90m2, skal det tilsyneladende være muligt at få omtrent samme pris som en konstruktion med regler m.m. (Bortset fra de billigste varianter)
Hvis du har fundet en kl-bygger, eller er kommet videre i projektet, ville det være sjovt at høre.
A Awenja sagde:
Hej. Gammel tråd, men du ser det måske alligevel. Jeg leder selv efter byggere, der kan bygge KL-træ, men til mindre huse. Har en del information efter samtaler og undersøgelser. Selvfølgelig er det muligt at bygge billigere uden kl-træ. Men jeg ser en enorm fordel ved følelsen i huset, hvis man vælger kl. Det jeg har fået at vide er, at det man sparer på selve byggetiden, betaler man for materialernes omkostninger og fremstilling af træelementerne. Så bygger man ca. 90m2, skal det tilsyneladende være muligt at få omtrent samme pris som en konstruktion med regler m.m. (Bortset fra de billigste varianter)
Hvis du har fundet en kl-bygger, eller er kommet videre i projektet, ville det være sjovt at høre.
Hej, jeg har været fuldt optaget af at bygge mit sommerhus i KL og er snart fremme ved afsluttende inspektion. Jeg ved, at det er billigere og efter min mening bedre end at bygge i løsvirke. Hurtigere montering, færre processer, ingen plast, osv.

Flere tømrere, jeg talte med, takkede nej til projektet, fordi det var "nyt, og man ikke kunne" og at der blev for få timer. Mere underligt var det ikke. Med al respekt for det.

• Synes
lakman og 3 andre
  • Laddar…
W witten sagde:
Noget mindre hus hist eller her i KL-træ gør vel ikke det store på det hele, men jeg synes det er svært at retfærdiggøre i større skala. KL-træ erstatter normalt betonlementer i større byggerier, hvor man så har en bæredygtighedsgevinst og betydeligt lavere CO2-aftryk.

Men i små huse erstatter man ofte en mindre mængde træ, i form af reglar, med en kæmpestor mængde massivt træ. Desuden med mindre ydeffektive vægge, da al isolering skal ligge udenpå i stedet for en stor del, der kan ligge mellem reglarne.

Hverken bæredygtigt eller miljøvenligt!
Jeg tror, du har en pointe i, at der findes en grænse for, hvornår huset er for lille til, at KL er kostnadseffektiv. Tror grænsen går rundt 80 kvm.

A Awenja sagde:
Jo sandt at den største fordel fra et energisynspunkt er, hvis man bytter større betonhuse med kl træ. Ikke derfor jeg er interesseret i at bygge mindre huse i kl træ. Det er en meget fin fornemmelse lydmæssigt inde i et kl-byggeri. Og videnskaben om at man kun bruger træ i vægge og isolering er et ekstra plus. Simpelthen en god fornemmelse for krop og sind. Samt flot. Derfor er kl-træ interessant også for mindre huse i mit tilfælde. :)
Fantastisk følelse med træ lige igennem. Ingen planer overhovedet! Jeg har valgt betonplade med varme. En herlig kombination. Mit hus er på 110 kvm og vi (dvs jeg hjalp 2 tømrere og en kranfører) rejste hele huset (kl stamme) inkl tag på 2 dage. Al kl var millimeter tilpasset, færdigfræset til el, meget fin finish på indersiden. Da Kl var oppe, trak elektrikeren al el udefra. Klokkeklart!

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
@Claymount

Vend gerne tilbage efter vinteren, hvor tilfreds du er med finishen. Har været i 6-7 småhuse i KL, og revnerne blev meget tydelige, når det tørrede ordentligt. De, der flyttede ind, talte om, at det lød som pistolskud, når træet sprækkede.

Nogle vægge sprækkede ret pænt, mens andre var uheldige. Kan huske et hus, der fik en over 1 cm bred revne fra gulv til loft præcis der, hvor komfuret stod i køkkenet.

Såklart det bliver revner i træet. Sådan fungerer jo træ - eller hva'? Hvis man vil, kan man beklæde med gips og male eller tapetsere, faktum er, at det er det mest almindelige.

Rickard.
C Claymount sagde:
Selvfølgelig bliver der revner i træet. Sådan fungerer træ jo – ikke sandt? Hvis man vil, kan man beklæde med gips og male eller tapetsere, og det er faktisk det mest almindelige.
Absolut, det var ikke ment som noget dårligt, men jeg er bare nysgerrig på, hvordan folk, der bor i det, oplever det. Har desværre ikke mulighed for senere at tale ordentligt med dem, der flyttede ind i de huse, jeg arbejdede på. Jeg synes, det ville være lidt trist at dække det helt, men lidt maling eller lasur ville jeg nok alligevel ønske, hvis det var mit.

Hvis du har noget KL tilbage, så pas godt på det, da det er et ret sjovt materiale. Jeg sender et link fra en anden tråd, hvor jeg viser min grillbænk, jeg lavede af nogle overskydende vægstykker. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-grill-av-takpannor.414403/#post-4186326

• Synes
arkTecko
  • Laddar…
W witten sagde:
Det negative tipper kraftigt over fordi skoven står bedre urørt end fældet, selv fra co2 synspunkt.
Nej. Du tager helt fejl.

Skov, der bruges i varige produkter, binder kulstof i lang tid og lader den nye erstatningsskov binde mere kulstof.

"Gammel" skov binder intet nyt kulstof.

/ATW

• Synes
splinter
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sagde:
Absolut, det var inget ondt ment uden er bare nysgerrig hvordan folk som bor i det oplever det. Har desværre ingen mulighed for sådan her i efterhånd at tale ordentligt med dem som flyttede ind i de huse jeg arbejdede på. Jeg synes det føles trist at dække det helt men lidt farve eller lasur ville jeg nok alligevel have hvis det var mit.

Får du noget KL over så vær forsigtig med det da det er et ganske sjovt materiale, sender et link fra en anden tråd hvor jeg viser min grillbænk jeg lavede af lidt overskydende vægdele. [link]
Intet problem. Tolkede det ikke sådan. Tak for tipset. Skal kikke på linket!

Hvordan fik du hjælp til at tegne træ-elementerne? Og hvem producerede dem? Og du kender ikke tilfældigvis nogen, der kan samle det? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.