Halløjsa alle kreative træbyggere!
Jeg har et hus, der er udbygget i vinkel, og jeg tager nu ned den del af den gamle ydervæg, som udbygningen støder til. Væggen har naturligvis fungeret som bærelinje for gulvbjælkelaget på den 1/2 etage, der findes ovenover, og som erstatning bliver det en limtræsbjælke dimensioneret efter alle kunstens regler og uden problemer. Dog er det sådan, at lige under gulvreglerne ligger der en gammel 2x4" (bærelinje), som bliver meget besværlig at fjerne, og jeg overvejede at lade den blive og bygge videre med limtræsbjælken under 2x4". Hvis man regner lidt på bøjeforskydningsspændingen og skruer/sømmer ordentligt sammen, burde den kunne bidrage lidt til stivheden.
Beregningen af bjælken kræver et minimum ophold på 47mm, men konstruktionen er sådan, at det bliver praktisk med ophold, der er 145mm, meget gavmildt altså.
Nu til problemet: Når jeg skal lave ophold til limtræsbjælken, vil jeg jo gerne have, at den ligger tæt både opad mod 2x4 og nedad mod selve søjlen. Kan man forestille sig at lægge modsatrettede kiler mellem opholdssøjlen og limtræsbjælken for at opnå dette? Hvordan forankrer man disse på en god måde i så fald?
/RedTop