Hej,
vi har i løbet af de to år, vi har boet i vores hus, haft meget store problemer med "luften" i soveværelset. Vi har begge fået store luftvejsproblemer. Huset er bygget i 1974 og består af en etage med kælder. Ovenpå er der loft med spær af gitterværk.
Efter mange anstrengelser og flere forskellige undersøgelsesfirmaer involveret er problemet indkredset til undergulvet i soveværelset. I samlingerne på gulvspånpladerne er der en grønlig spartelmasse. Vi har skrabet dette af, lagt det i en frysepose og så lugtet til det i neutral miljø. Lugter så meget stærkt, en stikkende kemisk lugt.
Da jeg har taget en såkaldt køberansvarsforsikring via Anticimex, har de nu senest også været involveret. Man borede en "kerne" ud fra undergulvet (med spartelmasse på) og tog med som prøve. Jeg ønskede, at prøver også skulle tages fra blindbunden, ikke mindst fordi isoleringen stank af skimmel. Men undersøgelsen kunne ikke lugte noget og mente, det var unødvendigt at tage prøver fra isoleringen. Vi har lugtet, og venner har lugtet, og er enige om, at der findes lugt.
Min overvejelse omkring spartelmassen er, at det kan (?) være kasein, men det skulle vel i så fald kun udfældes ved fugt? Undersøgeren mener, at det kan udfældes ved høj luftfugtighed? Jeg er skeptisk, selv om det måske kunne forklare, hvorfor selv isoleringen i etagedækket lugter af skimmel? Isoleringen lugter dog ikke helt på samme måde som spartelmassen, som lugter mere stikkende.
Vi oplever også en meget tydelig skimmellugt i badeværelset, noget undersøgelsen slet ikke kunne mærke. Badeværelset kunne være det, der havde fugtet gulvet i det tilstødende soveværelse.
Som alle forsikringsselskaber, ønsker man selvfølgelig helst ikke, at en skade skal være erstatningsbar.
Undrer mig, om der er nogle tips? eller om nogen har lignende erfaring? Hjælper det (eller snarere er det tilstrækkeligt) at "bare" udskifte undergulvet i soveværelset? eller er det sandsynligt, at emissionerne har sat sig også i øvrigt materiale?
Buggaren
vi har i løbet af de to år, vi har boet i vores hus, haft meget store problemer med "luften" i soveværelset. Vi har begge fået store luftvejsproblemer. Huset er bygget i 1974 og består af en etage med kælder. Ovenpå er der loft med spær af gitterværk.
Efter mange anstrengelser og flere forskellige undersøgelsesfirmaer involveret er problemet indkredset til undergulvet i soveværelset. I samlingerne på gulvspånpladerne er der en grønlig spartelmasse. Vi har skrabet dette af, lagt det i en frysepose og så lugtet til det i neutral miljø. Lugter så meget stærkt, en stikkende kemisk lugt.
Da jeg har taget en såkaldt køberansvarsforsikring via Anticimex, har de nu senest også været involveret. Man borede en "kerne" ud fra undergulvet (med spartelmasse på) og tog med som prøve. Jeg ønskede, at prøver også skulle tages fra blindbunden, ikke mindst fordi isoleringen stank af skimmel. Men undersøgelsen kunne ikke lugte noget og mente, det var unødvendigt at tage prøver fra isoleringen. Vi har lugtet, og venner har lugtet, og er enige om, at der findes lugt.
Min overvejelse omkring spartelmassen er, at det kan (?) være kasein, men det skulle vel i så fald kun udfældes ved fugt? Undersøgeren mener, at det kan udfældes ved høj luftfugtighed? Jeg er skeptisk, selv om det måske kunne forklare, hvorfor selv isoleringen i etagedækket lugter af skimmel? Isoleringen lugter dog ikke helt på samme måde som spartelmassen, som lugter mere stikkende.
Vi oplever også en meget tydelig skimmellugt i badeværelset, noget undersøgelsen slet ikke kunne mærke. Badeværelset kunne være det, der havde fugtet gulvet i det tilstødende soveværelse.
Som alle forsikringsselskaber, ønsker man selvfølgelig helst ikke, at en skade skal være erstatningsbar.
Undrer mig, om der er nogle tips? eller om nogen har lignende erfaring? Hjælper det (eller snarere er det tilstrækkeligt) at "bare" udskifte undergulvet i soveværelset? eller er det sandsynligt, at emissionerne har sat sig også i øvrigt materiale?
Buggaren
Hej,
Jeg ved jo ikke med sikkerhed, om det er proteinholdigt spartelmasse, selvom det tyder på det. Ville være meget interessant, hvis nogen har erfaring med sanering, hvordan lugten "sætter" sig, hvor meget der skal udskiftes mv.
Buggaren
Jeg ved jo ikke med sikkerhed, om det er proteinholdigt spartelmasse, selvom det tyder på det. Ville være meget interessant, hvis nogen har erfaring med sanering, hvordan lugten "sætter" sig, hvor meget der skal udskiftes mv.
Buggaren
Klik her for at svare