Hej!
Jeg skal fastgøre en bærelist til terrassen i huset, og skruen, som blev anbefalet af byggemarkedet, får ikke fat i min husvæg af leca. Så jeg tænkte, at jeg ville fastgøre varmegalvaniserede gevindstænger og trække bærelisten fast med dem i stedet.
Hvad tror I fungerer bedst til leca, kemisk anker eller ankermasse?
Tips til dimension på gevindstængerne ville også være værdsat. Terrassen (indglasset og isoleret) skal være 42kvm (10x4.2).
Huset er fra 1967, hvis det har nogen betydning.
/Linus
Jeg skal fastgøre en bærelist til terrassen i huset, og skruen, som blev anbefalet af byggemarkedet, får ikke fat i min husvæg af leca. Så jeg tænkte, at jeg ville fastgøre varmegalvaniserede gevindstænger og trække bærelisten fast med dem i stedet.
Hvad tror I fungerer bedst til leca, kemisk anker eller ankermasse?
Tips til dimension på gevindstængerne ville også være værdsat. Terrassen (indglasset og isoleret) skal være 42kvm (10x4.2).
Huset er fra 1967, hvis det har nogen betydning.
/Linus
Kemankre, dimension nogen mm mindre end det hul du har boret, ved ikke hvilken skrue du fik anbefalet
men fischer fur-t er en skrue med plug, der fæstner i det meste inkl. betonhulsten.
men fischer fur-t er en skrue med plug, der fæstner i det meste inkl. betonhulsten.
Okay, tak! Hvor grov en gevindstang kan der være brug for?
Skruen, de anbefalede, var fra Västsvensk Byggskruv AB. Man skulle ikke have plug til den, 50% af dem jeg skruede ind i væggen sad rigtig godt, men resten drejede bare rundt.
Skruen, de anbefalede, var fra Västsvensk Byggskruv AB. Man skulle ikke have plug til den, 50% af dem jeg skruede ind i væggen sad rigtig godt, men resten drejede bare rundt.
Hvor stort hul har du efter de skruer, du har sat i? Brug et bor af samme diameter, blæs rent og kemanker, derefter gevindstang. Tricket er at trække bærelinjen mod facaden med maksimal friktion mod facade, stangen bærer ingen vægt, så vær grundig med at de øvrige skruer virkelig trækker.limpan78 sagde:
Købte kemankre i sidste uge, og fik et meget vellykket resultat. Link til pdf som beskriver huldiameter og dybde afhængigt af gevindstang!
/Erik
http://www.pretec.se/Broschyrer/PDFsidor/sida37.pdf
/Erik
http://www.pretec.se/Broschyrer/PDFsidor/sida37.pdf
Klik her for at svare