D
Jeg skal støbe to stolpefundamenter med stolpesko i strandkanten. Der er risiko for skadelig is om vinteren, og jeg overvejer nu, hvordan jeg kan mindske risikoen for, at isen flytter fundamenterne.

I strandkanten er der klippegrund. Fundamenterne skal være omkring 30-45 cm høje.

Hvis jeg har forstået det korrekt, er det fordelagtigt, at fundamentet bliver smallere mod toppen, hvilket mindsker risikoen for, at isen får fat i fundamentet. Derfor tænkte jeg at bruge en papirskurv som støbeform.

https://www.ikea.com/se/sv/p/fniss-avfallshink-svart-60295438/

Formen (skurven) er 28 cm i diameter i bunden og måske 18-20 i toppen.

Det vil blive lidt udfordrende at få formen i lod, da klippen er ujævn, men det tror jeg, at jeg kan løse.

1 Hvor mange armeringsjern skal jeg satse på at få ned?

2 Hvor dybt i klippen skal jeg bore for armeringen?

3 Hvilken dimension bør armeringen have?

4 Hvordan bør armeringen formes? Kan man forestille sig, at jeg har tværforbindelser mellem de opstående armeringsjern.

5 Tanken er at bruge nogle gamle udslidte betonbor i dimensionen 18-24 mm. De er omkring 45 cm lange. De kunne bores ned i 20 cm (?) og dermed stikke op 25 cm i fundamentet.

6 Jeg tænker at fæstne armeringen i klippen med ankerlim.

D
Hvis jeg har forstået isen korrekt, kan den både skubbe op mod land og trække med sig ud.

Ville jeg opnå en fordel, hvis jeg i stedet for konformede søjler lavede søjler som brød med en skrånende del mod havet?

Det jeg mener, er i princippet konformede søjler, hvor jeg i stedet lægger beton bag konen mod land, dvs. jeg fylder ud mod bagvedliggende klippe.

På den måde burde jeg mindske risikoen for, at isen får fat omkring hele søjlen.

• Diagram af fundamentplint med konisk form, placeret ved vandlinjen. Viser effekt af konisk form mod isens påvirkning og betongudfyldning bag plinten.
I havmiljø ville jeg overveje varmgalvaniseret armering, ellers synes jeg, du tænker fornuftigt, om end lidt småt med plinterne.

D
tak!

Du tænker, at det skulle være større plintar?

Det er jo muligt at snedkere en form også, så får jeg den præcis.

D Derbyboy sagde:
tak!

Du tænker, at det skulle være større pæle?

Det er jo muligt at snedkerere en form også, så får jeg den præcis.
Jeg tænker, at du vælger en større kegleformet spand i metal eller plast og klipper/saver den, så den passer nogenlunde mod underlaget.
Skal du have en 45 cm høj pæl, skal spanden mindst være så høj.

D
Her ser man forskellen i vandstand forår/efterår

• Vandet ved en strandkant med sten, hvor to stokke viser forskellen i vandniveau, sandsynligvis mellem forår og efterår.
  • Stenstrand med planter, vand kystlinje, viser skiftende vandniveau.
Det er jo store kræfter, der går løs på plintene, hvis der bliver meget is om vinteren. I skærgården, hvor vi opholder os en del, føles det som de broer, der holder bedst, er støbt som en hel kiste og fyldt med sten. Nu ved jeg ikke, hvad det er, du skal bygge, men hvis det er muligt at støbe en ramme, der også er forankret i klippen, så har du sikkert størst chance for, at den står tilbage længe.

D
Dette bliver bare en lille bro, sig 2x4 meter med et udhæng på 1.70m

Jeg fandt denne beskrivelse af forskellige varianter af broer. Jeg tænkte nok på en løsning, som de beskriver under Fritbærende bro, hvor man laver en lidt større støbning i stedet for separate fundamenter.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygga-brygga

Men fundamenter kan sikkert også fungere, hvis de er godt forankret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.