Hej
Ønsker at fjerne dele af skunk på overetagen i vores hus, men er ikke 100 procent sikker på, om den ikke er bærende, så jeg undrer hvad jeg skal kigge efter for at vide det.
Væggen består af fer og not brædder, typ 2*5 tommer, med diverse beklædning. Løber langs med langsiden uden afbrydelser for stolper eller tværstående brædder. I soveværelserne hvor vi vil fjerne skunken, er afstanden fra gulv til taghældning cirka 130 cm og mellem gulv og taghældning ved ydervæggen inde i skunken cirka 60 cm. En smule forhøjet vægliv altså.
Dette bør vel tale for at selve skunkvæggen ikke er bærende, men bare meget solid? Men hvordan vide sikkert?
Har brudt lidt gulv op og i etageadskillelsen så støtter brædderne på bjælkerne men hænger i luften derimellem. Under skunkvæggen går ingen væg.
Ønsker at fjerne dele af skunk på overetagen i vores hus, men er ikke 100 procent sikker på, om den ikke er bærende, så jeg undrer hvad jeg skal kigge efter for at vide det.
Væggen består af fer og not brædder, typ 2*5 tommer, med diverse beklædning. Løber langs med langsiden uden afbrydelser for stolper eller tværstående brædder. I soveværelserne hvor vi vil fjerne skunken, er afstanden fra gulv til taghældning cirka 130 cm og mellem gulv og taghældning ved ydervæggen inde i skunken cirka 60 cm. En smule forhøjet vægliv altså.
Dette bør vel tale for at selve skunkvæggen ikke er bærende, men bare meget solid? Men hvordan vide sikkert?
Har brudt lidt gulv op og i etageadskillelsen så støtter brædderne på bjælkerne men hænger i luften derimellem. Under skunkvæggen går ingen væg.
Hvis der findes tegninger af huset, vil du få mere og sandsynligvis bedre svar....
Desværre har hverken jeg eller kommunen nogen tegninger, og mine paintfærdigheder er under al kritik.Enk Projektet sagde:
Hvis man vendte spørgsmålet; hvornår er en skunkvæg bærende? Skal man undersøge spær? Hems er desværre ikke det mindste inspektionsvenlig.
S
swirve
Elektronikgal
· Östergötland
· 1 514 indlæg
swirve
Elektronikgal
- Östergötland
- 1,514 indlæg
Lyder som det jeg gjorde i sommer. Se her: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/239082-riva-kattvidsvagg.html
Vi gjorde således, at vi reglade på 170x45 på bef. spær, som vi sørgede for at have støtte helt ude på vægtømmeret og op til det modstående spær fra den anden side. Så fik vi desuden plads til 145 isolering og luftspalte.
Vores katteloftsvæg var dobbelt 2x5 tommer og 5 cm puds. I gulvet blev væggen støttet af en tværbjælke over spærene.
Tror egentlig ikke, væggen var bærende, men det føltes godt at forstærke det hele.
Vi gjorde således, at vi reglade på 170x45 på bef. spær, som vi sørgede for at have støtte helt ude på vægtømmeret og op til det modstående spær fra den anden side. Så fik vi desuden plads til 145 isolering og luftspalte.
Vores katteloftsvæg var dobbelt 2x5 tommer og 5 cm puds. I gulvet blev væggen støttet af en tværbjælke over spærene.
Tror egentlig ikke, væggen var bærende, men det føltes godt at forstærke det hele.
Lyder ganske ens og billedet minder om, hvordan det ser ud hos os. Der kan være en over- og underlægger i plankevæggen, og det tyder jo i så fald på, at det er en del af den bærende konstruktion. Jeg skal rive lidt yderligere.swirve sagde:Lyder som det jeg gjorde i sommer. Se her: [link]
Vi gjorde sådan at vi reglade på 170x45 på bef. tagspær som vi sørgede for at have støtte helt ude på vægtømmeret og op til den møtende tagspær fra den anden side. Så fik vi desuden lige til 145 isolering og luftspalte.
Vores skunkvæg var dobbelte 2x5 tommer og 5cm puds. I gulvet støttede væggen på en tværbjælke over tagspærene.
Tror egentlig ikke væggen var bærende, men det føltes godt at forstærke det hele.
Klik her for at svare