Hej,
Jeg skal i weekenden begynde at rejse skelettet til et udestue fra Willab og har nogle overvejelser omkring ventilationen under råspånten, og hvordan denne skal ventileres ud ved kip.
Kan man gøre på følgende måde, altså stoppe med råspånten ca. 20mm før kip for at holde åbent for luften at ventileres ud? Og derefter lægge tagpap oven på kipbrættet, som går lidt ud og sømmes på strølekterne.
Skelettet jeg skal montere er et færdigskåret skelet, hvor spær monteres mod kipbjælken såsom på billedet.
Jeg skal i weekenden begynde at rejse skelettet til et udestue fra Willab og har nogle overvejelser omkring ventilationen under råspånten, og hvordan denne skal ventileres ud ved kip.
Kan man gøre på følgende måde, altså stoppe med råspånten ca. 20mm før kip for at holde åbent for luften at ventileres ud? Og derefter lægge tagpap oven på kipbrættet, som går lidt ud og sømmes på strølekterne.
Skelettet jeg skal montere er et færdigskåret skelet, hvor spær monteres mod kipbjælken såsom på billedet.
Tagpappen slipper ikke luften ud som du har tegnet, og hvis du ikke trækker den helt op mod mønningen, er der risiko for, at der fyger sne ind i luftspalten. Bor en enkelt mögelstopventil ind i hvert rum under den øverste rækkes tagsten, så er problemet løst.
lidt sent men hvis du kigger på tegningen er det ikke meningen, at tagpappen skal slippe igennem, men den ligger udenpå lægten og skaber en luftkanal, så det bliver som en Z vej, som sne/vand skal tage for at komme ind under råspånten. Så tagpappen, der sidder fra topbrættet, danner lidt af en backventil der =)Matti_75 sagde:
Klik her for at svare