Hej!
Vi har lige flyttet ind i et hus fra 80'erne. Vi er de tredje ejere af huset, den første ejer byggede det selv.
Ifølge tegningen af huset er der forberedt til at lave en åbning mellem stue og køkken. Dem, vi købte huset af, har også sagt, at ham der byggede, har indsat en afbærer.
Kan man stole på dette?
Er der en risiko for, at bygherren kun skrev fremtidige hvælvinger på tegningen, men ikke sørgede for, at det bare er at save hullet op?
1500 mm åbning er ikke specielt stor. Hvis afvekslingen mangler, er det ret enkelt at komplettere med den efterfølgende. Oftest behøves også en ekstra regel i væggen, som afvekslingen hviler på. Det største problem plejer at være eventuelle installationer i væggen, el, vvs, tele.
Para: 56 x 255 mm er det tilstrækkeligt? For mig lyder det skrøbeligt, men som Anders skriver er det jo ikke så stor åbning.
Må tage og hamre i nogle dyckert og se om jeg støder på en bjælke
Hvorfor bare ikke fjerne gipspladen hvor åbningen skal være. Findes bjælken - godt, findes den ikke - kompletter. Du skal jo alligevel rive væggen ned, så du mister jo ikke noget.
Jo så er det jo, eftersom jeg er totalt uvidende om kontruktion så tænkte jeg bare høre om det overhovedet gik at supplere med støtte.
Nu er alt klart og jeg skal begynde at åbne væggen og kigge
/Henrik
det jeg tænker på er, hvorfor der behøves en så stor bjælke der, og hvad er der ovenover den??
en L40 med de mål svarer til ca. 150mm bred og 225mm høj bjælke af almindeligt træ, så det rækker ganske langt, og så er spørgsmålet, hvad det er, der tynger den ned, som gør, at den er så pass kraftig
det jeg tænker på er hvorfor det skal være nødvendigt med en så stor bjælke der, og hvad er der oven over den ??
en L40 med de målene svarer til ca. 150mm bred og 225mm høj bjælke af almindeligt træ, så det rækker ret langt, og så er spørgsmålet hvad det er, der tynger den ned, som gør, at den er så kraftig
På tegningen ses det vel ret tydeligt, at det er en bærende hjertevæg.
Der ligger samme forstærkning i den anden døråbning også.
Og hjertevæggen er der (formodentlig) for at bære op elementspær til den indrettede overetage.
Dejligt når gulvene ikke svajer eller buer!
Så for en lægmand, bjælken (om den nu ligger der) er fuldt tilstrækkelig til, at jeg tør save en 150 cm stor åbning i væggen, selvom det er en bærende skillevæg?
jeg glemte at der var en overetage ovenpå og troede bare, at det var spær, der lå der, da de ikke bøjer nævneværdigt ved belastning, fordi næsten al belastning i den nederste rem bliver træk og ikke forårsager nævneværdig nedbøjning, men hvis der er et gulv ovenpå med cc60, som man går på, er det en helt anden sag, da der bliver bøjning mellem understøtningerne, og det fører til svigt, hvilket ingen vil have
Hej, ja det er en indrettet overetage ovenpå. Jeg vil åbne et hul i indervæggen på den ene side og undersøge bjælkens tilstedeværelse eller mangel på samme.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.