Jeg planlægger at lave en åbning på 2,4 m i hjertemuren mellem køkken og stue i vores 2-planshus. Huset er ca. 8,4 meter bredt og står på krybefundament.
Fra byggbeskrivningar.se har jeg fået følgende forslag til afveksling:
Problemet er, at hjertemuren ikke er placeret lige over den midterste grundmur i krybefundamentet. Den er i stedet lidt forskudt til siden. Sidepillerne kan derfor ikke stå på sylen, der ligger på grundmuren, men må i stedet stå på gulvbjælkerne.
Sektionsudsnittet for hjertemuren ser ud som følger:
Centrum for hjertemuren er altså ca. 15 cm ved siden af centrum for sylen (45x145), som i sin tur ligger på grundmuren, der er forstærket med en HEA 100.
Jeg tolker tegningen således, at gulvbjælkerne (45x220) er sammensat med 2 styk samlingsplader (45x220) sømmet på hver side af samlingen, som ligger lige ovenpå sylen, men jeg ved endnu ikke, om det er sådan i virkeligheden.
Mit spørgsmål er, om gulvbjælkerne kan optage lasten fra sidepillerne til limtræsbjælken, eller om man skal forstærke på nogen måde? Jeg vil nødigt tage parketgulvet op på den "højre" side ifølge sektionsudsnittet. Eventuelt forstærkningsarbejde skal i så fald kunne udføres fra krybefundamentet.