Jeg har bygget et espalier bestående af 3 stk ~2,5 m 95 mm-stolper med en 120-regel som tværbjælke. Armeringsjern mellem stolperne, som en eller anden form for beplantning forhåbentlig skal klatre på fremover. Stolperne sidder i jorden med stolpesko i støbte fundamenter.
Jeg troede, jeg fulgte alle kunstens regler, men hold op hvor blev stolperne vinglende. Måske havde jern været bedre end sko her.
Kan man gøre noget for at stabilisere nede i stolpeskoen på en eller anden måde? Kan man for eksempel smøre en masse kemiske ankre på jernet, der går mellem fundamentet og selve skoen?
Ellers må jeg spekulere på en form for indbygget støtte i kassen, der skal placeres foran espalieret.
Hvor lang levetid kan man håbe på, hvis det er almindeligt trykimpregneret træ man støber ind?
Lad os sige, at frugan er ”forandringsvillig” – så hvis det står stabilt og holder i 6-7 år, føles det som en kompromisløsning værd at overveje. For så begynder det alligevel at blive tid til at gøre noget andet på stedet.
Plejer selv at sætte pris på, når TS giver en opfølgning efter stillet spørgsmål, så her kommer min:
Lod den noget tvivlsomme støbning være og fortsatte med at bygge en blomsterkasse ind i bunden. Og det gjorde faktisk hele konstruktionen overraskende stabil.
Så nu slipper jeg dette og går videre mod nye fejl i stedet 😅
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.