Som Justus siger, kræves der et vist tværsnitsareal i bjælkens gods i understøtningspunktet for at klare tværkræfterne. Teoretisk set kunne man vel kompensere det tværsnitsareal, der saves væk, ved at tilføre materiale på siderne og gøre bjælken bredere ved understøtningen, derved ville trykket på understøtningsfladen også mindskes.
OK, så i forhold til tværkræften er det altså kun tværsnitsarealet, der spiller en rolle? Jeg kunne gå op til at stolperne er 90 x 140 og lade bjælken være 140 bred. Så burde man altså kunne skære mere i højden på bjælken?
OK så angående tværkraften er det altså kun tværsnitsarealet, der spiller en rolle? Jeg kunne jo gå op til, at søjlerne er 90 x 140 og lade bjælken være 140 bred. Så burde man altså kunne skære mere på højden i bjælken?
Jeg skrev TEORETISK: I virkeligheden skal man pålideligt bevise, at et sådan ombygget bjælkes tværsnitsareal fungerer lige så godt til at optage radiale kræfter som en usået en.
OK. Kan man sammenligne tværkraften med understøtningsreaktion i beregningseksemplet fra byggbeskrivningar.se ovenfor i tråden? Der står understøtningsreaktion ca 15 kN, så hvis man kan sammenligne det tal med tværkraften, burde man kunne skære måske halvdelen af bjælkens højde væk?
Jeg bliver mest nysgerrig på, hvordan man beregner dimensionerne på selve ophængningen?
Hvor kraftige beslag kræves, og hvor mange/kraftige skruer skal der i limtræsbjælken?
For spærerne kommer jo til at hænge i fastgørelsen.
Det normale ved sådanne tiltag er jo, at spæret lægges på bjælken, hvorved fastgørelsen kun er stabiliserende.
Som nævnt tidligere, vil kapning i henhold til skitse i indlæg#1 ikke påvirke holdbarheden.
Tjek ESSVE ET-T montageskrue til limtræsbjælker, suverænt god, helt usynlig montage.
Her er bærende limtræ, der bærer spær, fastgjort mod limtræsbjælke.
Jeg tror heller ikke, at det afskårne hjørne har nogen nævneværdig påvirkning på styrken. Hvad der derimod kan blive kritisk, er afskæring af fastgørelseselementerne, og her tænker jeg på ankarskrue. Det er nok værd at overveje, hvordan man får fastgørelsen til at holde.
Jeg tror heller ikke, at det afskårne hjørne har nogen nævneværdig indflydelse på styrken. Hvad der derimod kan blive kritisk er forskydning af fastgørelseselementerne, og der tænker jeg på ankerskrue. Det tåler nok at overveje, hvordan man får fastgørelsen til at holde.
Absolut, konstruktøren må beregne hvilken belastning på spær der er, og hvilken bjælkesko, ankerskrue og skrue-mønster der skal til. Og så lidt forstærkning med en ordentlig gennemgående skrue igennem limtræsbjælken. Og så lidt mere forstærkning med hulbånd, der går under spæren og hægtes over limtræsbjælken. Og så måske lidt Karlssons Klister også
Absolut, konstruktøren må beregne, hvilken belastning der er på spær og hvilken bjælkesko, ankerskrue og skruemønster som skal til. Og så lidt forstærkning med en solid gennemgående skrue gennem limtræsbjælken. Og så lidt mere forstærkning med hulbånd, som går under spæret og bliver hængt over limtræsbjælken. Og så måske lidt Karlssons Klister også
Sæt for en sikkerheds skyld den bærende væg tilbage, så er du helt sikker! ;-)
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.