Hej,

I min nykøbte lejlighed stikker to asymmetriske søjler ud fra væggen. De er ikke med på originaltegningen, og bestyrelsen synes ikke at vide, hvad deres formål er. På tegningen er der dog en lidt fremspringende del mellem søjlerne, bag hvilken diverse rør og ledninger går.

Jeg har været oppe på taget (da lejligheden er øverst i huset) og kan ikke se nogen skorstene eller lignende, der kan forklare dem. Huset er bygget i '63. Brændeovnen på billedet er skorstensfri.

Hvordan ved jeg, om man kan rive disse to fremspringende dele?

Tak på forhånd!

• Moderne stue med skorstensfri kamin indbygget i en væg med stenbeklædning. To asymmetriske søjler ses omkring kaminområdet.
  • Udsigt over stue med skorstensfri pejs og to asymmetriske søjler. Spisebord med stole til venstre, og loungemøbler ved vinduet til højre.
Hvordan ser det ud i etagen nedenunder?

Føles de stumme, når du banker på dem?

Hvorfor skulle nogen bygge to asymmetriske søjler i rummet, hvis de ikke tjente noget formål?

Fordi det blev flotte?

Dekoration kun eller installationsskakt? Kig ind i lejligheden under...

Skal forsøge at kigge ind hos naboen nedenunder. Hvis noget lignende mangler hos naboen, kan jeg med god samvittighed tage den store hammer frem?

Den højre søjle har en stikkontakt installeret, hvilket i mit hoved tyder på, at den burde kunne fjernes.

Men føles de stumme, hvis du banker på dem?

Hvis jeg havde bygget to søjler, ville jeg nok have bygget dem lige brede.

Mistænker, at de skjuler ventilation, afløb, varmerør eller noget lignende. Hvorfor skulle man ellers have bygget sådan?

P Pagheen sagde:
Skal forsøge at kigge ind hos naboen nedenunder. Hvis noget lignende mangler hos naboen, kan jeg så med god samvittighed tage den store hammer frem?

Den højre søjle har en stikkontakt installeret, hvilket i mit hoved tyder på, at den burde kunne fjernes.
Det eneste svar på dette spørgsmål (givet at du ikke finder noget hos naboen) er ikke at tage den store hammer frem, men åbne et passende stort hul og kigge. Kan du gøre det et sted/på en måde, hvor du kan genoprette med beklædningsstenene, så er det jo en bonus.

Fotografen Fotografen sagde:
. Hvorfor skulle man … bygget sådan?
Måske for at give en illusion af et murværk?
Ren dekoration altså …

Den højre føles en smule mere hul ved banken end den anden. Bankede en del af stenen væk på den venstre ifølge billedet.

Dekorationsstenen skal væk uanset.
Naboen svarer stadig ikke ved bankning.

• En væg med revet dekorationssten, delvist afsløret murværk og fjernede stykker på gulvet.
P Pagheen sagde:
Den højre føles en smule mere hul ved bankning end den anden. Bankede en del af stenen af på den venstre ifølge billede.

Dekorationsstenen skal væk uanset.
Naboen svarer stadig ikke ved banken.
Ah den skal væk uanset, ja så er det jo storslæggen der gælder. Bliver spændende at se hvad du finder...

N noupe sagde:
Ah den skal væk uanset, ja så er det jo storslæberen der gælder. Bliver spændende at se hvad du finder...
Udvikl gerne hvordan du drager den konklusion at slæberen skal frem.

Ikke af nogen anden grund end at du alligevel skal have fjernet beklædningsstenene og allerede har ryddet op et hul. Ser jo ud som gips, så det er bare at åbne op og kigge ind. Ja, man behøver jo ikke bruge hammeren for sagens skyld. Skulle der gå installationer, så er det bare at gipse igen og så gøre, hvad du alligevel havde tænkt at gøre, når du under alle omstændigheder skulle have fjernet stenene.

N noupe sagde:
Ikke af nogen anden grund end at du alligevel skal fjerne beklædningsstenene og allerede har ryddet op et hul. Ser jo ud som gips, så det er bare at åbne op og kigge ind. Ja man behøver jo ikke at bruge hammeren for sagens skyld. Skulle der gå installationer, så er det bare at gipse igen og så gøre, hvad du alligevel havde tænkt at gøre, når du alligevel skulle have fjernet stenene.
Okay det så jo forviseligt ikke ud som gips, men sten, men jeg havde åbnet op alligevel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.