5,526 læst ·
7 svar
6k læst
7 svar
Kan man lægge ny fugtspærre og klinker ovenpå tagterrassens gamle?
Vi har en ferielejlighed på Mallorca med tilhørende tagterrasse. Nu er fugtspærren under terrassens klinkegulv begyndt at lække, hvilket har medført fugtskader i loftet i vores gang etagen nedenunder. Da dette er Spanien, er der ingen isolering i loft/gulvbjælkelag, der adskiller terrassen fra lejligheden, det er ren armeret beton.
For at udbedre skaderne tænker jeg, at der er to måder:
1) banke/bryde dele af det gamle klinkegulv op og "reparere" fugtspærren, dvs lave en ny oven på den gamle. Med det resultat, at vi ville få et andet udseende på gulvet på de reparerede dele, da der ikke findes lignende klinker i dag som den, der blev lagt for 20 år siden, da huset blev bygget. Dette vil forsikringsselskabet gerne have.
2) lave en ny fugtspærre oven på hele det gamle gulv og lægge nye klinker oven på denne. Derefter lade gulvet/loftet tørre i sit eget tempo, inden man maler om i gangen.
Jeg ville foretrække mulighed 2, hvis det kunne fungere. Så kan vi sætte skridsikre klinker på hele gulvet i stedet for dem, der ligger der i dag, som bliver glatte som snot, når de er våde. Er der farer forbundet med denne metode? Eller har nogen et bedre forslag?
For at udbedre skaderne tænker jeg, at der er to måder:
1) banke/bryde dele af det gamle klinkegulv op og "reparere" fugtspærren, dvs lave en ny oven på den gamle. Med det resultat, at vi ville få et andet udseende på gulvet på de reparerede dele, da der ikke findes lignende klinker i dag som den, der blev lagt for 20 år siden, da huset blev bygget. Dette vil forsikringsselskabet gerne have.
2) lave en ny fugtspærre oven på hele det gamle gulv og lægge nye klinker oven på denne. Derefter lade gulvet/loftet tørre i sit eget tempo, inden man maler om i gangen.
Jeg ville foretrække mulighed 2, hvis det kunne fungere. Så kan vi sætte skridsikre klinker på hele gulvet i stedet for dem, der ligger der i dag, som bliver glatte som snot, når de er våde. Er der farer forbundet med denne metode? Eller har nogen et bedre forslag?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 indlæg
Det lyder som en god idé. Jeg ved ikke, hvilken type fugtspærre du tænker på, eller hvad der er almindeligt i Espana. På min altan her i S har jeg lagt samme dug, som man bruger i danske badeværelser som fugtspærre. Derefter fix og klinker. Intet vand er kommet gennem gulvet siden da. Men jeg kan forestille mig, at sådan en dug er følsom over for ujævnheder i underlaget, så det kunne være en idé at flydespartle det, så får du også et godt fald.L lari sagde:
at den nye fugtspærre skulle holde tæt, er ikke det, jeg spekulerer mest over. Men hvad der sker, hvis jeg "indkapsler" det gamle klinkerlag, som desuden i øjeblikket er fugtigt mellem det gamle og den nye fugtspærre.T Thomas_Blekinge sagde:Det lyder som en god idé. Jeg ved ikke, hvilken type fugtspærre du tænker på, eller hvad der er almindeligt i Espana. På min altan her i S har jeg ladet lægge samme dug, som man har i danske badeværelser som fugtspærre. Derpå lim og klinker. Intet vand har kommet gennem gulvet siden da.
Men jeg kan forestille mig, at sådan en dug er følsom over for ujævnheder i underlaget, så det kan være en god idé at flydespartle det, så får du også et godt fald.
Hvor meget fugt, det er begyndelsen af vinter i ES, og måske med regn der nu, du skal måske vente til sommer, så det tørrer op ordentligt + 30C, eller dække det, ved den temperatur tørrer betonen ud, det er nok ikke godt at lægge noget på så fugtigt som du siger, det vil nok slippe fra underlaget.
Når du gør det, tænk på at få op tæthedslaget under dør og op 10 centimeter på væg,
det plejer at plaske ret godt fra oven nogle gange i ES.
Når du gør det, tænk på at få op tæthedslaget under dør og op 10 centimeter på væg,
det plejer at plaske ret godt fra oven nogle gange i ES.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 indlæg
Den gamle fugtspærre er nok ret så ødelagt. Indespærret vand vil forsvinde nedad inden for et år.L lari sagde:
Det som jeg tror kan ske, hvis det ikke er helt tørt, er at det nye ikke rigtig binder til underlaget, jeg kan tage fejl der, men en anden overvejelse er, hvilken slags tætningslag der kan anvendes, jeg er tvivlsom overfor at bruge det samme som til bad, det måske ikke klarer +50 C - +60 C, som kan forekomme når solen viser sig, det må nok være en asfaltlignende tætningslag type, petunimatta eller lignende som tåler varme, jeg har været mange år på de breddegrader men ikke set hvad de bruger på altaner og terrasser, det kan være en udformning som vi ikke er vant til her i nord, det bør nok undersøges.
Klik her for at svare