Mærkelig problemstilling, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal formulere det, men jeg prøver. Som nybagt husejer dukker der op en masse mærkelige tanker om aftenerne...

Hvis man siger, at en af mine bærende kælderydervægge (eller bærende indervægge for den sags skyld) skulle blive dårlige på en eller anden måde - kan man så støbe disse om? Altså lad os sige, at en betonvæg i kælderen får alvorlige revner eller smuldrer væk af en eller anden grund eller på anden måde mister sin bæreevne - kan man så reparere dette? Hvordan foregår det? Sker det overhovedet, at man støber om eller murer om kældervægge i et eksisterende hus?

Jeg har ingen af disse problemer - men er bare nysgerrig på ting omkring hus nu, når jeg sidder i et. Nogle gange kan jeg bare godt lide at vide, at "skulle det der ske, så kan det fikses, og huset bliver som nyt igen".

Det er heldigvis usædvanligt, at bærende kældervægge bliver så dårlige, at de skal laves om. Skulle det ske, kan det løses. Betydeligt mere almindeligt er det, at kældervæggenes fundament er så dårligt, at det skal forstærkes. Dette kan blive dyrt, hvis man er uheldig og har jord med dårlig bæreevne.

det er klart det går. Kan man rejse til månen er det nok ikke noget større problem at reparere en væg. I værste fald så må man vel løfte huset væk imens. Det går det også. Normalt så må man pæle op og udføre nødvendige reparationer så godt det går. Det er ikke noget større problem at rive en væg ned og støbe nyt, hvis det skulle være nødvendigt.

S Stefan1972 sagde:
det er klart det går. Kan man rejse til månen er det nok ikke noget større problem at reparere en væg. I værste fald så må man vel løfte huset væk i mellemtiden. Det går det også. Normalt så må man vel støtte op og lave nødvendige reparationer så godt det går. Det er ikke noget større problem at rive en væg ned og støbe ny, hvis det skulle være sådan endda.
Det var omtrent sådan jeg tænkte - hvis en bærende kældervæg bliver så dårlig, at den ikke længere duer - kan man så midlertidigt støtte op huset - rive den ned og støbe den om? Af forståelige grunde har man som almindelig lægmand aldrig hørt om sådanne reparationer, så derfor undrede jeg mig over, om det overhovedet var muligt.

Det eneste der ikke går, det er små børn.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.