Jeg har et hus, hvor jeg vil åbne op en del af en bærende væg og ønsker at få input på, om konstruktionen kan klare det samt forslag til en god løsning.
Det er et dobbelthus i to plan bygget i år 2000. I væggen hvor åbningen skal ske, er der en væg på ca. 3,7 m med et dørhul og derefter en åben del på ca. 3 m med en søjle. Lasten i den åbne del bæres af en limtræsbjælke 90 x 225 mm, som jeg vil forlænge for at erstatte bæringen fra den del af væggen, der fjernes. Forlængelsen bliver enten 1,2 eller 1,6 m, afhængigt af hvad konstruktionen kan klare.
Jeg vedlægger et billede af plan 1 (hvor ændringen sker) med alternativerne indtegnet (oprindelige bjælke i rødt, nye bjælke (1,2 eller 1,6 m) i grønt og eksisterende væg (2 eller 2,4 m) som beholdes i blåt. Vedlægger også PDF med forklaringer/type detaljer, plan 1, plan 2, etagedæk og tagspær, så måske en venlig sjæl kan danne sig et indtryk og komme med forslag til en løsning. Det er værd at nævne, at der 2,4 m fra ydervæggen går en masonittræbjælke, som ved det første alternativ (1,2 m forlængelse) ender ovenover, hvor bjælken stopper og således kan bæres af bjælkens søjle, mens den ved det andet alternativ (1,6 m forlængelse) ender i luften 0,4 m fra den nye bjælkes søjle. Alt det ser man på tegningerne, men jeg tænker, at det er der, kruxet ligger, dvs. om samlingen klarer at bære lasten 0,4 m fra søjlen eller ej. Der er sikkert andre ting at tage hensyn til, som jeg har misset, hvor jeg håber, at I venlige forummedlemmer kan bistå med jeres ekspertise.
Min forhåbning er, at man kan forlænge 90 x 225 mm bjælken med endnu en 90 x 225 mm bjælke, 1,6 m lang for at få en så stor åbning som muligt. Har læst rundt, og nogle foreslår sømplade og andre at sømlime længere stykker konstruktionsplyfa eller lignende over samlingen. Kom gerne med forslag til samling også.
Til tegningerne kan jeg nævne, at det er "Hus 36" og "type B1", man skal kigge på, hvor andre alternativer findes.